ناگفته هایی از جهان ناشناخته و پر رمز و راز

همه ما در زندگی اطراف خود با مکان‌ هایی آشنا می‌شویم که گاهی درک آن و رفتن به آن مکان‌ ها دشوار است، اما دستیابی به برخی اطلاعات برای آگاهی بیشتر کمک‌کننده است. برای نمونه اطلاعاتی پیرامون جهان ناشناخته

جهان هستی

ستارگان خستگی ناپذیر

ستاره‌های نوترونی بازمانده ستارگان پرجرمی هستند که سوختشان تمام شده است. زمانی که اواخر عمر یک ستاره پرجرم فرامی‌رسد نیروی جاذبه آن به قدری زیاد می‌شود که الکترون‌ها و پروتون‌های آن گداخت می‌کنند. با گداخت الکترون‌ها و پروتون‌ها، سطح این ستاره را لایه‌ای از نوترون‌ها می‌پوشاند. رمبش یا فروریختن این ستاره موجب افزایش شدید سرعت گردش آن می‌شود. به طوری که این نوع ستاره در هر ثانیه، بار‌ها به دور محور خود می‌گردد، در حالی که خورشید هر ۲۷ روز یک بار دور محور خود می‌چرخد. سریع‌ترین ستاره نوترونی با سرعتی برابر ۷۱۶ بار در ثانیه گردش می‌کند.

 

ما فقط ۵ درصد از جهان ناشناخته را کشف کرده ایم

تمام آنچه که ما از کیهان می‌توانیم ببینیم و محاسبه کنیم، کمتر از ۵ درصد از آن چیزی است که واقعاً وجود دارد. حدود ۹۵ درصد بقیه جهان برای ما ناشناخته و همچون یک راز است که ما نمی‌دانیم چطور آن را آشکار کنیم. وقتی ستاره‌شناسان در حال بررسی ستارگان نزدیک مرکز کهکشان راه شیری بودند، دریافتند آن دسته از ستارگان که در لبه‌های بیرونی قرار دارند با سرعت بیشتری حرکت می‌کنند، اما از کهکشان خارج نمی‌شوند. آنچه که می‌بینیم نمی‌تواند با تولید یک میدان گرانشی قوی همه چیز را نگه دارد، بنابراین چیز دیگری وجود دارد.

جهان ناشناخته

این ماده «ماده تاریک» است که حدود ۲۷ درصد جهان را تشکیل می‌دهد. این ماده در کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی با ایجاد گرانش مانع از واپاشی آن‌ها می‌شود و آنچه که باقی می‌ماند «انرژی تاریک» است.

وجود ماده تاریک و انرژی تاریک را از تاثیرشان روی ماده می‌توان تشخیص داد. طبق نظریه بیگ‌ بنگ، جهان بر اثر یک انفجار اولیه به وجود آمده و در حال انبساط است. سرعت این انبساط به جای کاهش یا تثبیت، در حال افزایش است که انرژی تاریک باعث افزایش سرعت انبساط عالم می‌شود.

 

علت فروپاشی جهان چیست؟

دانشمندان می‌گویند دنیای ما با انفجار بزرگ آغاز شده و انرژی عظیمی در سرتاسر جهان پخش شده است. این انرژی میزان خاصی دارد و براساس قانون آنتروپی، بالاخره یک روز به انتها می‌رسد، هیچ راهی هم برای متوقف کردن آن وجود ندارد؛ بنابراین آماده یک گرمایش عظیم باشید و بدانید که روزی دنیا از شدت گرما از هم فرومی‌پاشد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا