مغز چگونه به اندام های بدن پیام می فرستد؟

جدول یاب ، محمد سیمری : مغز می تواند علائمی را دریافت کند، بر هم بیفزاید و به صورت دیگری برای اندام های بدن مخابره نماید. بخش های مختلف مغز وظایف متفاوتی دارند! بصل الانخاع در راس نخاع، اعصابی را که مسئول پاره ای عضلات و غدد هستند، را کنترل می کند. ادامه ی ضربان قلب، جذب هوای تنفسی و همچنین هضم غذای خورده شده تابع کارکرد بصل الانخاع است.

پوسته ی مخ، حرکات و تعادل بدن آدمی را کنترل می کند. اعمالی چون تفکر، یادگیری، یادآوری، تصمیم گیری و همچنین آگاهی از وظایف پوسته ی ناحیه ی مخ است. حواس بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و همچنین بساوایی نیز در این بخش متمرکز شده اند. بقیه ی حواس مربوط به جسم ما نیز در همین جا متمرکز شده اند.

دانشمندان هنوز کاملا در نیافته اند که مغز، وظایف خود را چگونه انجام می دهد! ولی متوجه شده اند که پیام های انتقالی در سراسر شبکه ی عصبی یعنی از مغز و به مغز، بارهای الکتریکی خفیف هستند! اعصاب از سلول های عصبی ساخته شده اند. هر سلول عصبی، یک جسم سلولی مرکزی با چند زائده ی رشته مانند است که از آن خارج می شوند! پیام ها به وسیله ی این رشته ها از یک سلول به سلول دیگر انتقال می یابند.

میلیاردها سلول عصبی در بدن ما، شبکه ی عظیمی به وجود می آورند که به تیره ی پشت یا ستون فقرات منتهی می شود. اعصابی که از بخش های مختلف بدن آدمی می آیند در مسیر خود به یکدیگر می پیوندند و رشته های ضخیمی را پدید می آورند! کابل قطوری از اعصاب، از حفره ی میانی ستون فقرات به سمت مغز آدمی کشیده می شود. یک دسته از اعصاب داخلی این کابل، پیام های حواس ما را به ناحیه ی مغز منتقل می کند! دسته ی دیگری، پیام های مغز به عضلات و غدد را منتقل می کند. ناحیه ی مغز، علایم دریافتی را تفکیک و ارتباط های لازم را برقرار می نماید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا