معمای قورباغه و جریان ابوعطا خواندنش با جواب

معمای قورباغه که برگرفته از یک ضرب المثل می باشد می تواند سلول های خاکستری مغز شما را به کار بگیرد و به چالش بکشاند .

از مجموعه گزاره‌های زیر چه نتیجه‌ یا نتایجی می‌توان گرفت؟

  • قورباغه ابوعطا نمی‌خواند یا جنگل قانون ندارد.
  • اگر آب سربالا رود، قورباغه ابوعطا می‌خواند.
  • جنگل قانون دارد یا کلاغ زیباترین پرنده دنیا است.
  • اگر کلاغ زیباترین پرنده دنیا باشد، جنگل قانون دارد یا گرگ‌ها پرواز می‌کنند.
  • اگر گربه‌ها وفادار باشند و کلاغ زیباترین پرنده دنیا باشد، کلاغ آواز می‌خواند.
  • آب سربالا می‌رود.
    معمای قورباغه
    معمای قورباغه

    ضمنا توجه کنید در منطق گزاره‌ها، گزاره‌ی ترکیب عطفی در شرایطی صحیح است که هر جزء صحیح باشند. به‌عنوان مثال، گزاره‌ی «کتاب سبز است و قلم سیاه است» در شرایطی گزاره‌ی صحیح است که هم کتاب سبز باشد و هم قلم سیاه باشد.

همچنین، ترکیب فصلی درصورتی صحیح است که لااقل یکی از اجزای گزاره صحیح باشند. به‌عنوان مثال، گزاره‌ی «کتاب سبز است یا قلم سیاه است»، در‌صورتی‌که فقط کتاب سبز باشد، صحیح است. همچنین، در‌صورتی‌که فقط قلم سیاه باشد، صحیح است و اگر هم کتاب سبز باشد و هم قلم سیاه باشد، بازهم صحیح است.

الف. کلاغ آواز می‌خواند.

ب. کلاغ آواز نمی‌خواند.

ج. کلاغ زیباترین پرنده دنیا نیست و گرگ‌ها پرواز می‌کنند.

د. گرگ‌ها پرواز می‌کنند.

ه. قورباغه ابوعطا نمی‌خواند یا کلاغ زیباترین پرنده دنیاست.

پاسخ معمای قورباغه و جریان ابوعطا خواندنش

کلید: جمله‌ی د و ه صحیح است

با توجه به گزاره‌های موجود در سؤال استنتاج می‌کنیم: طبق گزاره‌ی شش «آب سر بالا می‌رود»؛ بنابراین، طبق گزاره‌ی دو «قورباغه ابوعطا می‌خواند». حال با توجه به اینکه «قورباغه ابوعطا می‌خواند» و اینکه تمام گزاره‌ها ازجمله گزاره‌ی یک باید درست باشند، برای آنکه گزاره یک غلط نشود، باید «جنگل قانون نداشته باشد»؛ چراکه مطمئنیم «قورباغه ابوعطا می‌خواند». به همین ترتیب، برای آنکه گزاره‌ی سه غلط نباشد، باید «کلاغ زیباترین پرنده‌ی دنیا است»، صحیح باشد؛ چراکه مطمئنیم «جنگل قانون ندارد». از طرفی شرط گزاره‌ی چهار برقرار است و «کلاغ زیباترین پرنده‌ی دنیا است»؛ بنابراین، یا جنگل قانون دارد یا گرگ‌ها پرواز می‌کنند. همچنین، به این دلیل که مطمئنیم «جنگل قانون ندارد»، برای درست‌بودن گزاره‌ی چهار باید «گرگ‌ها پرواز کنند».

توجه کنید آوازخواندن یا نخواندن کلاغ را اساسا نمی‌توان از این مجموعه گزاره‌ها نتیجه‌گیری کرد؛ بنابراین، درست است که «کلاغ یا آواز می‌خواند یا آواز نمی‌خواند»؛ اما امکان استنتاج آن از این مجموعه گزاره‌ها امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین، جملات «الف» و «ب» نتیجه‌گیری‌شدنی نیستند. جمله‌ی «ج» به این دلیل که «کلاغ زیباترین پرنده‌ی دنیا است»، جمله‌ای غلط است. جمله‌ی «د» صحیح است و همان‌طورکه ذکر شد، نتیجه‌گیری‌کردنی است و نهایتا جمله آخر فقط‌و‌فقط به‌دلیل اینکه «کلاغ زیباترین پرنده‌ی دنیا است»، جمله‌ای صحیح است؛ چراکه می‌دانیم «قورباغه ابوعطا می‌خواند».

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا