نوع و میزان پوشش زنان و مردان در دین اسلام به چه صورت است؟

 پوشش از مسائل مهم در زندگی انسان ها است. می توان این موضوع را از زوایا و رویکردهای گوناگون تاریخی، جامعه شناختی، روان شناختی، هنری و دینی مورد مطالعه قرار داد، ولی مقصود ما در اینجا تنها بررسی احکام پوشش است. پوشش از دیر باز و حتی در زمان انسان های نخستین نیز برای انسان ها دغدغه و یک نیاز بوده است و انسان همواره درصدد استفاده از پوششی مناسب برای خود بوده است.

نوع و میزان پوشش زنان

 

 

برخی پوشش ها برای محفوظ ماندن از گرما و سرما است. برخی برای محافظت بدن است. برخی برای پوشاندن اعضای بدن است. و پوششی که در ادیان و مذاهب و در کتاب آسمانی ما، قرآن آمده است، نوعی از پوشش است برای حفظ کرامت انسانی، حفظ صفات انسانی و مصون ماندن از هوا و هوس و … و به طور کلی یک پوشش برای سعادت زندگی فردی و اجتماعی است، پوششی که در عین داشتن خصوصیات مورد نیاز یک پوشش، پوششی تعالی بخش و کامل باشد. در ادامه استفتائات مراجع عظام تقلید را در این خصوص بخوانید:

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین فلاح‌زاده -عضو دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای

خانم‌ها در نگاه نامحرم تمام بدن را باید بپوشانند غیر از دو موضع که واجب نیست پوشانده شود البته در صورتی که آرایشی یا زیوری نداشته باشد. آن دو موضعی که واجب نیست یکی گردی صورت است به مقداری که در وضو لازم است شسته شود، یکی هم دست‌ها از نوک انگشتان تا مچ. این مقدار هم البته اگر آرایش و زینتی داشته باشد حتماً باید پوشانده شود.

به دست داشتن انگشتر هم اگر ساده باشد، چشمگیر نباشد، به نظر حضرت آقا پوشاندنش واجب نیست اما اگر ساده نیست و چشمگیر است باید پوشانده شود. اصل حجاب درباره‌ی آقایان پوشاندن عورتین است اما اگر در جایی قرار می‌گیرند که در معرض نگاه شهوت‌آلود دیگران یا به‌گونه‌ای است که طرف انگشت‌نما میشود، باید به مقدار لازم و متعارف بدن را بپوشاند.

 

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

محدوده اى که بر زنان واجب است بپوشانند چه مقدار است و آیا لباس خاصى شرط است؟

کافى است که زن بدن خود را جز صورت و دست ها تا مچ به هر وسیله اى که مى تواند بپوشاند و لباس خاصّى شرط نیست، ولى پوشیدن لباس هاى تنگ و چسبان و همچنین لباس هاى زینتى اشکال دارد. لباس خاصّى شرط نیست ولى پوشیدن لباس هاى تنگ و چسبان و همچنین لباس هاى زینتى اشکال دارد.

پوشیدن لباس آستین کوتاه براى مردان چه حکمى دارد؟

استفاده از لباس آستین کوتاه براى مردان اشکالى ندارد مگر در مواردى که بدانیم مفاسد خاصّى بر آن مترتّب مى شود.

 

آیت الله العظمی بهجت

حدّ واجب پوشش براى زنان تا چه اندازه اى مى باشد؟

زن باید بدن و موى خود را از مرد نامحرم بپوشاند، اگرچه کمک به حرام نبوده و قصد لذتى نیز در بین نباشد؛ بلکه احتیاط واجب آن است که از پسر غیر بالغ که خوب و بد را مى فهمد نیز خود را بپوشاند.

منبع: تبیان

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا