نوعی اختلال بینایی؛ دوبینی یا لوچی چیست؟

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

دوبینی یا «لوچی»  یک مشکل بینایی است که در آن، هر دو چشم نمی‌توانند با یکدیگر هماهنگ باشند و بر روی یک نقطه مشابه متمرکز باشند. اگر شما دچار دوبینی باشید یکی از چشم‌هایتان به طور مستقیم به شی‌ای که توجه دارید نگاه می‌کند و چشم دیگر به سمت داخل، خارج، بالا و یا پایین می چرخد. انحراف چشم و دوبینی می‌تواند مشکلی همیشگی باشد و یا اینکه گاهی اوقات اتفاق بیفتد. ممکن است فقط یکی از چشم‌ها با این مشکل درگیر باشد و ممکن است در هر دو چشم این مشکل وجود داشته باشد.

لوچی چشم

برای جلوگیری از بروز دوبینی مادرزادی یا شکل گیری انحراف چشم در دوران کودکی، مغز داده‌های بصری از چشم ناهمگون را نادیده می‌گیرد که غالبا این اتفاق منجر به تنبلی چشم می شود.

 

نشانه‌ها و علائم دوبینی

اصلی‌ترین نشانه دوبینی، ناهمگونی مشهود چشم‌ها است که در این حالت یک چشم در حال چرخش به بیرون، بالا، پایین و یا در یک زاویه مات است. هنگامی که ناهماهنگی چشم مشهود و واضح است، لوچی به عنوان زاویه بزرگ نامیده می شود، که به  زاویه انحراف بین خط چشم راست و چشم ناهمگون اشاره دارد. معولا لوچی در این زاویه، باعث فشار آمدن به چشم و ایجاد مشکلاتی مانند سردرد نمی‌شود زیرا مغز تقریبا سعی ندارد دید را مستقیم کند. درصورت عدم درمان، دوبینی باعث ایجاد امبلیوپیا یا تنبلی چشم می‌شود.

موارد کمتر قابل توجه از دوبینی با  زاویه کوچک، بیشتر احتمال دارد باعث علائم بصری منقطع شود، به خصوص اگر دوبینی متناوب باشد. علاوه بر سردرد و فشار چشم، دیگر مشکل احتمالی عبارتند از: ناتوانی در خواندن راحت، خستگی در هنگام خواندن و بینایی ناپایدار. اگر دوبینی زاویه کوچک ثابت و یک طرفه باشد، می تواند منجر به تنبلی چشم قابل توجه در چشم ناهمگون شود.

نوزادان به علت شکل نگرفتن کامل بینایی‌شان اغلب دارای چشمهای متناوب هستند، اما این مشکل هنگامی که نوزاد رشد می کند و سیستم بصری آنها کامل می شود، ناپدید می شود. با این حال، بسیاری از گونه های استرابیسم یا دوبینی باوجود رشد کودک ، ناپدید نمی‌شود.

انجام منظم تست‌های بینایی سنجی بهتریت راه تشخیص لوچی یا دوبینی در کودکان است. این شکل هرچه زودتر تشخیص داده شود و درمان شود نتیجه بهتری خواهد داشت. با بی توجهی به این مشکل و درمان نشدن آن، کودک شما دچار دوربینی و تنبلی چشم می‌شود که در روند یادگیری و پیشرفت تحصیلی او تاثیر سوء خواهد داشت.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا