ملخ هفده ساله چیست؟

جدول یاب ، محمد سیمری : اصولا چیزی به نام ملخ هفده ساله وجود ندارد! آنچه ملخ هفده ساله نامیده می شود! در واقع زنجره ی هفده ساله است که تفاوت بسیاری با ملخ دارد! زنجره ی هفده ساله، حشره ای غیر عادی است. عمر این حشره به احتمال بسیار زیاد از عمر هر حشره ی دیگری بیشتر است! البته شاید به استثنای موریانه ی ملکه! چرخه ی زندگی زنجره ی هفده ساله به این صورت است که: نوزاد زنجره روی شاخک های نازک درختان از تخم بیرون می آید و بلافاصله روی زمین می افتد.

ملخ هفده ساله

نوزاد پس از افتادن بر زمین، نقبی در زمین ایجاد می کند و خودش را به ریشه ی درخت می رساند و تا مدت ۱۷ سال به ریشه ی درخت می چسبد و از شیره ی درخت می مکد! بی آنکه تکانی به خود بدهد. آنگاه در اثر غریزه ی ناشناخته ای، زنجره از سوراخ خارج می شود.

ملخ هفده ساله!

زنجره ی هفده ساله پس از این کار، از تنه ی درخت بالا می رود و پوست را می شکافد و باز می شود. بدین ترتیب زنجره ی بالغ به دنیا می آید! زنجره های بالغ، نزدیک به پنج هفته با خوشی در زیر نور آفتاب زندگی می کنند. زنجره ی نر می تواند صدایی بسیار زیر و تیز از خود تولید نماید! که صدای زنجره نامیده می شود. این صدا به احتمال بسیار زیاد در حکم آوازی برای جلب زنجره ی ماده است. آوازی تا ۱۲۰ دسی بل! که بلندتر از یک کنسرت موسیقی راک (در حدود ۱۱۵ دسی بل) می باشد. 

این صدا به وسیله ی یکی از بغرنج ترین سازهای موسیقی در طبیعت تولید می شود. در انتهای شکم زنجره، صفحات طبل مانند کوچکی وجود دارند که به وسیله ی عضلاتی که گویا خستگی سرشان نمی شود، پیوسته به ارتعاش در می آیند. بد نیست بدانید زنجره ها توسط پرندگان، پستانداران کوچک، عنکبوت و سایر حشرات مانند مورچه ها شکار می کنند.

زنجره

پس از گذشت پنج هفته، زنجره می میرد! بدین ترتیب برای پنج هفته زندگی شاد، باید یک مرحله ی رشد هفده ساله را پشت سر خود گذارد! البته این زنجره ی هفده ساله مخصوص کشور ایالات متحده ی آمریکا است (و در جنوب این کشور، زنجره ها در سیزده سالگی خود به سن بلوغ می رسند!). بر روی هم نزدیک به هزار نوع زنجره در جهان وجود دارد که بیشتر آن ها در مناطق گرمسیری زندگی می کنند! زنجره های ایران پس از دو تا سه سال از خاک بیرون می آیند و بالغ می شوند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا