معرفی چند رمان کلاسیک موفق + خلاصه داستان

یک رمان کلاسیک محبوب و البته عاشقانه به‌راحتی می‌تواند خواننده را به سفری در دل تاریخ ببرد و فرهنگ زمانه را در قالب داستانی شنیدنی نشانش دهد. در ادامه بیشتر با جذابیت این داستان‌ها آشنا می‌شوید. احتمالا شما هم از دوستداران رمان کلاسیک عاشقانه باشید که سری به این مطلب زده‌اید. همه ما خاطرات زیادی از این رمان‌ها داریم، مخصوصا که گاهی فیلم‌ها و سریال‌‎های زیبایی را نیز درباره داستان این کتاب‌ها دیده‌ایم. اما برخی از کتابخوان‌ها معتقد هستند که داستان و رمان کلاسیک دیگر قدیمی شده است و متعلق به زمان حاضر نیست؛

رمان کلاسیک

باید اشاره کنیم که اینطور‌ها هم نیست. درواقع داستان‌ها قدرتمندتر از محدود شدن به زمان حال، گذشته یا آینده هستند. همچنین باید اشاره کنیم، یکی از دلایل اینکه آن‌ها قدیمی نمی‌شوند این است که تم عاشقانه هم دارند و با این موضوع جذاب برای همیشه خواندنی خواهند بود. ما در ادامه به دلایلی که چرا رمان کلاسیک هنوز هم طرفداران خود را دارد اشاره خواهیم کرد و در بخشی دیگر به معرفی چند رمان کلاسیک عاشقانه می‌پردازیم.

چرا خواندن رمان کلاسیک عاشقانه هنوز هم جذاب است؟

هرگاه قصه‌ای بیان می‌شود گویی چادر شب کشیده خواهد شد و ستاره‌هایی در آسمان به همراه ماهی که بالای سر خواننده می‌خرامد پدید می‌آیند. پایان داستان گاه سپیده دمی میزبان خورشید است یا تک ستاره‌ای در آسمان می‌درخشد و یا آسمانی توفانی از آنچه در داستان اتفاق افتاده، باقی مانده است. اما آنچه را که باقی مانده می‌توان تأثیر خواندن دانست و از آن برای شناخت بیشتر استفاده کرد. در مورد رمان کلاسیک هم باید بگوییم معمولا همین‌طور است و داستان بسیاری از قصه‌ها فرای زمان، مکان، فصل و سال هستند و همیشه می‌توانند در خواننده اثرگذار باشند. از دیگر دلایلی که خواندن رمان کلاسیک هنوز هم جذاب است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ایجاد نگاه و تمرکز عمیق تر

رمان کلاسیک معمولا داستانی غنی در پشت پرده‌اش دارد. این داستان‌ها معمولاً از سختی‌ها و استبداد سرنوشت واقعیت‌هایی را روایت می‌کنند که در عین حال امیدی را در ذهن خواننده ایجاد خواهند کرد. همچنین داستان ها و رمان های کلاسیک با زبانی شاعرانه بخشی از مغز را به فعالیت وادار می‌کنند. به گفته پرفسور آرنولد وینشتاین:

رمان‌های کلاسیک فرم‌های جدیدی از بیان را برای ما به کار می‌گیرند و دیدگاه‌های ما را به چالش خواهند کشید و به ما نشان می‌دهند چگونه یک فرهنگ شکل می‌گیرد و زندگی درک می‌شود. از این رو کتاب‌ها و رمان کلاسیک به ما کمک خواهند کرد تا درک عمیق‌تری از موقعیت خود داشته باشیم.

همچنین باید اشاره کنیم با توجه به تغییراتی که اینترنت در عادات خواندن ایجاد کرده است، روزانه با یک سری اطلاعات ضعیف مواجه هستیم که می‌توانند عادات و روال مغز را تحت تأثیر قرار دهند. خوب است بدانید نیکلاس کار (Nicolas Carr) در کتاب اینترنت چه کاری با مغز ما می‌کند، یا در واقع کم عمق‌ها (The Shallow)، اشاره کرده است امروزه چنین اطلاعاتی روی اینترنت باعث شده است تا ما به اندیشمندانی کم عمق نسبت به پیشینیان خود تبدیل شویم. در پی این اتفاق چنین اندیشه‌هایی قدرت تفکر کمتری را برای ما به ارمغان می‌آورند. پس خواندن رمان کلاسیک می‌تواند تنوعی در دنیای اطلاعات مختصر باشد و لحظات خوبی را برایمان رقم بزند.

رمان کلاسیک

درک بهتری از تاریخ و فرهنگ برای خواننده

هنر و ادبیات می‌تواند جایگزینی مناسب برای زندگی باشد که خودمان در آن حضور نداشته‌ایم. درواقع ادبیات ابزاری قدرتمند فراتر از تمایزات زبانی، فرهنگی، سنت‌ها و ساختارهای اجتماعی در اختیار دارد تا خوانندگان را با ملت و فرهنگی دیگر آشنا کند. ادبیات می‌تواند داستان‌ها را از نسلی به نسلی بعد انتقال دهد و به حافظه زنده تبدیلش کند. از آنجایی که یک رمان کلاسیک نیز در دوره خاصی از تاریخ به رشته تحریر در آمده است، حقایق بسیاری از تاریخ و فرهنگ را در دل خود پنهان دارد.

به چالش کشیدن مغز

برخی از نویسنده ها چنان رمان کلاسیک را هنرمندانه نوشته‌اند که خواندنشان مغز را به تفکر بیشتری وا می‌دارد. از طرفی قدرت قلمشان آن‌چنان است که می‌توانند تنبلی را از مغز دور کنند؛ مخصوصا این روزها که اینترنت به این مسئله دامن زده است. ما بیشتر در رمان‌های کلاسیک جین وبستر شاهد این قضیه هستیم. همچنین خواندن آثار شکسپیر نیز ورزشی برای مغز محسوب می‌شود.

خواندن ژانرهای متفاوت

رمان کلاسیک درواقع دریچه‌ای به سوی کاوشی در انسانیت برای خواننده‌های آن باز می‌کند. علاوه بر این، این داستان‌ها با درون مایه عاشقانه در عین حال که داستانی سرگرم‌کننده و جذاب را روایت می‌کنند، می‌توانند هنجارهای جامعه و ناخوآگاه افراد داستان را به خوبی نشان دهند. البته این همه ماجرا نیست و احساساتی نظیر خشم، ترس، دلهره، شادی و مواردی از این دست نیز در داستان یک رمان کلاسیک به خوبی نشان داده می‌شود.

کمک می کند تا سایر کتاب ها را دوست داشته باشید

اگر یکی از خوانندگان رمان های کلاسیک باشید، حتما دقت بیشتری در خواندن سایر داستان‌ها از ژانرهای مختلف خواهید داشت. درواقع داستان کلاسیک به شما کمک می‌کند تا به جزئیات بیشتری در کتاب‌ها توجه کنید و جنبه‌هایی را ببینید که تا پیش از این به آن توجه نمی‌کردید.

تأثیرگذاری

به دلیل جذابیت‌هایی که رمان های کلاسیک دارند می‌توانند دانستنی‌های زیادی را به خواننده انتقال دهند. از طرفی خواننده در هنگام خواندن چنین داستان‌هایی می‌تواند از شخصیت‌های داستان تأثیر بگیرد. درواقع کتاب‌ها قدرت خارق‌العاده‌ای در شکل‌گیری شخصیت افراد دارند.

معرفی چند رمان کلاسیک عاشقانه

شاید برای آن دسته از افرادی که عاشق خواندن کتاب هستند، هیچ چیزی بهتر از خواندن یک رمان کلاسیک پرکشش و جذاب نباشد. درواقع آن‌هایی که اهل خواندن داستان و رمان کلاسیک هستند، خیلی خوب این موضوع را درک می‌کنند. در این راستا ما در ادامه به معرفی تعدادی از رمان های کلاسیک محبوب می‌پردازیم.

غرور و تعصب از جین آستین

غرور و تعصب یک رمان کلاسیک عاشقانه انگلیسی اثر جین آستین است. این داستان چنان قدرتمند به رشته تحریر در آمده است که با دقت در آن می‌توان چهره واضحی از فرهنگ جامعه‌ای را که داستانی از آن روایت می‌شود را مشاهده کرد. از طرف دیگر شخصیت‌پردازی عالی، اشاره به جزئیات و ظرافت روابط انسانی در این کتاب از سایر نکات قابل توجه محسوب می‌شود.

این رمان که پیرامون داستان خانواده بنت شکل گرفته است، داستان ۵ دختر از این خانواده را روایت می‌کند که مادر خانواده در تلاش برای ازدواج دخترهایش است. شخصیت مهم داستان الیزابت بنت است که دختری عقل‌گرا محسوب می‌شود و در نهایت رابطه عاشقانه بین او و چارلز دارسی اتفاق می‌افتد. دارسی از طبقه مرفه است. این دو در پی اتفاقاتی با شخصیت هم آشنا می‌شوند. در کنار همه این‌ها جین آستین به خوبی به جزئیات، عواطف انسانی و ویژگی‌های جامعه در آن زمان پرداخته است که خواننده به راحتی می‌تواند خود را به جریان داستان بسپارد و وارد دنیای الیزابت بنت شود. خوب است بدانید براساس این کتاب، فیلمی هم ساخته شده است.

آهنگ عشق از آندره ژید

آهنگ عشق که در سال ۱۹۴۷ نویسنده اثر، یعنی آندره ژید را برنده نوبل ادبیات کرد، روایت کشیشی است که دختری یتیم را به فرزندخواندگی می‌پذیرد و به دختر کمک می‎‌کند تا بتواند به شکلی دیگر زیبایی‌های دنیا را ببیند. اگرچه در ابتدا کشیش این کار را از سر دلسوزی انجام می‌دهد، اما با گذشت زمان عاشق دخترک داستان می‌شود. داستان به همین آرامی نیست؛ بلکه پذیرش این مسئله برای همسر کشیش بسیار دردناک و آزاردهنده است. از طرف دیگر دخترک داستان نیز عاشق پسر کشیش است. اما مرهم درد نیست و گرفتاری‌های زیادی را برای خانواده کشیش به همراه خواهد داشت.

ربه کا اثر دافنه دو موریه

رمان کلاسیک

رمان ربه کا از معروف‌ترین آثار دافنه دو موریه است که شهرت زیادی را نیز برایش به ارمغان آورد. داستان کتاب ربه کا روایت آشنایی و ازدواج او با ماکسیم دو وینتر را بازگو می‌کند، اما ماجراهایی برایشان رخ می‌دهد. در این رمان می‌توان طیف وسیعی از عناصر ادبی را پیدا کرد؛ از عناصر عاشقانه گرفته و تا ترسناک که می‌توانند نظر هر خواننده‌ای را به خود جلب کنند. هرچند داستان سیندرلاگونه است، اما با واقع‌گرایی روانشناسانه همراه شده است و نقطه عطفی را در رمان کلاسیک عاشقانه قرن بیستم ایجاد کرده که نگارش استاندانه دافنه دو موریه بر جذابیت هرچه بیشترش افزوده است.

بر باد رفته اثر مارگارت میچل

رمان کلاسیک

بر باد رفته رمان کلاسیک و عاشقانه‌ای از مارگارت میچل است و به عنوان اولین و آخرین اثر وی نیز شناخته می‌شود. اما نگارش آن به گونه‌ای بوده است که بارها تجدید چاپ شده و فروش بالایی را در سراسر جهان تجربه کرده است که در سال ۱۹۳۹ به عنوان پرفروش‌ترین کتاب جهان شناخته شد و در سال ۱۹۳۷ نیز جایزه ادبی نوبل را دریافت کرد. داستان کتاب روایت زنی به نام اسکارلت اوهارا با شخصیتی بسیار پیچیده و ناامید است. رت و او روابط عاشقانه‌ای با هم دارند؛ اما قدرت، پول و جنگ باعث دور افتادن آن‌ها از هم می‌شود.

جین ایر اثر شارلوت برونته

رمان کلاسیک

شارلوت برونته نویسنده انگلیسی خواهر بزرگ‌تر امیلی برونته (نویسنده بلندی‌های بادگیر) و ان برونته است که هر سه از نویسندگان بزرگ ادبیات کلاسیک جهان هستند. جین ایر عنوان داستانی از شارلوت برونته است که داستان دختری فقیر را روایت می‌کند که البته تحمل زندگی کسالت‌بار را ندارد و معتقد به اخلاقیات است. وی که در پرورشگاه بزرگ شده به عنوان معلم سرخانه به خانه‌ای اشرافی قدم می‌گذارد که ارباب خانه، آقای روچستر با وی رفتارهای عجیبی دارد. او در نهایت عاشقش می‌شود، اما ماجراها همینقدر دوست‌داشتنی نیست و اتفاقاتی در داستان رخ می‌دهد. شارلوت برونته به خوبی تنش‌ها را در پیچ و خم های داستانی در این کتاب نشان می‌دهد.

سخن پایانی

با توجه به اینکه ما در این مقاله به دلایل جذابیت داستان‌های کلاسیک پرداختیم و تعدادی از بهترین کتاب های ادبیات کلاسیک را در دنیا به شما معرفی کردیم، باید اشاره کنیم که اگر در هر ژانری خواندن داستان را دوست دارید، خواندن رمان کلاسیک هم برایتان جذاب خواهد بود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا