موضوع پژوهش برندگان نوبل پزشکی ۲۰۱۹ چه بود؟

جدول یاب ، محمد سیمری : جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۱۹ میلادی به طور مشترک، به “ویلیام کالین جونیور”(William Kaelin Jr)، “پیتر راتکلیف” (Peter Ratcliffe) و “گرگ سمنزا” (Greg Semenza) به خاطر دستاورد آن ها در مورد چگونگی سازگاری سلول‌ ها با اکسیژن موجود تعلق گرفت.

حیوانات برای تبدیل مواد غذایی به انرژی به اکسیژن نیاز دارند. اهمیت اساسی اکسیژن برای قرن ها درک شده است اما دقت داشته باشید قرن‌ هاست چگونگی سازگاری سلول‌ ها با تغییرات موجود در سطح اکسیژن ناشناخته مانده بود! اینکه چگونه سلول‌ ها با تغییرات سطح اکسیژن سازگار می‌ شوند و…؟

پس از اعلام پژوهش منتخب نوبل در حوزه پزشکی، پروفسور “رندال جانسون” (Randall Johnson)، از اعضای کمیته نوبل، در مورد این پژوهش و تاثیر آن بر زندگی مردم صحبت کرد و توضیحاتی را بیان کرد.

پروفسور “رندال جانسون” (Randall Johnson) در مورد این پژوهش گفت: اکسیژن با فرمول O۲ تقریباً یک پنجم جو زمین را تشکیل می دهد. اکسیژن برای حیات حیوانات ضروری است. میتوکندری از اکسیژن موجود در سلول‌های حیوانی برای تبدیل مواد غذایی به انرژی استفاده می‌ کند. “اتو واربرگ” (Otto Warburg) برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۱۹۳۱ میلادی گفته بود که این تبدیل یک فرایند آنزیمی است.

در طی تکامل، مکانیسم هایی برای اطمینان از تأمین کافی اکسیژن به بافت ها و سلول‌ ها ایجاد شده است. جسم سباتی، مجاور عروق بزرگ خونی در هر دو طرف گردن، دارای سلول‌ های تخصصی است که میزان اکسیژن خون را حس می کنند. جسم سباتی (Carotid body) یک دسته کوچک از حسگرهای شیمیایی و سلول‌ های پشتیبان است که نزدیک انشعاب سرخرگ سبات داخلی و سرخرگ سبات بیرونی (که در راستای حلق امتداد دارد) جای گرفته‌ است.

جسم سباتی تغییرات در ترکیب خون داخل سرخرگ را حس می‌ کند. این تغییرات اعم از فشار نسبی اکسیژن داخل خون سرخرگی و همچنین میزان کربن دی‌ اکسید و البته PH و دما هستند. جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۳۸ میلادی به “کورنیل هیمانز” (Corneille Heymans) اعطا شد زیرا وی توضیح داد که چگونه سنجش اکسیژن خون با کمک جسم سباتی و ارتباط مستقیم با مغز، میزان تنفس بدن را کنترل می‌ کند!

اما این پژوهش، اساسا به توضیح اهمیت و تاثیر اکسیژن بر سلول‌ ها و نحوه سازگاری سلول‌ ها با اکسیژن موجود در بدن می‌ پردازد. با توجه به نتایج این بررسی می‌ توان گفت که عملکرد سلول‌ ها در بدن، تا حدود زیادی تحت تاثیر سطح اکسیژن قرار دارد. این پژوهش، نحوه واکنش سلول‌ ها را نسبت به سطح اکسیژن بدن مشخص می‌کند. اکسیژن می‌ تواند به راه‌اندازی عملکرد سلول‌ ها کمک کند و نقش مهمی در شکل‌ گیری سلول‌ های جدید بر عهده دارد.

پروفسور “رندال جانسون” (Randall Johnson) ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در این حوزه به چشم می‌خورند، این است که ساختار متفاوت سلول‌ ها، در سطح اکسیژن جذب شده موثر است. سلول‌هایی که ساختار متفاوتی با یکدیگر دارند، سطوح متفاوتی از اکسیژن را جذب می‌ کنند. همچنین، سطح اکسیژن جذب شده می‌تواند با توجه به جریان خون، نحوه عملکرد مغز و قلب افراد، متفاوت باشد؛ در نتیجه سلول‌ ها مجبور هستند تا خود را با کمک روش‌های متفاوت با شرایط گوناگون سازگار کنند.

اکنون “گرگ سمنزا” (Greg Semenza) یکی از برندگان نوبل پزشکی امسال ژن اریتروپویتین و نحوه تنظیم آن با تغییر میزان اکسیژن را مورد بررسی قرار داد. وی با آزمایش بر روی موش‌ های اصلاح شده و بخش‌های اختصاصی دی.ان.ای واقع در کنار ژن اریتروپویتین نشان داد که آن ها واسطه پاسخ به هیپوکسی هستند. “پیتر راتکلیف” (Peter Ratcliffe) نیز تنظیم مقادیر وابسته به اکسیژن ژن اریتروپویتین را مورد مطالعه قرار داد و هر دو گروه تحقیقاتی دریافتند که مکانیسم سنجش اکسیژن تقریباً در تمام بافت‌ها وجود دارد و این تنها مختص سلول‌ های کلیوی که معمولاً در آن ها اریتروپویتین تولید می‌شود، نیست.

این یافته‌ ها مهم نشان می‌ دهد که مکانیسم در بسیاری از انواع سلول‌ های مختلف مکانیسم کلی و عملکردی دارد.

پروفسور “رندال جانسون” (Randall Johnson) در رابطه با تاثیر نتایج این بررسی بر زندگی مردم پاسخ داد: نتایج این پژوهش، پیامدهای مثبت بسیاری در حوزه پزشکی خواهند داشت. بسیاری از سلول‌ های بدن، حامل اکسیژن هستند؛ در نتیجه اکسیژن، یک عامل اساسی در نحوه ی واکنش سلول‌ ها به شمار می‌ رود. همچنین، اکسیژن می‌ تواند تعداد سلول‌ ها را نیز افزایش دهد و نقش مهمی در عملکرد آن ها داشته باشد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا