از تهران تا استانبول ، باکو و ایروان زمینی چند؟

اتوبوس‌های بین‌المللی محدود به تهران نیستند و در پایانه ارومیه و کاوه اصفهان هم می‌توانید رد و نشان اتوبوس‌های بین‌المللی را پیدا کنید که مسافران را به وان ترکیه، اربیل عراق و شهر مقدس کربلا می‌برند. هزینه خرید بلیت این اتوبوس‌ها بین ۸۵ تا ۴۲۰ هزار تومان است و نسبت به بلیت هواپیما خیلی به‌صرفه‌تر به نظر می‌رسد.

تنها مشکلی که سفر خارجی با اتوبوس دارد، مدت زمان زیاد آن است؛ طوری که برای سفر از تهران به استانبول تقریباً یک روز و نیم در راه خواهید بود چرا که اتوبوس‌ها بعد از ۳۳ تا ۳۶ ساعت به استانبول ترکیه می‌رسند. در این مطلب سراغ تمام مقاصد توریستی خارج از کشور رفتیم که می‌توانید با اتوبوس به آن‌ها سفر کنید.

هزینه سفر‌های زمینی به خارج

اتوبوس تهران – استانبول؛ ۳۶۰ هزار تومان

هر روز تقریباً هفت تا هشت اتوبوس از پایانه غرب تهران راهی استانبول می‌شوند. می‌توان رد پای این اتوبوس‌ها را بعضی روز‌ها در پایانه بیهقی هم پیدا کرد. ساعت حرکت این اتوبوس‌ها هر روز بین ۹ تا ۱۰ صبح است و برای خرید بلیت آن باید ۳۶۰ هزار تومان هزینه کنید. بین تهران و استانبول نزدیک دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر فاصله جاده‌ای است و همین مورد باعث می‌شود سفر استانبول با اتوبوس‌های VIP تقریبا ۳۳ تا ۳۶ ساعت طول بکشد.

باید توجه داشته باشید که این اتوبوس‌ها بین سه تا چهار ساعت توقف بین راهی دارند. چرا که اگر میانگین سرعت‌شان را ۸۰ کیلومتر در نظر بگیریم، باید حدود ۳۰ ساعته به استانبول برسند. این اتوبوس‌ها از مرز بازرگان برای خروج از کشور استفاده می‌کنند. باید توجه داشته باشید که بعضی از اتوبوس‌های تهران استانبول مسیر مستقیم به این شهر را انتخاب نمی‌کنند و سر راهشان سری به آنکارا می‌زنند تا مسافران این شهر را پیاده کنند.

اتوبوس تهران – آنکارا؛ ۳۶۰ هزار تومان

تفاوتی نمی‌کند که بخواهید به آنکارا بروید، یا استانبول، در هر صورت هزینه بلیت اتوبوس برای شما ۳۶۰هزار تومان تمام می‌شود. چرا که همان اتوبوس‌هایی که به استانبول می‌روند، سر راه شما را به آنکارا می‌رسانند. در روز حدود چهار اتوبوس با سرویس آنکارا راهی ترکیه می‌شوند که ساعت حرکت آن‌ها بین ۹ تا ۱۰ صبح است. این اتوبوس‌ها عموما از پایانه غرب راهی می‌شوند، اما بعضاً می‌توان در پایانه بیهقی هم چنین اتوبوس‌هایی پیدا کرد، اما تعدادشان زیاد نیست.

مدت سفر تهران آنکارا با اتوبوس‌های بین المللی حدود ۳۰ تا ۳۳ ساعت طول می‌کشد. در این مدت این اتوبوس‌ها حدود دو هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه طی می‌کنند تا به آنکارا برسند. این اتوبوس‌هاً عموما از مرز بازرگان برای خروج از کشور استفاده می‌کنند. شرکت‌های مسافربری عموماً از اتوبوس‌های مارال تخت شو ۲۵ نفره برای سفر به آنکارا استفاده می‌کنند. این اتوبوس‌ها یک ردیف صندلی تکی دارند که برای آن‌هایی که می‌خواهند تنها سفر کنند مناسب به نظر می‌رسد.

اتوبوس ارومیه – وان؛ ۸۵ هزار تومان

اتوبوس‌های ترکیه صرفا محدود به تهران نیستند و از ارومیه هم می‌توانید بلیت اتوبوس به شهر وان ترکیه بگیرید. قیمت بلیت این اتوبوس‌ها تنها ۸۵ هزار تومان است و هزینه زیادی روی دست‌تان نمی‌گذارد. هر روز یک اتوبوس از پایانه ارومیه راهی وان ترکیه می‌شود. ساعت حرکت این اتوبوس‌ها روزانه ساعت هفت و نیم صبح است و بعضی روز‌ها دو اتوبوس با فاصله ۱۰ دقیقه‌ای به این مسیر اضافه می‌شود.

هزینه سفر‌های زمینی به خارج

فاصله دو شهر وان و ارومیه تقریبا ۲۸۰ کیلومتر است و اتوبوس‌ها در مدت پنج تا شش ساعت مسافران را به مقصد می‌رسانند. اتوبوس‌های ارومیه وان از مرز رازی برای خروج از کشور استفاده می‌کنند و در میانه راه در شهر خاصی توقف نخواهند داشت. باید توجه داشته باشید که این اتوبوس‌ها VIP نیستند و کیفیت بسیار پایینی دارند. اگر می‌خواهید به صورت زمینی تا ارومیه با ماشین شخصی بروید و از آنجا سوار اتوبوس شوید، خودتان را برای یک سفر پردردسر آماده کنید.

اتوبوس تهران – ایروان؛ ۲۵۰ هزار تومان

هر روز شش اتوبوس از تهران راهی ایروان پایتخت ارمنستان می‌شوند. به طور دقیق‌تر پنج اتوبوس از پایانه غرب و یک اتوبوس از پایانه بیهقی مسافران را به ایروان می‌برند. هزینه خرید بلیت اتوبوس‌های تهران ایروان ۲۵۰ هزار تومان و ساعت حرکت‌شان بین ۱۲ تا یک ظهر است. این اتوبوس‌ها از مرز نوردوز واقع در جلفای آذربایجان شرقی کشور را به مقصد ارمنستان ترک می‌کنند.

اتوبوس‌های تهران حدود هزار و ۱۰۰ کیلومتر مسیر پیش رو دارند تا به ایروان برسند. آن‌ها این مسافت را طی حدود ۱۶ تا ۲۰ ساعت طی می‌کنند. این اتوبوس‌ها بعد عبور از مرز، مدتی در مرز ارمنستان برای صرف ناهار توقف خواهند داشت. شرکت‌های مسافربری، عموماً اتوبوس‌های اسکانیا، عقاب و مان برای سفر به ایروان استفاده می‌کنند که سه صندلی و ۲۵نفره است. باید توجه داشته باشید که سفر به ارمنستان نیاز به ویزا ندارد و با همان پاسپورت ایرانی می‌توانید راهی ارمنستان شوید.

اتوبوس تهران – باکو؛ ۲۸۰ هزار تومان

باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، دیگر مقصد خارجی است که می‌توانید با اتوبوس به آنجا سفر کنید. هر روز هفته به‌جز جمعه‌ها حدود دو سرویس اتوبوس از پایانه غرب تهران راهی باکو آذربایجان می‌شوند. هزینه خرید بلیت این اتوبوس‌ها ۲۸۰ هزار تومان و ساعت حرکت‌شان بین هفت تا هشت شب است و تقریبا بعد از مدت ۱۸ ساعت به باکو آذربایجان می‌رسند. فاصله تهران تا باکو تقریبا ۸۰۰ کیلومتر است و تقریبا نزدیک‌ترین شهر مقصد خارجی توریستی به تهران به حساب می‌آید.

اگر در ایام شلوغ راهی باکو شوید احتمالاً مدت زمان سفرتان خیلی بیشتر خواهد بود، چرا که مسیر اتوبوس تهران باکو از رشت و آستارا می‌گذرد و همین مورد باعث می‌شود در ایام شلوغی، احتمال ترافیک بیشتر شود. شرکت‌های مسافرتی عموما از اتوبوس‌های ۲۵ نفره و سه صندلی مارال اسکانیا برای مسیر تهران باکو استفاده می‌کنند که یک ردیف صندلی تکی دارد و برای آن‌هایی که می‌خواهند تنهایی به باکو بروند مناسب است.

اتوبوس ارومیه – اربیل؛ ۱۰۰ هزار تومان

سفر خارجی با اتوبوس صرفاً مخصوص همسایه‌های شمال غربی نیست و می‌توانید مسیر ارومیه تا اربیل واقع در اقلیم کردستان عراق را با اتوبوس طی کنید. هر روز سه اتوبوس VIP بین ساعت هشت و نیم تا ۹ صبح راهی اربیل می‌شوند. این اتوبوس‌ها سه صندلی و ۲۵نفره هستند و اتوبوس‌های راحتی به نظر می‌رسند. هزینه خرید بلیت اتوبوس ارومیه اربیل ۱۰۰ هزار تومان است. این اتوبوس‌های از مرز پیرانشهر برای خروج از کشور استفاده می‌کنند.

هزینه سفر‌های زمینی به خارج

از ارومیه تا اربیل تقریبا ۳۰۰ کیلومتر فاصله است و اتوبوس‌های این مسیر بعد از حدود هشت تا ۱۰ ساعت به اربیل می‌رسند. پیدا کردن بلیت سفر به اربیل کردستان عراق از پایانه ارومیه زیاد کار سختی نیست، چراکه اغلب این اتوبوس‌ها در روز‌های عادی با صندلی خالی ارومیه را ترک می‌کنند. اربیل شاید زیاد به عنوان مقصد توریستی معروف نباشد، اما بین هم‌وطنان کُردمان مقصدی محبوب به حساب می‌آید.

اتوبوس تهران – تفلیس؛ ۳۰۰ هزار تومان

سفر به تفلیس پایتخت گرجستان از آن سفر‌هایی است که کلی طرفدار دارد. به رغم اینکه گرجستان همسایه ما نیست و دست کم یک کشور بین‌مان فاصله است، این موضوع نتوانسته محبوبیت آن بین گردشگران ایرانی را کم کند، طوری که هر روز دست کم سه اتوبوس از پایانه غرب تهران راهی تفلیس گرجستان می‌شوند. این اتوبوس‌ها رأس ساعت ۱۱ پایانه غرب را به مقصد تفلیس ترک می‌کنند و هزینه خرید بلیت آن‌ها ۳۰۰ هزار تومان است.

هرچند کوتاه‌ترین مسیر از تهران به تفلیس از کشور آذربایجان می‌گذرد، اما شرکت‌های مسافرتی عموماً ترکیه را به عنوان کشور واسطه انتخاب می‌کنند و با این کار مسیر را ۴۰۰ کیلومتر دورتر می‌کنند. دلیل آن این است که شرکت‌های مسافرتی برای سفر به باتومی مجبورند از ترکیه عبور کنند، برای همین یک مسیر ثابت را برای سفر به تفلیس و باتومی در نظر می‌گیرند. اتوبوس‌های تهران تفلیس بعد حدود ۲۴ تا ۲۸ ساعت به مقصد می‌رسند.

اتوبوس تهران – باتومی؛ ۳۰۰ هزار تومان

باتومی یک شهر ساحلی در غرب گرجستان است و در سواحل دریای سیاه قرار دارد. شاید بعید به نظر برسد، اما با اتوبوس می‌توانید تا دریای سیاه هم بروید. هزینه خرید بلیت اتوبوس تهران باتومی ۳۰۰ هزار تومان است و تفاوتی با اتوبوس‌های تفلیس ندارد. این اتوبوس‌ها از بازرگان وارد ترکیه می‌شوند و بعد از عبور از شهر کارس ترکیه، به سمت باتومی گرجستان حرکت می‌کنند.

پیدا کردن بلیت اتوبوس تهران باتومی به راحتی بقیه اتوبوس‌های بین المللی نیست، چراکه هر روز این سرویس وجود ندارد و صرفاً سه چهار روز در هفته می‌شود این اتوبوس‌ها را پیدا کرد. ساعت حرکت این اتوبوس‌ها بین ۹ تا ۱۲ متغیر است. مدت زمان سفر با اتوبوس تهران باتومی بین ۲۴ تا ۲۸ است و بیش از یک روز برای رسیدن به سواحل دریا سیاه زمان لازم است. چرا که این مسیر تقریبا هزار و ۴۰۰ کیلومتر مسافت دارد و دو بار باید از مرز‌های بین‌المللی عبور کنید.

اتوبوس اصفهان – کربلا؛ ۴۲۰ هزار تومان

نظرتان درباره سفر زیارتی کربلا با اتوبوس چیست؟ در ایام زیارتی ماه محرم تقریبا از همه جای ایران می‌توان اتوبوس به مقصد کربلا پیدا کرد. در روز‌های عادی تنها مسیر ثابت اتوبوسرانی به مقصد شهر مقدس کربلا مسیر اصفهان کربلاست که مسافران را از پایانه کاوه اصفهان راهی این شهر می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که عموماً یک روز در هفته اتوبوس از پایانه کاوه به مقصد کربلا پیدا می‌شود و هزینه خرید بلیت آن ۴۲۰ هزار تومان است.

هزینه سفر‌های زمینی به خارج

شرکت‌های مسافرتی از اتوبوس‌های VIP مان برای سفر اصفهان کربلا استفاده می‌کنند. این اتوبوس‌ها سه صندلی و ۲۵نفره هستند و یک ردیف آن‌ها به صندلی تکی اختصاص دارد و برای آن‌هایی که می‌خواهند تنهایی به کربلا سفر کنند گزینه خوبی به نظر می‌رسد. اصفهان تا کربلا تقریبا هزار کیلومتر فاصله دارد و اتوبوس‌ها این مسیر را در مدت حدود ۱۵ ساعت طی می‌کنند. این اتوبوس‌ها از خرم آباد لرستان و ایلام هم عبور می‌کنند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا