روز جهانی مادر در تقویم سال ۹۹ دقیقا چه روزی است ؟

روز جهانی مادر را در تقویم کانادا و بسیاری از کشورها مانند آمریکا، استرالیا، بلژیک، دانمارک، فنلاند، ایتالیا، ژاپن و ترکیه در یک روز جشن می گیرند که این روز دومین یکشنبه ماه می می باشد .

روز مادر در کانادا

در کانادا دومین یکشنبه هر ماه به عنوان روز مادر گرامی داشته می شود. در این روز بسیاری از مردم  وقت خود را در کنار خانواده خود سپری می کنند.

طبق یک سنت تقریبا جدید با نزدیک شدن به این روز فرزندها سعی میکنند به هر شکل که شده این روز را به طور عمومی به مادر خود تبریک بگویند تا دیگران را نیز به این کار تشویق کنند.

پیشینه روز مادر در کانادا

این جشن به طور رسمی در حدود ۴۰ کشور جهان برگزار می‌شود و پیشینه آن به یونان باستان برمی‌گردد. ۲۵ سال قبل از ظهور عیسی مسیح (ع)، الهه‌های یونانی وجود داشتند که برای آنها نوعی جشن مادر برگزار می‌شد.

رومیان قدیم در روز مادر سلاح‌های خود را می شکستند و بدون سلاح به پابوسی مادران خود می رفتند و این کار چنین معنی داشت که هیچ مادری راضی نیست که سلاحی در جهان باقی بماند و فرزند خویش یا دیگری به آن کشته شود.

آداب و رسوم

کشورهای مختلف بر اساس آداب و رسوم پیشینیان خود، روز مادر را جشن گرفته و به مقام مادر احترام می‌گذارند .

کانادا

در این روز کانادایی ها سعی میکنند حتما شام را با مادرشان صرف کنند و با کادو و هدیه های مختلف و حتی خنده دار مادرشان را سورپرایز کنند!

طبق تحقیقی که تازگی انجام شده، میزان هزینه ای که مردم برای روز مادر در کانادا و خرید هدیه برای مادران می کنند بسیار بیشتر از روز پدر است!

بنا به اعلام وب سایت RetailMeNot تقریبا ۷۵ درصد مصاحبه شوندگان اظهار داشته اند که روز مادر بسیار مهمتر از روز پدر است و نیمی از آنها نیز گفته اند بیشتر پدرها زیاد به روز پدر علاقه ای ندارند! حدود ۴۰ درصد آنها نیز اعلام داشته اند که ممکن است پدر آنها به خاطر فراموش شدن این روز توسط فرزندان ناراحت شوند.

طبق نتایج این تحقیق هر کانادایی برای روز مادر هدیه ای با قیمت بین ۷۶  تا ۱۸۴  دلار خریداری می کنند اما این هزینه برای روز پدر بین ۲۵ تا ۱۳۶ دلار است.

استرالیا

مردم استرالیا، معمولاً در روز مادر صبحانه را برای مادر خود به رختخواب می آورند و به طور سنتی در روز مادر به مادرشان گل داوودی را که ویژه فصل پاییز است هدیه می دهند.

نیکاراگوئه

روز مادر اهالی نیکاراگوئه در حقیقت روز «مادرشوهر» است. در این کشور روز مادر یا «Día de la Madre» از سال های اول دهه ۱۹۴۰ در ۳۰ ماه می جشن گرفته می شود؛ آن هم به دلیل اینکه  رئیس جمهور وقت نیکاراگوئه یعنی «آناستازیو سوموزا گارسیا» روز تولد مادر شوهرش، خانم «کازیمیرا ساکازا» را به عنوان روز مادر در این کشور اعلام کرد.

یوگسلاوی

عده ای از مردم یوگسلاوی سابق هم در ماه دسامبر یک روز را به نام ” ماتریس ” جشن می گرفتند. در این روز دختران و پسران جوان در سکوت و آرامش کامل دست و پای مادر خود را در حالی که خواب بود، می بستند و مادر زمانی که بیدار می شد با دادن هدایای کوچکی که در زیر بالش خود مخفی کرده بود خود را آزاد می کرد.

ژاپن

در ژاپن در دوره شووا، روز مادر، زادروز ملکه کوگو مادر امپراتور آکی‌هیتو بود؛ در روز ۶ مارس. گرامی داشت روز مادر در سال ۱۹۳۱ زمانی که اتحادیه زنان شاهنشاهی تشکیل شد، مورد بحث قرار گرفت. در سال ۱۹۳۷ اولین جلسه «ستایش مادران» در ۸ مه برگزار شد و حدود سال ۱۹۴۹، جامعه ژاپن تصمیم به جشن گرفتن روز مادر در دومین یکشنبه ماه مه گرفت؛ مانند دیگر کشورها. امروزه در روز مادر مردم به یکدیگر انواع گل مانند میخک و رز را به عنوان هدیه می‌دهند.

آرژانتین و هند

در آرژانتین و هندوستان مراسم روز مادر در ماه اکتبر برگزار می شود. مردم آرژانتین در دومین یکشنبه این ماه از مادران قدردانی می کنند؛ اما هندوها ده روز را برای روز مادر جشن می گیرند. این فستیوال بر اساس نام دورگا پوجا (Durga Puja) –زن و مادر قدیسه هندو – ” دورگا ”  نامگذاری شده است. بنا بر افسانه ای ، این مادر الهی ده دست دارد و در هر دست اسلحه ای برای از بین بردن اهریمن (شیطان).

پرتغال و اسپانیا

در پرتقال و اسپانیا روز مادر ارتباط نزدیکی با کلیسا دارد. در هشتم دسامبر، این مردم نه تنها از مادران قدردانی می کنند، بلکه مراسم شکر گذاری برای مریم مقدس،مادر حضرت عیسی (ع) را نیز به جا می آورند.

اگر چه هر کشوری با فرهنگ خاص خود برای انتخاب روز مادر سمبل و دلیلی دارد. اما آنچه اهمیت دارد قدردانی و تشکر از مقام مادر است؛ و این مراسم بهانه ای است تا توجه بیشتری به مادران داشته باشیم و به آنها ثابت کنیم که چقدر دوستشان داریم….حتی مادرانی که از دنیا رفته‌اند و آسمانی شده‌اند و در چنین روزی فقط یادشان باقی مانده است.

روز مادر در کانادا

روز مادر در کانادا

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا