کدام ماده غذایی باعث افزایش گلبول های قرمز در خون کودکان می‌شود؟

آزمایش‌های پزشکی که توسط تعدادی از پژوهشگران انجام گرفت، عسل را به عنوان یک ماده غذایی اثرگذار در رشد کودکان معرفی نموده است. همچنین پژوهشگران متوجه شدند که عسل دارای نقش خون ساز می باشد و باعث افزایش گلبول های قرمز در خون کودکان می‌شود. در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا عسل را در رژیم های خاص تغذیه کودکان که از بیماری های سوء هاضمه، اختلالات دستگاه گوارشی و کم خونی رنج می‌برند گنجانده اند.

 

نقش عسل در تغذیه کودکان

گولومب ( از مرکز طبی دنبیرو و پتروفسک) به اثبات رسانده است که اضافه نمودن عسل به رژیم‌های کودکان بیمار علاوه بر افزایش وزن آنها در بهبودی بیماریشان نقش موثری دارد. از سوی دیگر مقاله لابرد نیز به تاثیر زیاد عسل بر وزن کودکان می‌پردازد. چون عسل خاصیت ضد میکروبی دارد، بنابراین از مبتلا شدن کودکان سنین پایین به بیماری‌های عفونی و انگلی معده جلوگیری می کند.

ایوریش متوجه شد هنگامی که کودکان مبتلا به اسهال خونی را با روش درمانی دی سلفون درمان کرد ، پنج روز بعد درمان علائم بیماری از بین رفت. اما هنگامی که بیماری را با روش‌های عسل درمانی اجرا می‌کرد ۲۴ ساعت بعد از آغاز درمان علائم اسهال خونی در مدفوع را به کلی از بین می رفت. با وجود فواید فراوان آن برای مادر و کودک شیرخوار در حال حاضر شیر مادر را تنها منبع تغذیه کودک نمی دانند. از این رو پزشکان جهان عسل را به عنوان ماده شیرین دهنده غذایی مهم که باید در شیر محلی و در غذاهای کودکان مانند فرنی یا  آرد گندم  نیم کوب باشد مطرح کرده اند. زیرا مقدار مناسب قندی که در عسل  است انرژی خوبی را برای کودک تأمین می‌کند .

همچنین در مرحله حساس رشد کودک تاثیرگذار است . چون عسل از مواد معدنی حیاتی و ریزمغذی ها سرشار است از این رو آزمایش های ماگنی ثابت کرده است که عسل، محرک رشد کودک را در خود دارد. عسل به  دلیل ویتامین هایی که دارد در حفاظت و مسئولیت بچه ها از بیماری راشیتیسم ( نرمی استخوان) و با داشتن فاکتورهای رشد، موثر است.

از سوی دیگر کومبی تأکید می‌کند افزودن  عسل به شیر جوشیده خواصی که  شیر بر اثر جوشاندن از دست داده برمی‌گرداند.او  متوجه شد که می‌توان از عسل به عنوان داروی ملین بچه ها نیز استفاده کرد. بچه‌هایی که عسل ماده غذایی اساسی در تغذیه آنها می باشد دستگاه گوارشی سالم دارد و هیچ گونه گازی در شکم آنها جمع نمی شود، علت آن به  اسیدهای عالی و روغن های فراری که در عسل است بر می گردد. که این خود به علت تنظیم حرکات روده ها و عدم بی قراری کودکان است.

 

در مرکز بهداشت و نگهداری کودکان دانشکده پاریس ،دکتر الیسون و دکتر نارپونون آزمایش هایی را  پیش از زایمان انجام دادند .دراین آزمایش ها مقداری عسل به غذای کودکانی که زود و قبل از موعد زایمان به دنیا آمده بودند افزودند اما به تدریج این مقدار اضافه شد تا به ازای هر کیلو از وزن کودک به ۱۰  گرم در روز رسید. آنها متوجه شدند که اشتیاق و مکیدن کودکان از شیری که با عسل مخلوط شده نسبت به آن شیری که با قند معمولی مخلوط می باشد ،بیشتر است.

این آزمایش‌ها خاصیت  ملین بودن عسل را  نشان داده است. آزمایشاتی  نیز ثابت  کرده است هنگامی که چای به مقدار۵% درصد عسل به کودکانی که از سوء هاضمه رنج می‌برند داده شود درمان مفیدی برای اختلالات گوارشی خواهد بود. این دو دانشمند به اثبات رساندند که اگر روزانه یک قاشق چای خوری عسل به کودکان بالای سه ماه داده شود در مرحله گرفتن آنها از شیر مادر بسیار موثر است .

لوتینگر  معتقد است که عسل بر خلاف قند معمولی برای کودکان بسیار مفید است، زیرا به اعتقاد او قند معمولی برای کودکان آسیب‌ها و زیان‌های زیادی در پی دارد.او برای اسهال تابستانی کودکان نسخه ای به این شرط تجویز نموده است: یک قاشق چای خوری عسل با ۲۰۰ گرم ماءالشعیر که جوشیده شده باشد بسیار موثر است .او  معتقد است که عسل با رایحه‌ های مطبوع برای خواب بچه های با مزاج عصبی مفید است .

از سوی دیگر گارفیس  معتقد است که ۲۰ گرم عسل همراه با شام برای درمان آن دسته از کودکان شب ادراری که در شب ادرار می‌کنند مفید است .اما فیلیپس اصرار دارد که عسل را به پستانک ها به جای قند معمولی آغشه و  اضافه کنند.او توصیه نموده است که در سه چهار ماهگی نوزاد دو قاشق و سپس در ماه‌های بعد سه قاشق چای خوری می شود عسل به آنها داده شود.

زیرا احتمال می رود به اعتقاد او برای برخی نوزادان در نتیجه مصرف قند معمولی سوء عاضنه پیدا شود. اما قندهای موجود در عسل چنین پیامبدی را نخواهد داشت. او معتقد است که ادامه این برنامه به پیدایش و رشد دندانهای کودکان کمک می کند و آنها را در برابر عوارض ناراحتی های دندان و مصسونیت می‌دهد.

از سوی دیگر میخائیلیس از عسل به عنوان درمانی برای درمان بیماری‌های دهان و روده کودکان استفاده می کنند ،زیرا مصرف قند معمولی برای کودکان زیان‌های در پی خواهد داشت. به دنبال آن زانیس  به شدت تأکید می‌کند که عسل تاثیر مثبتی در رشد کودکان دارد زیرا به اعتقاد او وارد نمودن عسل در رژیم‌های غذایی مخصوص بچه ها در تقویت بنیه بچه های ضعیف و کم رشد موثر است.

اساتیدی مانندهافی جی و موزا ا در بخش اطفال دانشکده ناتال آزمایش هایی  بر روی نوزادان انجام داده اند. در این آزمایش ها به شیرخواران و نوزادانی که به التهاب  های گوارشی معده و رودهیعنی  به باکتری های سالمونلا و شی جی لا مبتلا بودند محلول های عسلی دادند.

نتایج نشان داده است که عسل زمان اسهال غیر باکتریایی نزد شیرخواران و کودکان را می کاهد. همچنین عسل می‌تواند جایگزین خوبی برای قند انگور در درمان مواردی از یبوست باشد. دو دانشمند ویجی  نک و جولیا آزمایش‌هایی روی ۳۸۷ کودک انجام دادند. آنها بچه ها را به سه گروه تقسیم کردند. هر سه گروه یک برنامه غذایی استفاده نموده و گروه سوم عسل  مصرف می کردند .نتایج آزمایش به این شهر بود: گروه سوم که عسل مصرف می‌کردند وزنشان بیشتر شد، روش خوبی داشتند و درصد خونسازیشان بالاتر بود.

 

نقش عسل در تغذیه کودکان

 

از این رو ایوریش تأکید می‌کند که اگر یک قاشق چای خوری عسل به غذای کودک اضافه شود فایده ای که به او دست می دهد بیش از فایدهای است نیست که ۲۵ گرم قند معمولی به او می دهد. قند معمولی؛ آب زغالی است که از کالری زیاد برخوردار است اما عسل ترکیبی حیاتی است که سرشار از آنزیم ها و ویتامین ها و هورمون ها به ویژه اسید فولیک که در خونسازی نقش به سزایی دارد می‌باشد.

همچنین عسل دارای پیریدوکسین که در متابولیسم پروتئین ها موثر بوده و از اختلالاتی که در نتیجه کمبود این پروتئین ها در بچه ها به وجود می آید جلوگیری می کند. علاوه بر آن عسل در ساختن کلسیم و منیزیم و رشد بچه ها تاثیر خوب و مشهودی دارد بسیار مفید و موثر است، به ویژه اگر آن را همراه با رژیم غذایی مخصوص کودکان مبتلا به نرمی استخوان ها راشیتیسم بگنجانند .بنابراین فواید زیاد عسلرا در رشد کودکان و در مراحل مختلف زندگی آنها و در رشد طبیعی و پیشگیری از بیماری‌ها و در مراحل مختلف رشد خواه در عرصه رشد طبیعی و خواب  به منظور مصنونیت  و پیشگیری از بیماری‌های گوناگون ملاحظه می نماییم.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا