مولتی ویتامین های موجود در بازار دارای چه موادی هستند ؟

مولتی ویتامین ها اغلب شامل چه چیزهایی هستند ؟ آیا اطلاعاتی درباره این نوع ویتامین دارید ؟ اصلا  تا به حال نام مولتی ویتامین را شنیده اید؟ با ما همراه باشید تا شما را به طور کامل با مولتی ویتامین ها آشنا نموده و در انتخاب بهترین مولتی ویتامین یاری کنیم.

مولتی ویتامین شامل چه موادی است ؟ آیا مولتی ویتامین مفید است ؟

مولتی ویتامین‌ ها شامل چه موادی هستند ؟

مولتی ویتامین موضوع مورد بحث ماست. ۱۳ ویتامین و حداقل ۱۶ ماده معدنی برای سلامتی بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از آن‌ها به واکنش‌های آنزیمی بدن کمک می‌کنند و به آن‌ها سرعت می‌بخشند.

همچنین بدن به این مواد مغذی برای رشد و تنظیم فرایندهای بدن نیاز دارد. علاوه بر انواع گوناگون ویتامین‌ها و مواد معدنی، می‌تواند آمینو اسید و اسیدهای چرب مورد نیاز بدن را نیز تامین کنند.

اما از آنجایی که این مواد توسط سازمان غذا و دارو تنظیم نمی‌شوند، ممکن است مقادیر کمتر یا بیشتری از آنچه که بر روی برچسب نوشته شده داشته باشند.

مولتی ویتامین‌ ها مکمل‌ هایی شامل انواع گوناگون ویتامین‌ و مواد معدنی هستند. این محصولات به شکل‌ های گوناگونی مانند قرص، کپسول، آدامس یا پودر و مایع به بازار ارائه می‌شوند. با توجه به برچسب طریقه مصرف و دوز آن‌ها، معمولا باید دو بار در روز مصرف شوند.

آیا مولتی ویتامین مفید است ؟

باید بدانید که با کنار گذاشتن مکمل های غذایی روزانه تان، چه چیزی را از دست می دهید و چگونه باید یک مولتی ویتامین مناسب برای سلامتی تان انتخاب کنید.

کنار گذاشتن قرص های کوچک مولتی ویتامین، اشتباه بزرگی است. شما بدون داشتن وسایل مورد نیاز مانند کفش ورزشی، دستگاه پخش موسیقی و بطری آب، به باشگاه یا برای دویدن نمی روید. اما مولتی ویتامین چطور ؟ به احتمال زیاد، به طور روزانه مولتی ویتامین مصرف نمی کنید.

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تقریبا نیمی از خانم های زیر ۴۰ سال، مولتی ویتامین نمی خورند. این، یک اشتباه بزرگ است زیرا بیش از ۹۰ درصد از خانم ها در دهه دوم، سوم و چهارم عمرشان نمی توانند ویتامین و مواد معدنی مورد نیازشان را فقط از طریق رژیم غذایی دریافت کنند.

اگر ورزش می کنید، بیشتر به مولتی ویتامین نیاز دارید. داون ودر واکس، متخصص تغذیه ورزشی و دارای مدرک RD می گوید: تمرینات شدید، نیاز بدن شما به مولتی ویتامین و مواد معدنی را افزایش می دهد و تقریبا مشخص است که نمی توانید تمام مواد مغذی مورد نیازتان را از مواد غذایی تامین کنید.

مزایای مولتی ویتامین

۱- فواید مولتی ویتامین در بیماری‌ های قلبی

یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان بیماری‌ های قلبی است. مطالعات بسیاری بر روی اثر آن‌ها بر روی بیماری‌ های قلبی انجام شده و در برخی از موارد موثر و در برخی دیگر بدون تاثیر بوده است.

در یک مطالعه که بر روی زنان انجام شد نشان داد، مصرف مولتی ویتامین به مدت حداقل سه سال می‌تواند تا ۳۵% خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی را کاهش دهد.

۲- فواید مولتی ویتامین در سرطان

در بعضی از مطالعات مصرف مولتی ویتامین در آقایان توانست تا ۳۱% خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد در صورتی که در برخی دیگر هیچ اثری نداشته و حتی افزایش خطر ابتلا نیز داشته ! به همین دلیل نمی‌توان به طور قطع گفت چه تاثیر بر روی سرطان دارد.

با توجه به تحقیقات انجام شده، گفته می‌شود می‌تواند حافظه را بهبود و احساس خوبی به فرد بدهد. به دلیل آنتی اکسیدان‌های موجود در آن می‌تواند سرعت فرآیند پیرچشمی و کم بینا شدن آن را کاهش دهد و از بعضی از بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید جلوگیری کند.

مصرف مکمل‌هایی که می‌توانند کمبودهای غذایی موجود در رژیم غذایی را برطرف کرده و اثرات مضر عادت‌های ما را تغییر دهند، بسیار فوق‌ العاده است. این امر همانند سپر ایمنی برای سلامتی ماست.

این کمترین چیزی است که می‌توان از یک مکمل مولتی ویتامین انتظار داشت: ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی با میزان دوز صحیح. این امر منجر به تأمین نیازمندی‌های بدن گردیده و ریزمغذی‌ های موردنیاز را در اختیار بدن قرار می‌دهد.

مولتی‌‌ویتامین‌‌ ها، به عنوان مثال قرص سنتروم، اثرات بیشتری دارند. مواد متعددی وجود دارند که مانع از بروز بیماری‌ها و همچنین بهبود سلامتی و عملکرد می‌گردند و مولتی‌ ویتامین‌ها نیز حاوی مقادیر مناسبی از این مواد هستند.

البته شایان‌ ذکر است که بسیاری از شرکت‌ها، نظر متفاوتی دارند. آن‌ها توجه بسیار کمی به تولید داشته ومزایای مصرف مولتی‌ ویتامین‌ های تولیدی را اغراق نموده و از این طریق به سود چشمگیری دست می‌یابند.

نتیجه نهایی این است که بسیاری از شرکت‌های تولید کننده مولتی ویتامین آرزو دارند شما به مواد تشکیل‌ دهنده محصول توجه نکنید، زیرا با نگاه کردن به برچسب مواد تشکیل دهند، شما متوجه بسیاری از موارد خواهید شد.

چگونه بهترین مولتی ویتامین را انتخاب کنید ؟

بسیاری از ما ولتی ویتامین میخوریم، ولی از نظر علمی مزایای استفاده روزانه مولتی ویتامین نامشخص است. وقتی بحث مولتی ویتامین می شود، به نظر می رسد پاسخ واضح است: مصرف روزانه یک مولتی ویتامین شامل تمام مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن است که به بدن شما کمک می کند قوی بماند و از بیماری ها جلوگیری کند.

برای بیشتر مردم این مزایا متقاعد کننده هستند: یک نظرسنجی اخیر نشان داده که ۷۶درصد بزرگشالان آمریکا مکمل های غذایی مصرف می کنند و بیش از نیمی از آن ها مولتی ویتامین استفاده می کنند.

اما نظر علمی در رابطه با مولتی ویتامین ها اصلا قطعی نیست. طی یک تحقیق در سال ۲۰۱۹ نشان داده که استفاده از مکمل های غذایی الزاما طول عمر شما را افزایش نمی دهد، اما دریافت همان مقدار از ویتامین ها از طریق رژیم غذایی ممکن است این تاثیر را داشته باشد.

یک متخصص تغذیه می گوید: اگر شما مقدار زیادی میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات سبوس داد می خورید و چربی هایی که برای قلب مضر نیستند

و پروتئین های مناسب استفاده می کنید، شما احتمالا نیازی به مولتی ویتامین ها ندارید و به خاطر رژیم غذایی سالم و متعادلی که استفاده می کنید، احتمالا تمام ویتامین هایی که نیاز دارید را دریافت می کنید.

اما رژیم غذایی شما همیشه نشان دهنده ی این نیست که شما به ویتامین های بیشتری نیاز دارید یا خیر. همان متخصص در ادامه ی صحبت هایش می گوید “جریان خون فرد، ژنتیک، پیشینه ی شخصی و انتخای های تغذیه ای فرد باید بررسی شوند.”

برای مثال، گیاه خواران (چه کسانی که فقط گیاهان را می خورند و چه کسانی که از فراورده های حیوانات استفاده می کنند اما گوشت حیوانات را نمی خورند) بخاطر محدودیت های غذایی شان بسیار سخت تر تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت می کنند، اغلب مصرف مولتی ویتامین برای آن ها مفید است.

هرچند برای گیاه خواران هم تصمیم گیری فرد به فرد متفاوت است. اگر آن ها رژیم غذایی گیاهی متنوعی داشته باشند، ممکن است متخصص مصرف مولتی ویتامین را پیشنهاد ندهد و فقط چند مکمل خاص مثل ویتامین B12 و آهن را توصیه کند.

بهتر است قبل از خرید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. دکتر کلارک می گوید: “بیشتر مولتی ویتامین ها اگر به درستی از آن ها استفاده شود ضرری ندارند.

اما برای آن هایی که شرایط یا بیماری خاصی دارند یا از داروهای خاصی استفاده می کنند مهم است که از عوارض جانبی احتمالی و تاثیراتی که مصرف مکمل های غذایی می تواند روی سلامتی آن ها بگذارد مطلع باشند.”

اگر به مواد تشکیل‌ دهنده مکمل‌ های مولتی ویتامینموجود در بازار توجه کنید، متوجه چند مورد خواهید شد:

۱- بسیاری از مکمل‌ های مولتی ویتامین دارای دوز بالایی از موادی هستند که ما به آن‌ ها نیاز نداریم و همچنین مقدار موادی که به آن‌ها نیاز داریم نیز با دوز بسیار کمی در آن‌ها یافت می‌شود.

این نوع ترکیب نه‌ تنها برای ما کافی نیست بلکه نوعی اتلاف هزینه نیز به شمار رفته و منجر به آسیب می‌گردد. اگرچه موادی از جمله آنتی‌ اکسیدان‌ها بسیار خوب به نظر می‌رسند، اما این بدین معنا نیست که همواره منجر به تأثیرات مثبت می‌گردند.

۲- در نمونه‌ هایی که موادی علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی وجود دارد، این مواد بسیار ناچیز می‌ باشند. ممکن است ما را بدبین فرض کنید اما آیا وجود ۱۰۰ میلی‌گرم عصاره میوه در مکمل می‌تواند منجر به تأثیرات شگفت‌ انگیز گردد ؟

آیا چند آنزیم می‌ توانند تأثیری داشته باشند ؟ برخی از آمینو اسیدهایی که در این دسته از مکمل‌ ها وجود دارند، هیچ نقشی را در بدن ایفا نمی‌کنند. آیا این مواد می‌توانند کبد ما را سم‌ زدایی کنند ؟

۳- بسیاری از مکمل‌ های مولتی ویتامین دارای فهرستی از مواد تشکیل‌ دهنده مختلف هستند که تحقیقاتی در زمینهٔ اثربخشی آن‌ها انجام‌ نشده است. صنعت مکمل علاقه شدیدی به سوء استفاده از علم برای فروش مولتی‌ ویتامین‌ها دارد و بدین منظور مجموعه‌ای از مواد غذایی مختلف را به محصول اضافه می‌کند.

که محصول مولتی‌ ویتامین عالی، بر روی چندین مزیت اصلی که برای افراد دارای سبک زندگی فعال ضروری هستند، تمرکز دارد:

  1. تقویت عملکرد فیزیکی در طی تمرینات قدرتی و استقامتی
  2. تقویت سلامت فیزیکی عمومی ازجمله عملکرد قلب، جریان خون و فشار، کلسترول، حساسیت نسبت به انسولین و …
  3. تقویت سلامت ذهنی از جمله حافظه، درک و سلامت کلی.
  4. کاهش فشار فیزیکی ناشی از تمرینات منظم و شدید ازجمله درد، التهاب و خستگی.
  5. کاهش فشار ذهنی که منجر به افسردگی، خستگی و سایر موارد می‌گردد.
  6. تقویت عملکرد دستگاه ایمنی به‌ منظور جلوگیری از بیماری‌ها.
  7. افزایش طول عمر و تقویت سلامتی هم‌ زمان با افزایش سن.
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا