مضرات و خواص عناب چیست؟

جدول یاب ، ترجمه: پردیس کیانیعناب میوه ای بیضی شکل و خوش رنگ می باشد که شباهت زیادی به خرما دارد و بخاطر این شباهت زیاد، در بسیاری از نقاط دنیا معروف به خرمای قرمز یا خرمای چینی می باشد. عناب از لحاظ ظاهری بسیار شبیه خرما اما کمی کوچکتر از خرماست و دارای پوست قرمز یا قهوه ای و یا همان عنابی می باشد. این میوه دارای پوست نازک و چروک می باشد و هسته ای سفت و سخت همچون سنگ دارد. مزه ی عناب بسیار شیرین است. طوری که از یک سیب شیرین هم شیرین تر است. جدا از تمام این مشخصات میوه ای است پر از خاصیت های گوناگون که قدمت ۳۰۰۰ ساله در چین، در درمان انواع بیماری ها را دارد.

 فواید مصرف عناب به جای داروهای شیمیایی

شاید خیلی از مردم عناب را نشناسند و از خواص عناب چیزی نشنیده باشند اما جالب است بدانید این میوه ی کوچک فواید زیادی را دارا می باشد که در علم پزشکی و طب سنتی جای بسیاری از داروهای شیمیایی را گرفته و با استفاده از این میوه  انسانها می توانند از مضرات داروهای شیمیایی در امان باشند. در کشور چین اکثریت مردم با طب سنتی آشنایی دارند و حتی طب سنتی و مصرف داروهای گیاهی را بیشتر از انواع قرص و داروهای شیمایی باور دارند که در این میان قطعا از میوه ی عناب یا به قول خودشان خرمای چینی، بهره برداری های فراوانی می کنند. با وجود اینکه خیلی ها حتی از خواص این میوه بی اطلاع هستند اما چینی ها جدا از میوه ی عناب، از بذر و حتی پوست درخت عناب هم استفاده های فراوانی می کنند. مخصوصا در درمان بی خوابی، استرس و تسکین اعصاب مورد توجه بسیاری از آنها قرار گرفته است که البته این موضوع و شناخت میوه ی عناب در بین آنان قدمت زیادی دارد.

خواص عناب

-عناب شامل مواد معدنی فراوانی مانند پتاسیم، فسفر، منیزیوم، پروتیین، آهن و انواع  ویتامین می باشد.

– جوان سازی سلول های پوستی و ضد پیری

– چربی سوز

– درمان کبد چرب

– درمان کم خونی

– درمان سرفه

– درمان گلو درد

– تقویت کننده ی عضلات

– درمان سرما خوردگی

– تقویت دندان و استخوان ها

– تنظیم فشار خون

– تقویت سیستم عصبی

– درمان خارش های پوستی

– ضد سرطان

– درمان تب

– کمردرد

– درمان یبوست

– سلامت قلب

– کمک به رشد جنین در زنان باردار

 

فواید عناب در زنان باردار

مصرف عناب به رشد جنین کمک فراوان داشته و درسیستم ایمنی کودک و استخوان بندی کودک تاثیر فراوان دارد. همچنین روغن میوه ی عناب برای رفع درد نوک سینه ی مادران که ناشی از شیردهی به کودک است، مفید می باشد. البته ناگفته نماند که با توجه به تمامی خواص عناب برای زنان باردار اما استفاده ی زنان باردار از عناب باید با مشورت پزشک صورت گیرد.

فواید چای عناب

چای عناب خاصیت آرام بخش بالایی دارد که به افرادی که مشکل در خواب شبانه دارند، نوشیدن یک لیوان از آن

توصیه می شود.

همچنین افرادی که تصمیم به لاغری دارند، می توانند از چای عناب به عنوان داروی لاغری استفاده کنند. مخصوصا برای آب شدن چربی پهلو و دور شکم، جوشانده ی برگ و هسته ی عناب نیز کمک فراوانی می کند.

از دیگر فوائد چای یا دمنوش عناب، به رفع استرس و درمان اضطراب می توان اشاره کرد.

چای عناب به علت داشتن آنتی اکسیدان فراوان، باعث جوان سازی سلول های پوستی شده و از پیری جلوگیری می کند. علاوه بر این خواص، عناب نرم کننده ی مجرای تنفسی بوده و به دلیل نرم کردن گلو، از سرفه جلو گیری می کند و در صورت گرفتگی گلو یا صدا به درمان آن کمک می کند. چای عناب در درمان فشار خون و همچنین تصفیه خون و هضم غذا نیز کمک می کند.

نحوه درست کردن چای عناب

برای درست کردن چای عناب کافیست مقداری عناب را خیس کرده و هسته آن را در بیاورید. سپس کمی عناب بدون هسته را داخل ظرف مورد نظر ریخته و آب جوش به آن اضافه کنید. برای بهتر دم کشیدن چای، در ظرف را بپوشانید تا خوب بخار کند. بعد از ۱۵ دقیقه چای یا دمنوش عناب آماده ی مصرف می باشد. به دلیل شیرین بودن میوه ی عناب، نیازی به شکر یا هرچیز شیرین کننده ندارید و چنانچه مایل بودید، برای دلچسب شدن دمنوش، چندقطره آب لیمو به آن اضافه کنید.

مضرات عناب و چای عناب

-عناب به دلیل داشتن قند بالا، به هیچ عنوان به بیماران دیابتی توصیه نمی شود.

-عناب برای آن دسته از کسانی که غلظت خون دارند مضر می باشد.

-عناب و یا چای عناب برای کسانی که ناراحتی معده دارند مناسب نمی باشد و ایجاد نفخ می کند.

 

منبع:

www.mindbodygreen.com

www.organicfact.com

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا