مصرف دارو‌های درمان بیماری تیروئید چه عوارضی دارد؟

راه های درمانی متفاوتی جهت درمان پرکاری تیروئید وجود دارد. پزشکان از داروهای ضد تیروئید و ید رادیو اکتیو جهت کاهش تولید هورمون های تیروئید استفاده می کنند گاهی اوقات درمان هیپرتیروئیدیسم شامل جراحی و در آوردن قسمتی از غده تیروئید شماست، بنابراین در صورتی که به این بیماری توجه نشود می تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. بیشتر افراد زمانی که هیپرتیروئیدیسم شان تشخیص داده می شود به درمان پاسخ می دهند.

بیماری تیروئید

گاهی اوقات غده تیروئید شما ملتهب می شود و این التهاب می تواند سبب شود که هورمون تیروئید زیادی در غده تیروئید ذخیره شود و به جریان خون ترشح شود، یکی از انواع نادر التهاب تیروئید که التهاب نیمه حاد نامیده می شود می تواند سبب ایجاد درد در غده تیروئید شود انواع دیگر آن بی درد هستند و گاهی اوقات بعد از بارداری اتفاق می افتد.

یکی از جدی ترین مشکلات هیپرتیروئیدیسم درگیر کردن قلب است که شامل افزایش ضربان قلب و ضربان نامنظم قلب است که این عوارض با درمان مناسب قابل درمان هستند.

شاداب صالح‌ پور استاد رشته غدد و متابولیسم کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره عوارض مصرف دارو‌های غده تیروئید گفت: دارو‌های کم کاری تیروئید با نام لیپوتروپین عوارض چندانی ندارند، اما مصرف طولانی مدت آن‌ ها منجر به پوکی استخوان می‌ شود و می‌ توان با استفاده از کلسیم و ویتامین D از بروز عوارض آن جلوگیری کرد.

تشخیص بیماری تیروئید

صالح پور اظهار کرد: پروپیل تیوراسیل از داروی‌ های مناسب برای پیشگیری از پرکاری تیروئید است که با عوارضی مانند اختلالات پوستی، پایین افتادن تعدادی از گوشه‌های سفید خون، درگیری و ورم کبد، افزایش عفونت‌ ها و التهاب‌ ها در بدن همراه است و مصرف دارو‌های رادیو اکتیو هم منجر به بی خوابی، بیرون زدن چشم‌ها و اختلالات خواب در افراد می‌ شود.

صالح پور در پایان گفت: اختلالات تیروئیدی در خانم‌ ها به نسبت آقایان اندکی شایع‌ تر است، ولی بروز یک گره تیروئیدی در آقایان بدخیم‌ تر است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا