نشانه‌های بیش فعالی در دختران چیست؟

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

وقتی از شما می‌خواهند که یک کودک بیش فعال را توصیف کنید، غالبا یک پسربچه را تصور می‌کنید که از در و دیوار بالا می‌رود، آرام و قرار ندارد و چیزی که از او خواسته می‌شود، انجام نمی‌دهد. افراد خیلی کمی یک دختر بچه را تصور خواهند کرد که کلی دوست و رفیق دارد، سخت کوش است و برای گرفتن نمره خوب تلاش می‌کند.

بیش فعالی دختران

علائم و نشانه‌های بیش فعالی در دختران متفاوت است

باید گفت که بسیاری از دختربچه‌ها علائم بیش فعالی را در رفتارهایشان دارند و این علائم توسط بزرگسالان اطراف آنها نادیده گرفته می‌شود.

اگر علائم بیش فعالی در کودک تشخیص داده نشود می‌تواند در دراز مدت عواقبی همچون افزایش احتمال بروز رفتارهای پرخطر، عدم پیشرفت تحصیلی و عزت نفس پایین را در پی داشته باشد. شاید نگران کننده ترین نکته این است که دخترانی که برای مدت طولانی با بیش فعالی درگیر هستند، می توانند از مشکلات سلامت روان رنج ببرند.

یک روان‌شناس در این باره می‌گوید: «من معمولا دختران بزرگ و خانم‌هایی را می‌بینم که درگیر بیش فعالی بوده و برای درمان استرس و اضطراب آنها دارو تجویز می‌شود. تشخیص و درمان زودهنگام بیش فعالی امری ضروری است.

افراد مبتلا به ADHD  دارای سه مشخصه اصلی هستند: بیش فعالی، تکانشی و بی توجهی. اگرچه تشخیص بیش فعالی کودکان؛ در پسران سه برابر  دختران است، اما میزان تشخیص این بیماری در بزرگسالان میان مردان و زنان مساوی است و این آمار نشان می‌دهد که در دوران کودکی نسبت به بیش فعالی دختران توجه نمی‌شود.

بیش فعالی به عنوان یک اختلال عمدتا روی پسران موثر شناخته شده است و  آقا پسرها بیشتر در معرض تشخیص قرار می‌گیرند. تحقیق برای ارزیابی ADHD بر اساس نمونه هایی است که عمدتا شامل پسران است. استدلال شده است که مقیاس های رتبه بندی شده برای ارزیابی ADHD  در نمونه‌های تحقیقاتی  بر اساس رفتارهای مشاهده شده در پسر بچه‌ها انجام شده است.

نشانه‌های بیش فعالی در دختران متفاوت از پسران دیده می‌شود. یک پسر که بیش فعال است ممکن است با نشستن در صندلی خود در کلاس مشکل  داشته باشد- به طوری مثلا یک پایش روی صندلی بگذارد و یک پایش روی زمین باشد!!! به احتمال زیاد این پسر بچه نمی‌تواند ثابت و بدون حرکت روی صندلی‌اش بنشیند و مدام در حال جنب و جوش و حرکت است.

در مقابل، یک دختر بیش فعال ممکن است از صندلی خود بیرون بیاید، اما در راستای کمک به کلاس درس، سرگردان در اطراف ردیف‌های مختلف حرکت کند. بنابراین از دید معلم آن پسر بچه بیش فعال درنظر گرفته می‌شود درحالیکه مثال دوم یعنی دختر خانم به عنوان یک اختلال‌گر تلقی نمی‌شود و بنابراین معیار مشخصی برای تشخیص علائم بیش فعالی را ندارد.

نه تنها علائم ADHD در پسران متفاوت است، بلکه پسران همچنین تمایل دارند که بیش از حد فعال و تحریک کننده نسبت به دختران باشند؛ چون این رفتارها در کلاس درس مخرب‌تر و آزار دهنده‌تر  هستند و احتمال بیشتری وجود دارد معلم‌ها متوجه این مشکل در پسرها ‌شوند.

در نهایت، نشانه های ADHD در دختران گاهی اوقات پنهان می شوند، زیرا آنها سخت تلاش می کنند تا انتظارات بزرگترها را برآورده کنند و بزرگترها بدون اینکه خودشان بخواهند از دخترها انتظارات متفاوت نسبت به پسرها دارند. بزرگترها از دختران انتظار دارند که مرتب و منظم باشند، نمرات خوب کسب کنند و آرام‌تر باشند. درمقابل، دخترها هم بیشتر تمایل دارند تا از هنجارهای اجتماعی تبعیت کنند و مشکل ایجاد نکنند. آنها به سختی کار می کنند تا به موفقیت دست یابند. تا دیر وقت بیدار می‌مانند تا تکالیف خود را انجام دهند یا اتاق های خود را تمیز کنند.

گاهی اوقات بزرگسالان با دخترانی که انتظاراتشان را برآورده نمی‌کنند برخورد می‌کنند، اما دخترها تسلیم شده و در رفتارشان صرف نظر می‌کنند.

 

علائمی که نشان می‌دهد دختر شما بیش فعال است:

  • زمان زیادی طول می‌کشد که تکالیفشان را انجام دهند. فراموش می‌کنند تکالیف‌شان را انجام دهند، مشغول گشت و گذار در اینترنت و ارسال پیام به دوستانشان می‌شوند و نهایتا مجبور می‌شوند تا دیروقت برای انجام تکالیف‌شان بیدار بمانند.
  • او یک دانش آموز ناکارآمد است. در حالی که به نظر می رسد که برای تست ها مطالعه می کند، عملکرد او به نظر نمی رسد که آن زمان صرف مطالعه کرده باشد.
  • او درک ضعیفی در خواندن دارد. او می تواند حقایق یک متن را درک کند، اما نمی‌تواند بین مفهوم هایی که می خواند، ارتباط ایجاد کند. او جزئیات در ساختار تکالیف و تست ها را نادیده می گیرد.
  • در دوست یابی مشکل دارد، مکالمات را دنبال نمی‌کند. اطرافیان از دوستی با او سرباز می‌زنند و او را دست می‌زنند و گوشه گیر می‌شود.
  • چیزهایی که لازم دارد را فرمواش می‌کند مثلا کتاب و مداد مدرسه‌اش را فرموش می‌کند و از دوستان و هم کلاسی‌هایش قرض می‌گیرد.
  • وسایلش را گم می‌کند و یا اینکه جا می گذارد (مثل تلفن، کلید و یا کارت‌های بانکی)
  • خیلی صحبت می‌کند.
  • ایده‌های فوق‌العاده‌ای دارد و می‌خواهد آنها را اجرا کند اما نمی‌تواند کار را به اتمام برساند.
  • همیشه دیر حاضر می‌شود و دیر به مکان مورد نظر می‌رسد.
  • ارزحقایق درس عبرت نمی گیرد.
  • او دارای حالات روحی مختلفی است. یک لحظه در اوج است و یک لحظه به خاطر یک انتقادی که می‌شنود خرد می‌شود.

 

اگر فکر می‌کنید که دخترتان دچار بیش فعالی است بهتر است که او را نزد یک روانشناس ببرید که کاملا با علائم بیش فعالی آشنا است و می‌تواند یک ارزیابی عمقی داشته باشد و به شما کمک کند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا