مصرف مکمل کراتین چه عوارضی برای بدن آدمی دارد؟

مکمل‌های زیادی برای افزایش قدرت و حجم عضلات در بازار وجود دارد. اما کراتین یکی از مؤثرترین مکمل‌ها، برای تحقق این اهداف است. درادامه با مکمل کراتین، نحوه‌ی مصرف و عوارض آن آشنا خواهید شد. کراتین مکمل شماره‌ی ۱ برای افزایش قدرت در باشگاه است. مطالعات نشان می‌دهند که این مکمل سبب افزایش حجم عضلات، قدرت و عملکرد ورزشی می‌شود. همچنین این مکمل بدن را درمقابل بیماری‌های دستگاه عصبی محافظت می‌کند.

عده‌ای باور دارند که استفاده از این مکمل برای سلامتی ضرر دارد، اما این ادعاها هرگز اثبات نشده‌اند. در واقع کراتین از جمله مکمل‌هایی است که مطالعات زیادی روی آن صورت گرفته و سالم بودن آن تأیید شده است. با ما باشید تا با کراتین بیشتر آشنا شوید.

کراتین چیست؟

کراتین ترکیبی است که به‌صورت طبیعی در بافت عضلات یافت می‌شود. این ترکیب به عضله کمک می‌کند تا برای بلند کردن وزنه‌ها، نیرو تولید کند. استفاده از این مکمل برای افزایش اندازه‌ی عضله، قدرت و عملکرد ورزشی در میان ورزشکاران و بدنسازها بسیار متداول است. ساختار شیمیایی این مکمل شبیه آمینواسیدهاست. بدن به‌طور طبیعی، کراتین را از آمینواسیدهای گلیسین و آرژنین تولید می‌کند.

عواملی که بر میزان ذخایر کراتین در بدن تأثیر می‌گذارند شامل مصرف گوشت، ورزش کردن، میزان حجم عضلات و سطح هورمون‌های تستوسترون و (IGF-۱) هستند. حدود ۹۵ درصدِ کراتین به‌صورت فسفوکراتین در عضلات ذخیره می‌شود، ۵ درصد باقی‌مانده نیز در مغز، کلیه و کبد ذخیره می‌شود.

وقتی کراتین را به‌صورت مکمل مصرف می‌کنید ذخایر فسفوکراتین بدن را افزایش می‌دهید. فسفوکراتین درون سلول‌ها به تولید مولکولی پرانرژی به نام ATP کمک می‌کند. وقتی ATP بیشتری داشته باشید بدن می‌تواند درطول تمرینات، بهتر عمل کند. همچنین کراتین سبب بهبود فرایند‌هایی مثل افزایش حجم عضلات، قدرت و ریکاوری می‌شود.

کراتین چطور کار می‌کند؟

در تمرینات پرفشار، وظیفه‌ی اصلی کراتین افزایش ذخایر فسفوکراتین در عضله است. این ذخیره‌ی اضافی، برای تولیدِ ATP بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد که برای بلند کردن وزنه‌های سنگین ضروری است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا