مشهورترین حیوانات تاریخ چه حیواناتی هستند؟

در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی مشهورترین حیوانات تاریخ بپردازیم.

۱. «چتاک»، اسب جنگی

مشهورترین حیوانات تاریخ

چتاک اسبی بود که حاکم راجپوت (گروهی از جنگجویان و خاندان‌های سلطنتی هند)، «ماهارانا پراتپ» در طول نبرد «haldighati» در سال ۱۵۷۶ سوار آن می‌شد. این اسب هندی، سمبل شجاعت و وفاداری بود. زمانی «من سینگ»، فرمانده مغول در حالی که سوار بر یک فیل بود به پراتپ حمله ور شد، چتاک با سم‌های خود به سر فیل کوبید و باعث شد تعادل فیل بر هم بخورد، سپس پراتپ نیزه‌ای به سمت من سینگ پرتاب کرد که باعث کشته شدن فیل‌بان شد. در حین این درگیری، عاج فیل به پشت چتاک فرو رفت و باعث فلج شدن چتاک شد، اما چتاک با تحمل این درد، تسلیم نشد و پراتپ را از مهلکه فراری داد. اما در حالی که سعی در جهش از مانعی را داشت، کشته شد. داستان شجاعت چتاک نسل هاست که در هندوستان نقل می‌شود و مجسمه‌ای در ابتدای شهر «راجسمند» به نشانه‌ی یادبود، برای این حیوان وفادار نصب شده است.


۲. «استابی»، سگی که به عنوان گروهبان خدمت می‌کرد

مشهورترین حیوانات تاریخ

گروهبان استابی، از نژاد پیت بول و سگی میهن‌پرست بود. او نخستین سگ جنگی بود و خدمات خود را در طول جنگ جهانی اول به ایالات متحده ارائه داد. او در سال ۱۹۱۶ در ییل فیلد در نیوهان حضور یافت و در آن جا با رابرت کونروی دوست شد و با او به فرانسه سفر کرد. در آن جا بسیاری از کار‌های نظامی را انجام داد و به مدت ۱۸ ماه به همراه پیاده نظام‌ها به سنگر‌های جنگی خدمت کرد. استابی حس بویایی و شنوایی قوی‌ای داشت و از این‌ها برای هشدار دادن به سربازان و نجات جان سربازان استفاده می‌کرد. در طول جنگ جهانی اول او یک جاسوس آلمانی را به اسارت در آورد. در طی مشارکت خود در ۴ حمله و ۱۷ نبرد، استابی چندین بار زخمی شد. وی در سال ۱۹۱۸ به ایالات متحده بازگشت و افتخارات، تقدیرنامه‌ها و مدال‌های بسیاری را بدست آورد. گروهبان استابی در سن ده سالگی در سال ۱۹۲۶ از دنیا رفت.


۳. «چر آمی»، کبوتر نامه‌بر

مشهورترین حیوانات تاریخ

در طول جنگ جهانی اول، چر آمی در خدمت سپاه «سیگنال» ارتش آمریکا در فرانسه بود. در نبرد با آلمان، ۵۰۰ نفر در دامنه‌ی تپه‌ای بدون مواد غذایی و مهمات به دام افتادند. آن‌ها پس از محاصره شدن توسط آلمانی‌ها کشته و زخمی می‌شوند. مهم‌تر از آن، به علت آن که هیچ کس از مکان آن‌ها اطلاعی نداشت، آن‌ها توسط نیرو‌های خودی نیز بمباران می‌شدند و باید کسی به آن‌ها فرمان آتش بس می‌داد. سرگرد ویتلسلی پس از ارسال دو تلاش ناموفق برای کمک، آخرین شانس خود را با چر آمی امتحان کرد و او را به پرواز در آورد.

چر آمی در اوج تیراندازی‌ها به پرواز در آمد و سرانجام نیز سقوط کرد. اما او تسلیم نشد و از جای خودش برخاست و با گلوله‌ای در سینه‌ی خود ۴۰ کیلومتر را پرواز کرد. وقتی به نیرو‌های خودی رسید، یک چشمش نابینا شده بود و یک پایش را نیز از دست داده بود. اما یادداشتی که همراه خود بود را به مقصد رساند و ارتش نیز مختصات جغرافیایی گردان گمشده را متوجه شد و آن‌ها را نجات داد. به چر آمی خدمات پزشکی ارائه داده شد و جوایز و تقدیر‌های بسیاری نیز به پاس شجاعتش دریافت کرد. او در ۱۳ ژوئن ۱۹۱۹ به عنوان یک قهرمان جنگی درگذشت.


۴. «بالتو»، سگ سورتمه

مشهورترین حیوانات تاریخ

بالتو سگ سورتمه‌ای از نژاد هاسکی در سیبری و متولد ۱۹۱۹ بود. در سال ۱۹۲۵، هنگامی که شیوع دیفتری در نومه (شهری در آلاسکا) وجود داشت، پادزهر دیفتری برای مبارزه با این بیماری از شهرکی در سیبری به نِنانا، شهری دیگر در آلاسکا، با قطار منتقل می‌شد. از آنجا به بعد، سورتمه سگ‌ها مسئول حمل پادزهر به شهر نومه بودند، بالتو تیم خود را در مراحل پایانی مسیر، برای رساندن پادزهر رهبری کرد؛ بنابراین وی با خدمات و رهبری خود در نجات جان افراد زیادی نقش داشت. امروزه مسابقه‌ای سالانه به مناسبت بزرگداشت بالتو با شرکت سگ‌های سورتمه برگزار می‌شود. این سگ شجاع در ۱۴ مارس سال ۱۹۳۳ در ۱۴ سالگی درگذشت.


۵. «سم»، گربه غرق نشدنی!

مشهورترین حیوانات تاریخ

آقای سم گربه‌ای شجاع بود که از سه کشتی متفاوت در طول جنگ جهانی دوم نجات پیدا کرد. اولین بار او در ۱۴ می‌ سال ۱۹۴۱ از کشتی جنگی بیسمارک نجات پیدا کرد. بعد از آن وارد کشتی جنگی انگلیسی شد که این کشتی نیز توسطی اژدری متلاشی و غرق شد و باعث کشته شدن ۱۵۹ نفر شد. اما اسکار خود را زنده به ساحل جبل الطارق رساند. او به نام سم غرق نشدنی معروف شد. حدود ۲۰۰۰ نفر در کشتی‌هایی که آقای سم در آن‌ها حضور داشت، کشته شدند! آقای سم در سال ۱۹۵۵ در یک کشتی بر اثر مرگ طبیعی درگذشت.


۶. «لایکا»، سگی که به فضا رفت!

مشهورترین حیوانات تاریخ

لایکا از سگی که در خیابان‌های مسکو پرسه می‌زد به سگی که به فضا فرستاده شد، تبدیل شد تا مدار زمین را از نمای خارجی، به انسان نشان دهد. لایکا در سال ۱۹۵۴ متولد شد و توسط دانشمندان روسی در سال ۱۹۵۷ انتخاب شد تا با فضا پیمای اتحاد شوروی به نام اسپوتنیک ۲ به فضا فرستاده شود. در آن زمان هنوز فناوری‌ای برای بازگرداندن انسان از فضا ساخته نشده بود. اما باید یک موجود زنده به فضا فرستاده می‌شد؛ بنابراین لایکا انتخاب شد و پیشرو سفر‌های فضایی شد. هیج حیوان دیگری قبل از او به خارج از مدار زمین فرستاده نشده بود.

طی شش یا هفت ساعت لایکا در اثر گرمای بیش از حد درگذشت. داستان مرگ او تا سال ۲۰۰۲ فاش نشده بود. تا آن زمان اعتقاد بر این بود که او پس از گذشت ۱۶ روز و بر اثر کمبود اکسیژن درگذشته است. پس از او ۹ سگ دیگر نیز قبل از یوری گاگارین، به فضا فرستاده شدند، اما نام لایکا تا همیشه در یاد‌ها خواهد ماند.


۷. «هام»، شامپانزه آسمانی

مشهورترین حیوانات تاریخ

هام در سال ۱۹۵۶ به دنیا آمد و تقریبا سه ساله بود که به پایگاه هوایی هولمان در ایالات متحده منتقل شد. هام که در میان مقامات و دست اندرکاران آمریکایی شناخته شده بود، سوار بر کپسول مرکوری (اولین کپسول فضایی سرنشین دار ایالات متحده) شد. هام آموزش‌های لازم را دیده بود و صرفا به عنوان یک مسافر ساده سوار بر این کپسول نبود. لباس‌های مناسب و آموزش‌های درست به او کمک کرد که طی یک سفر ۱۶ دقیقه‌ای به زمین برگردد و هیچ آسیبی به جز یک کبودی جزئی روی بینی خود نداشته باشد. پرواز وی به عنوان ماموریت انجام شده توسط سفینه فضایی به نام «آزادی ۷» در ماه می‌سال ۱۹۶۱ انجام شد. هام پس از ۱۸ سال زندگی شاد در سال ۱۹۸۳ درگذشت.


۸. آقای ماگو، مانگوسی با یک زندگی جالب

مشهورترین حیوانات تاریخ

مانگوس (خانواده‌ای از گوشتخواران از تیره گربه سانان) به علت وحشی بودن، حیوانی ممنوعه در ایالات متحده به شمار می‌آید. تنها استثنای این قانون، آقای ماگو بود که توسط یک ملوان به باغ وحشی در آمریکا آورده شده بود. در پانزدهم نوامبر سال ۱۹۶۲ آقای ماگو از باغ وحشی در دولوث (شهری در ایالت مینه سوتا) گرفته شد و رای داده شد که یا او را بکشند و یا به سرزمین مادری خود یعنی هند فرستاده شود که این رای موجب قیام شدیدی شد. ماندن آقای ماگو در آمریکا موافقان و مخالفان زیادی داشت. هزاران بازدید کننده به دیدن این مانگوس می‌رفتند. همزمان تعداد زیادی از مردم با نوشتن نامه‌هایی به مقامات، نگرانی خود را بابت فرار این حیوان ابراز می‌کردند. آن‌ها نگران فرار کردن و تولید مثل آقای ماگو بودند. سرانجام رای به ماندن او داده شد و در حالی که باغ وحشی تنها در اختیار او قرار داشت و در رفاه کامل زندگی خود را می‌گذراند در سال ۱۹۶۸ درگذشت.


۹. «دالی»، گوسفند شبیه سازی شده

مشهورترین حیوانات تاریخ

بدون شک دالی یکی از معروف‌ترین حیوانات تاریخ است. وی اولین پستانداری بود که در تاریخ ۵ ژوئیه ۱۹۹۶، از شبیه سازی غدد پستانی میش متولد شده بود. این حیوان در دانشگاه ادینبورگ شبیه سازی شد و نام دالی پارتون، نوازنده‌ی معروف را بر روی او گذاشتند. دالی در ۱۴ فوریه سال ۲۰۰۳ به علت بیماری پیشرونده‌ی ریه درگذشت. در موزه‌ی سلطنتی اسکاتلند به نشانه یادبود، مجسمه‌ای از دالی نگهداری می‌شود.

منبع: wonderslist

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا