مشاهده اولین و بزرگترین ابر ماه سال ۹۹ چه زمانی است؟

در این مطلب به بررسی اولین و بزرگترین ابر ماه سال ۹۹  و زمان رخداد آن می پردازیم امیدواریم این مطلب برای شما خواننده عزیز مفید واقع شود.

اولین و بزرگترین ابر ماه سال ۹۹

اولین و بزرگترین ابر ماه سال ۹۹

هرگاه ماه در حالت بدر به نزدیک‌ترین فاصلهٔ خود از زمین می‌رسد درخشان‌تر و بزرگتر از معمول دیده می‌شود. پدیدهٔ ماه‌افروختگی یا اَبَرماهروی می‌دهد. این اتفاق در هر ۴۱۲ روز یک بار پیش می‌آید

ماه، هر چهار هفته (دقیق‌تر، هر ۲۷ روز و ۷ ساعت و ۴۲ دقیقه و ۲۴ ثانیه یک‌بار، یعنی هر ۲۷٫۳۲۱ روز)، فاصله‌اش با زمین به نزدیک‌ترین حد می‌رسد. البته در دورهٔ یادشده، یک بار هم از زمین کاملاً دور می‌شود.

اگرچه ماه هر چهار هفته یک‌بار به حضیضِ مداری می‌رسد و به زمین نزدیک نزدیک می‌شود، اما همیشه در حالت بدر نیست که ماه‌افروختگی یا اَبَرماه روی دهد. البته چون گردش ماه به دور زمین نه دایره‌وار، بلکه در مداری بیضوی است، فاصله‌اش تا زمین متفاوت است. در نزدیک‌ترین فاصله، ۳۵۶٬۵۰۰ کیلومتر، و در دورترین فاصله، ۴۰۶٬۷۰۰ کیلومتر از زمین دور است.

اخترشناسان، نزدیک‌ترین فاصله را نقطهٔ حضیض (فرود)، و دورترین فاصله را نقطهٔ اوجِ مداری (فراز) نام نهاده‌اند.

زمین در مدار گردشی خود پیرامون زمین که به صورت بیضوی می باشد در دو نقطه در کمترین و بیشترین فاصله از زمین قرار می گیرد که به آن نقاط اوج و حضیض در علم هیئت نیز گفته می شود.

امشب یکی از زیباترین و عجیب ترین رخدادهای طبیعی به وقوع خواهد پیوست و قمر ماه در کوتاه ترین فاصله خود از کره زمین قرار خواهد گرفت در این حالت قرص ماه به صورتی بسیار بزرگد در آسمان پدیدار خواهد شد که به آن بر ماه گفته می شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا