نظریه کوانتوم چیست؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : نور، همچنان یکی از اسرار ناشناخته برای انسان است. می دانیم که نور به شکل موجی حرکت می کند و امواج نور نیز از نیروهای برقی و همچنین مغناطیسی تشکیل شده اند که در کنار هم سیر می کنند. این ها یک نوع موج مغناطیسی به شمار می روند!

 

در سال ۱۹۰۰ میلادی، “ماکس پلانک” فیزیکدان آلمانی کشف کرد که نظریه ی موجی حرکت نور، گویای تمام داستان نور نیست. او می خواست نشان دهد که چگونه یک جسم گرم تشعشعاتی را از خود صادر می کند! بر طبق نظریه ی او، تشعشع به شکل دسته ها و یا پاکت های کوچکی انتشار می یابد و به شکل یک جریان پیوسته نیست! هر ذره ی کوچک انرژی را یک کوانتوم (جمع آن: کوانتا) می نامند؛ و نظریه ای ماکس پلانک مطرح کرد امروزه نظریه ی کوانتوم نامیده می شود.

کوانتوم تنهای انرژی تشعشعی، چنان ریز است که جریان انرژی در عمل به صورت پیوسته به نظر می آید. برای مثال از منبع ضعیفی چون نور ستاره، هر هر ثانیه چیزی در حدود ۶۰ میلیون کوانتا وارد چشم آدمی می شود و ما این نور را کاملا پیوسته احساس می کنیم!

امروزه فیزیکدان ها نور را در مواردی موجی و در مواردی دیگر کوانتائی می دانند. هیچ یک از این دو نظریه به تنهایی قادر به تبیین و توضیح مشاهدات ما نیست. نظریه ی موجی نور وقتی به کار می آید که بخواهیم درباره ی عبور تشعشعات از فضا یا یک ماده بحث کنیم. ولی برای توصیف چگونگی پیدایش تشعشع و همچنین تغییر و تحولات آن پس از جذب شدن در ماده، از نظریه ی کوانتوم کمک می طلبیم.

نور و دیگر انواع تشعشعات الکترومغناطیسی، برخی از پیچیده ترین پدیده های طبیعت را در بر می گیرند. بنابراین، جای تعجب نیست که می گوییم نظریه ی موجی یا نظریه ی ذره ای یا کوانتومی نور به تنهایی نمی توانند تمام مشاهدات ما را توصیف نماید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا