هانس جئورج گادامر، فیلسوف معروف آلمانی قرن بیستم چه کسی بود؟

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

هانس جئورج گادامر از فیلسوفان معروف قرن بیستم بود. او ۱۱ فوریه سال ۱۹۰۰ میلادی در شهر ماربورگ آلمان به دنیاآمد و در ۱۳ مارس سال ۲۰۰۲ در هایدلبرگ از دنیا رفت. سیستم هرمنوتیک فلسفی این فیلسوف برجسته، تاثیر بسیاری در فلسفه، خداشناسی، زیبایی شناسی و نقد ادبی قرن بیستم داشت.

پدر او، پروفسور شیمی‌ بود. هانس گادامر در دانشگاه‌های، برسلائو، ماربورگ، فرایبورگ و مونیخ در رشته علوم انسانی تحصیل کرد و در سال ۱۹۲۲ دکترای فلسفه خود را در فرایبورگ دریافت کرد. در سال ۱۹۳۷ میلادی در دانشگاه ماربورگ او را پرفسوری خارق‌العاده نامیدند. در سال ۱۹۳۹ او  تمام پروفسور دانشگاه لایپزیگ شد. او در سال‌های بعد در دانشگاه فرانکفورت (۱۹۴۷-۴۹) و هایدلبرگ (از سال ۱۹۴۹) تدریس کرد و در اواخر دهه ۶۰ در دانشگاه هایدلبرگ بازنشسته شد. او ارتباط طولانی و تاثیرگذاری هم با دانشگاه برجسته بوستون داشت.

مهم‌ترین اثر گادامر، «حقیقت و روش» در سال ۱۹۶۰ نام دارد. برخی از اندیشمندان آن را بزرگ‌ترین و بارزترین  بیان فلسفی قرن بیستم در نظریه هرمانوتیک دانسته‌اند. دیگر آثار این فیلسفوف آلمانی عبارتند از: Kleine Schriften در چهار جلد، گفتگو و منطق ( Dialogue and Dialectic ) و برهان در عصر علم (Reason in the Age of Science)

مسلما گادامر  بیشترین ارتباط را هرمنوتیک فلسفی دارد و از پیشگامان هرمنوتیک فلسفی است. مارتین هایدگر، اصلی‌ترین و عمده‌ترین تاثیر را  در توسعه دیدگاه فلسفی گادامر  داشت و گادامر همراه او مطالعاتش در فرایبورگ را به اتمام رساند.

هرمنوتیک، همانگونه که هایدگر برای  نخستین  بار آن را توسعه داد، نه تنها به  هنر درک یا ملاحظات معرفت شناختی از ظرفیت شناختی ما برای درک و تفسیر می‌پردازد، بلکه اساسا، به هستی شناسی انسان ها می‌پردازد تا آنجا که انسان ها با افشای آنها توصیف می شوند ، باز بودن آنها در وجود هر موجودی که با آنها درگیر هستند. گادامر از این نقطه به بعد به محدودیت چنین باز بودنی تاکید دارد و استدلال می کند که تجربیات هرمنوتیک به وسیله تعامل گفتمانی یا مکالمه و درک فهم انسان همواره با تعصبات و یا پیش داوری ها از طریق سنت و زبان مطابقت می یابد و این دیدگاه را در آثار خود خصوصا در کتاب «حقیقت و روش» بسط داده است.

هایدگر تنها فرد تاثیرگذار بر گادامر نبود. گادامر از افراد برجسته دیگری در تاریخ فلسفه خصوصا، پلاتو، آریستوت و هیگل تاثیر گرفت و با خیلی از فرادد برجسته معاصر خود تعلاملات فلسفی داشت. نوشته‌های گادامر به طور عمده در هفت جلد جمع‌آوری شده‌اند.

در سال ۲۰۰۰ دانشگاه هایدلبرگ تولد ۱۰۰ سالگی او را  با یک کنفرانس و مراسم جشن گرفت و در سن ۱۰۲ سالگی در کلینیک همین دانشگاه از دنیا رفت.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا