مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق کیست؟

در این مطلب، توضیحاتی درباره مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق خواهیم داشت! با ما همراه باشید. شبکه العهد عراق در جدیدترین خبر خود اعلام کرد با انصراف الزرفی از تشکیل دولت جدید عراق ، گفته می‌ شود مصطفی الکاظمی ، رئیس سرویس اطلاعات این کشور قرار است مأمور تشکیل کابینه عراق شود! دقایقی پیش، الکاظمی وارد کاخ السلام شد و گفته می‌ شود رسما نامزدی او برای نخست‌ وزیری و تشکیل کابینه اعلام خواهد شد.

منابع رسانه‌ ای عراق اعلام کردند که رئیس‌ جمهور این کشور، مصطفی الکاظمی را مامور جدید تشکیل کابینه معرفی کرد. همچنین چندی پیش پنج فراکسیون بزرگ شیعه عراق شامل الفتح (هادی العامری)، دولت قانون (نوری المالکی)، جریان حکمت (سید عمار حکیم) ، جنبش العطاء (فالح الفیاض) و حزب فضیلت اسلامی در نشست اخیر خود در منزل هادی العامری، درباره معرفی مصطفی الکاظمی به عنوان نامزد فراکسیون های شیعه برای تصدی پست نخست وزیری عراق به اجماع نظر رسیدند.

اما شاید این سوال پیش آید که مصطفی الکاظمی کیست؟

در پاسخ بایستی گفت مصطفی الکاظمی ،به عنوان یک چهره میانه رو یاد می شود که در عین حال که با اغلب جریان های سیاسی داخلی عراق مناسبات خوبی دارد، از روابط متوازن با کشورهای خارجی، همجوار و همچنین منطقه نیز بهره مند است.

البته لازم به بیان است مصطفی الکاظمی ، رئیس سرویس اطلاعات عراق ، در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ شمسی توسط ابو علی العکسری ، مسئول امنیتی گردان‌ های حزب الله عراق متهم به مشارکت در جریان ترور شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس شد! همچنین وی با نهاد‌های امنیتی ایالات متحده آمریکا نیز همکاری کرده است.

نام اصلی مصطفی الکاظمی ، مصطفی عبداللطیف مشتت است که در سال ۱۹۶۷ میلادی در شهر بغداد به دنیا آمد؛ لازم به بیان است وی نام ” مصطفی الکاظمی ” را به عنوان اسم مستعار خود در رسانه های محلی انتخاب کرده است!

مصطفی عبداللطیف مشتت داری مدرک لیسانس حقوق می باشد. وی سردبیر مجله ” الاسبوعیه ” نیز است! مجله ای که صاحب امتیاز آن برهم صالح ، رئیس جمهور فعلی عراق است. همچنین موسسه ” الحوار الانسانی ” نیز در بغداد و لندن به مدیریت وی اداره می‌ شود. وی از معارضین رژیم صدام بود! چند سال در تبعید زندگی می کرد اما به هیچ یک از احزاب سیاسی عراقی ملحق نشد.

حیدر العبادی ، نخست وزیر سابق عراق مصطفی الکاظمی را در ژوئن ۲۰۱۶ میلادی به عنوان رییس سازمان اطلاعات عراق برگزید. الکاظمی پس از رسیدن به این مقام، سازمان اطلاعات عراق را از دخالت در فعالیت های سیاسی برحذر داشت که مهم ترین تلاش وی برای اصلاح ساختارهای این سازمان بود.

وی همچنین، مدیرعامل بنیاد ” الذاکره ” عراق بود که برای مستند سازی جنایات رژیم صدام تاسیس شده بود؛ به همین خاطر دارای تجربه زیادی در زمینه تهیه اسناد به ویژه فیلم از قربانیان جنایات رژیم سابق است. الکاظمی پس از مدتی مدیر بنیاد الحوار الانسانی (گفت و گوی بشری) شد که یک بنیاد مستقل برای حل اختلافات اجتماعی و فرهنگی و رواج گفت و گو برای حل بحران ها به جای استفاده از خشونت است.

مصطفی الکاظمی برای مدتی سردبیر بخش عراق پایگاه اینترنتی بین المللی ” مونیتور ” شد و مقاله هایی به منظور ترویج روحیه همزیستی اجتماعی در عراق، حفظ آینده و جایگاه تاریخی کشور و رفع نقاط ضعف نظام سیاسی جدید آن نوشت. وی همچنین چند کتاب نیز به رشته ی تحریر درآورده است که مهم ترین آن (مسأله العراق – المصالحه بین الماضی والمستقبل) یا ” مساله عراق – آشتی میان گذشته و آینده ” است.

جالب است بدانید مصطفی الکاظمی در نخستین توئیت خود در شبکه اجتماعی توئیتر از تعهد خود در قبال این مسئولیت چنین نوشت:

در انتها بد نیست بدانید مصطفی الکاظمی روابط خوبی با ایران دارد و همزمان توانسته روابط خود با ایالات متحده آمریکا را نیز حفظ کند و همینطور با مسئولان کردستان عراق نیز میانه بسیار خوبی دارد! به طوری که در سال ۲۰۰۳ میلادی و پس از بازگشت به عراق در کرکوک مستقر شد. او در اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی و پیش از عهده‌ دار شدن منصب ریاست سازمان امنیت عراق در سخنانی درباره ایران گفته بود: “ ایران و رهبر ایران نقش بزرگی در ایجاد صلح جهانی دارند.

یکی از اقدامات مصطفی الکاظمی در سازمان امنیت عراق نیز برچیدن شعبه ایران بود؛ شعبه‌ ای که سازمان سی آی ای ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۴ میلادی و هنگام تشکیل این سازمان، ایجاد کرده بود تا تحرکات دیپلمات‌ های ایرانی را رصد کند!

جلسه پارلمان عراق برای دادن رأی اعتماد به کابینه معرفی شده از سوی مصطفی الکاظمی ، برگزار شد و در نهایت نخست وزیر مکلف توانست از قانونگذاران عراقی رأی اعتماد بگیرد! هرچند وضعیت برخی وزارت خانه ها بلاتکلیف باقی ماند. در جلسه رأی اعتماد، اعضای پارلمان به برنامه دولت جدید و ۱۵ وزیر معرفی شده از سوی نخست وزیر مکلف رأی اعتماد دادند. به این ترتیب دولت مصطفی الکاظمی رسمی شد و مراسم تحلیف را به جای آورد.

اسامی وزیرانی که موفق شدند از پارلمان رأی اعتماد بگیرند، به شرح زیر است:

۱. عثمان الغانمی: وزیر کشور
۲. جمعه عناد: وزیر دفاع ۳. علی عبدالامیر علاوی: وزیر دارایی
۴.  خالد بتال: وزیر برنامه‌ریزی ۵. حسن التمیمی: وزیرا بهداشت
۶. نبیل کاظم: وزیر آموزش عالی ۷. ماجد مهدی: وزیر برق
۸.  نازنین محمد: وزیر مسکن و شهرسازی ۹. ناصر حسین: وزیر حمل‌ونقل
۱۰. عدنان درجال: وزیر امور جوانان ۱۱. منهل عزیز: وزیر صنعت
۱۲. شهاب احمد: وزیر ارتباطات ۱۳. عادل حاشوش: وزیر کار
۱۴. مهدی رشید: وزیر منابع آب ۱۵. علی حمید مخلف: وزیر آموزش و پرورش

در این میان گزینه های معرفی شده برای وزارتخانه های بازرگانی، دادگستری، فرهنگ، کشاورزی و امور مهاجران موفق به کسب رأی اعتماد نشدند! رأی گیری برای سمت های وزارت نفت و امور خارجه نیز همان طور که احتمال می رفت، به زمانی دیگر موکول شد.

سفیر ایران در بغداد برای دولت جدید عراق آرزوی موفقیت کرد

ایرج مسجدی ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به موفقیت مصطفی الکاظمی در گرفتن رای اعتماد از پارلمان عراق به عنوان نخست وزیر جدید این کشور در صفحه توییتر خود نوشت:

” ‌تبریک به جناب آقای مصطفی کاظمی و وزرای ایشان . تبریک به پارلمان عراق در جهت رای اعتماد به اکثریت کابینه. آرزوی موفقیت دولت  در خدمت به مردم شریف عراق. آرزوی سعادت برای دو ملت ایران و عراق. “

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا