مصرف قلیان و دیگر دخانیات چه تاثیری بر سلامت مادر و جنین دارد؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

در دنیای امروز مصرف دخانیات، به عنوان مهمترین علت مرگ قابل پیشگیری در جهان که عامل ۱۰ درصد کل مرگ و میر در بزرگسالان سراسر نقاط جهان است، همه ساله موجب مرگ ۵/۴ میلیون تن در جهان می شود! پیش بینی می شود که این تعداد تا سال ۲۰۳۰ میلادی به عدد ۸/۳ میلیون تن برسد! شاید غیر قابل باور باشد اگر بدانید در هر شش ثانیه یک نفر در گوشه ‌ای از جهان، بر اثر استعمال دخانیات می ‌میرد!

 

مصرف قلیان و دیگر دخانیات چه تاثیری بر سلامت مادر و جنین دارد؟

 

قلیان در گذشته در کشورهایی مثل پاکستان و هند توسط افراد سالخورده ‌ای که در روستاها زندگی‌ می‌ کردند استفاده می ‌شد؛ اما در طی چندین سال گذشته، بیشتر در مناطق شهری ایران به شکل همه گیر مورد استفاده قرار می گیرد! بر خلاف باورهای باستانی و اعتقاد عمومی و البته اشتباه، دودی که از قلیان خارج می شود حاوی مواد مسموم متعددی است. دود قلیان حاوی صدها فلز سنگین مانند آرسنیک، کوبالت، کرم و سرب است. بد نیست بدانید خطراتی که در کشیدن سیگار مشاهده نمی شود، در کشیدن قلیان وجود دارد! بیماری ‌های عفونی همچون بیماری هپاتیت ب در اثر استفاده ی مشترک از شیلنگ قلیان و حتی در بعضی شرایط، افزودن الکل یا داروهای روان‌ گردان به تنباکوی قلیان و…

توجه داشته باشید کشیدن تنباکو از طریق آب و یا همان قلیان ، مواد سرطان ‌زای آن را تصفیه نمی ‌کند! زیرا آبی که در داخل شیشه ی قلیان وجود دارد، باعث چسبندگی و رسوب بیشتر مواد زاید در دستگاه تنفسی‌ شده و عوامل بیماری ‌زا راحت ‌تر در ریه ‌های مان‌ رسوب می کنند! هر وعده مصرف قلیان که حداقل یک ساعت طول می ‌کشد و با هر پک آن، تقریبا تا یک لیتر دود وارد ریه می‌ شود! همچنین براساس آخرین تحقیقات، هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل با مصرف ۱۰۰ نخ سیگار، به سلامتی خود آسیب می رساند! عددی بسیار قابل تامل و نگران کننده!

این دود می ‌تواند به اندازه ی دود سیگار اثر مخرب بر روی ریه و قلب داشته باشد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، بیماری آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و حتی ذات ‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند. همچنین تحقیقات نشان داده است که پس از ۴۵ دقیقه استفاده از هوای منقضی شده، مونوکسیدکربن، نیکوتین پلاسما و ضربان قلب به شدت بالا می‌رود!

بخشی از مضرات قلیان جسمی است؛ اما ضرر دوم روانی است! لازم است بدانید بسیاری از معتادان به سایر مواد مخدر از مصرف قلیان شروع می کنند و در ضرر اجتماعی مصرف آن در تفریح گاه ها، چهره زشتی به مناظر می دهد. در دهه های اخیر تنباکو با طعم های میوه های گوناگون نیز به بازار عرضه شده است؛ بهتر است بدانید این تنباکوها به صورت صنعتی تولید می شوند. طبق بررسی های به عمل آمده چنانچه قلیان با تنباکوهای میوه ای به عمل آمده باشد، خطرناک تر بوده و ضرر آن نیز بسیار زیاد است.

توجه داشته باشید از آنجایی که لوله ی قلیان حاوی میکرو ارگانیسم ‌های عفونی زیادی است و زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند، احتمال ابتلا به بیماری در آن ها بیشتر خواهد بود! قلیان هم می تواند مانند سیگار و دیگر انواع دخانیات، احتمال وضع حمل پیش از موعد، مرده به دنیا آمدن نوزاد و حتی دیگر مشکلات را افزایش دهد.

مصرف قلیان همچنین می‌تواند بر رشد جنین در دوران بارداری نیز تاثیر منفی داشته باشد! متاسفانه نوزادانی که در معرض دود تنباکوی قلیان قرار دارند، بیشتر در خطر مرگ در رختخواب هستند! دود قلیان غلظت اکسیژن را در بدن مادر کاهش داده و نهایتا موجب تنگی نفس جنین شده و او را به سمت مرگ می‌کشاند! همچنین نوزادان و کودکانی که در دود حاصل از تنباکوی قلیان تنفس می‌کنند، معمولا بیشتر دچار بیماری هایی چون سرماخوردگی، آسم و حتی عفونت‌ های گوش می‌ شوند.

مصرف قلیان و دیگر دخانیات چه تاثیری بر سلامت مادر و جنین دارد؟

دقت داشته باشید عوارض ناشی از مصرف قلیان دیر هنگام ظهور می‌کند؛ بدین معنی که سموم داخل توتون و تنباکو، حالتی تجمعی پیدا می‌ کنند و وقتی سطح آن ها، از یک حد معینی بالاتر رفت، باعث بروز اختلال در شیوه ی تنفس، تعداد تنفس و همچنین دیگر مشکلات تنفسی می‌ شوند! در نتیجه، فرد علاوه بر انسداد مزمن ریوی و ابتلا به بیماری سرطان ریه، دچار بیماری آسم نیز می‌ شود و متاسفانه برای کنترل بیماری ‌اش نیاز به اقدامات درمانی جدی پیدا می ‌کند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا