مرطوب کننده پوست خطر ابتلا به کدام بیماری ها را کاهش می دهد؟

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

 

پوست بزرگترین ارگان بدن ما است. یکی از اصلی ترین وظیفه‌های پوست این است که درون بدن ما را در مقابل خطرات بیرونی محافظت کند. پوست همچنین گرما و سرما را تشخیص می دهد، به تنظیم دمای داخلی ما کمک می کند و به ما اجازه می دهد حس لامسه را بشناسیم. علیرغم اندازه بزرگ آن، دانشمندان اغلب نقش پوست در بیماری های مزمن را نادیده می گیرند.

با این حال، گروهی از محققان دانشگاه سان فرانسیسکو (کالیفرنیای جنوبی) به این مسئله توجه نشان دادند. آنها به شدت بر روی درک نقش پوست در ایجاد بیماری مزمن مرتبط با سن متمرکز شده اند. هرچقدر سن افراد بیشتر می‌شودریال سطوح التهابات در بدن به طور پیوسته افزایش پیدا می‌کند که دانشمندان آن را نوعی التهاب سنی دانسته‌اند. سیتوکین ها هدایت کنندگان مهم این التهاب هستند و دانشمندان درگیر در این مطالعه می خواهند بدانند که آیا پوست ممکن است در این التهاب‌ها نقش داشته باشد یا خیر.

دانشمندان قبلا ارتباط بین التهاب و شرایط بدنی، از جمله دیابت نوع ۲، آترواسکلروز، بیماری آلزایمر و پوکی استخوان را بیان کرده اند. در گذشته دانشمندان بر این باور بودند که سیستم ایمنی بدن و یا کبد باعث ایجاد التهابات بدنی می‌شوند. با این حال، طبق یک مطالعه جدید که اخیرا در مجله‌ای پزشکی منتشر شده، ادعا شده که  پوست می‌تواند نقش مهمی در بروز این التهابات داشته باشد.

“التهابات باید از سمت ارگانی باشد که به اندازه کافی بزرگ است. التهابات بسیار جزئی می تواند بر تمام بدن تاثیر بگذارد. پوست به دلیل اندازه آن، کاندید خوب است.”

نویسنده ارشد دکتر مائو کیانگ من

دکتر من، که یک دانشمند و متخصص پوست در تیم تحقیقاتی است، ادامه داد: “هنگامی که ما پیر می شویم، علائم پوستی مانند خارش، خشکی و تغییرات اسیدی ظاهر می‌شوند. این تغییرات نشان می‌دهد  که پوست ممکن است دارای التهاب جزئی باشد، و از آنجایی که پوست یک ارگان بزرگ است، سطح سیتوکین های گردشی را افزایش می دهد. ”

پوست و بیماری مزمن

هر چه پیرتر می‌شویم، پوست‌مان خشک‌تر شده و کیفیت آن بد می‌شود. سن بر نفوذپذیری پوست نیز تاثیر می‌گذارد، این بدان معناست که در حفظ آب بدن و مقاومت در برابر نفوذ باکتری‌ها با مشکل مواجه می‌شود. کم شدن رطوبت پوست عامل ایجاد ترک‌های روی سطح پوست خواهد بود که باعث آزاد شدن سیتوکین ها در جریان خون می شود.

در پوست جوانترها، سیتوکین ها به ترمیم پوست کمک می کنند. اما ترمیم پوست سالخورده‌ها دشوارتر است، به این معنی که بدن به طور مداوم این قاصدان التهابی را آزاد می کند؛ هنگامی که آنها در خون هستند، می توانند در اطراف بدن حرکت کنند.

یکی از دانشمدان این ان تیم تحقیقاتی می گوید: “تا همین اواخر، جامعه علمی اعتقاد نداشت که پوست می تواند عامل  التهابات سیستمیک و بیماری باشد، اما در ۵ سال گذشته، مطالعات پسوریازیس و درماتیت نشان داده اند که التهاب پوست حاصل از این بیماری ها احتمال خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد.”

کاهش التهابات با درمان اختلال پوستی که در پیری دیده می شود می تواند اثرات قابل توجهی در سلامتی داشته باشد.

دانشمندان اخیرا در تحقیقات خود بر میزان اثرگذاری پیری پوست روی این التهابات متمرکز بوده‌اند و مهمتر از همه اینکه آیا می توانند علائم التهاب را با استفاده از مرطوب کننده پوست کاهش دهند؟

آنها تحقیقات خود را روی ۳۳ شرکت کننده که بین ۵۸ تا ۹۵ سال سن داشتند اعمال کردند. طی یک دوره ۳۰ روز این شرکت‌کننده‌ها در هفته دو بار پوست خود را با کرم، مرطوب می‌کردند و پس از اتمام این دوره دانشمندان تغییراتی در سطح سیتوکین این افراد مشاهده کردند.

به طور مشخص، دانشمندان سه سیتوکین را که با بیماری های التهابی مرتبط با سن دارند ارتباط داشتند، اندازه گیری کردند: اینترلوکین-بتا، اینترلوکین -۶ و عامل ناباروری تومور آلفا. همانطور که انتظار می رفت، استفاده از مرطوب کننده برای ۳۰ روز سطح تمام سه سیتوکین را در خون این افراد کاهش داد.

از آنجایی که این آزمایش نمونه ای از جامعه آماری کوچک را استفاده می کند، محققان قبل از اینکه بتوانند نتایج قابل قبول‌تری به دست بیاورند، باید آزمایشات بسیار بیشتری انجام دهند. اولا، مطالعات آینده باید تأیید کنند که می توانند تاثیری را که اندازه گیری می کنند تکرار کنند. ثانیا، آنها باید نشان دهند که کاهش سیتوکین‌ های گردش خون در طولانی مدت فوایدی برای سلامتی دارد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا