همه چیز درباره ایالت تگزاس | حقایقی جالب درباره ایالت تگزاس

جدول یاب ، مترجم : زهره زرگر : نام تگزاس برگرفته از زبان کادوها می باشد که به معنی “رفقا” یا “دوستان” می باشد. تگزاس تنها ایالت آمریکاست که پرچم چند ملیت مختلف بر فراز آن افراشته شده است. این کشورها عبارت است از اسپانیا ، فرانسه ، مکزیک و چند ایالت دیگر با تگزاس هم پیمان در برخی قوانین می باشند.

تگزاس یکی از ایالت های بزرگ و پر جمعیت در بین پنجاه ایالت آمریکا محسوب می شود. جالب است بدانید که تگزاس پرجمعیت ترین ایالت آمریکا بعد از ایالت کالیفرنیا و بزرگترین ایالت بعد از آلاسکا می باشد که بر خلاف تصور اکثر مردم دنیا که ایالت تگزاس را جزو مناطق بیابانی تصور می کنند. تنها حدود ۱۰% از این ایالت بزرگ بیابان می باشد. تگزاس با وسعت حدود ۶۹۶ هزار کیلومتر مربع، دارای ۲۷ میلیون جمعیت می باشد. تگزاس در جنوب آمریکا قرار دارد که از غرب با ایالت نیو مکزیکو، از شمال شرق با ایالت آرکانزاس، از شرق با ایالت لوییزیانا و از شمال با ایالت اوکلاهاما هم مرز است و همچنین با کشور مکزیک همسایه می باشد.

ایالت تگزاس

پذیرش تگزاس در ایالات متحده در ۲۹ دسامبر ۱۸۴۵ میلادی صورت گرفت و (آستین) پایتخت تگزاس شناخته شده است. بزرگترین شهردر ایالت تگزاس (هیوستون) می باشد که چهارمین شهر بزرگ آمریکا به  شمار می آید. تگزاس به ایالت (تک ستاره) معروف می باشد که درواقع این شعاری است که برروی پرچم مخصوص خودش و همچنین مُهر ایالتی اش نقش بسته است. این شعار نشانگر این است که روزی تگزاس برای خودش کشوری مستقل بوده است. نام تگزاس برگرفته از زبان کادوها می باشد که به معنی “رفقا” یا “دوستان” می باشد. تگزاس تنها ایالت آمریکاست که پرچم چند ملیت مختلف بر فراز آن افراشته شده است. این کشورها عبارت است از اسپانیا ، فرانسه ، مکزیک و چند ایالت دیگر با تگزاس هم پیمان در برخی قوانین می باشند.

منابع مهم و پر رونق در تگزاس

 

در تگزاس صنایع گاوداری و پرورش گاو رونق زیادی دارد و به همین خاطر به واژه ی کابوی زیاد اشاره می شود.     از دیگر منابع درآمد زا در تگزاس نفت می باشد. در قرن بیستم با کشف نفت در تگزاس و استخراج آن ، اقتصاد تگزاس رنگ تازه ای بخود گرفت و این موضوع باعث پیشرفت فراوان در این ایالت شد. در سال ۱۹۷۲ به طور متوسط، روزانه سه میلیون بشکه نفت از تگزاس استخراج می کردند که بیشترین میزان استخراج نفت را در همان سال داشته است. خیلی از افراد بر این عقیده بوده اند که تگزاس اندازه ی یک کشور بزرگ نفتی، تولید و استخراج نفت را دارد.

از دیگر پیشرفت های تگزاس مراکز آکادمیک و دانشگاهی آن می باشد.

تگزاس در صنایعی چون پتروشیمی، انرژی، هوا فضا، لوازم دیجیتال، رایانه و تحقیقات پزشکی از ایالت های مهم و قابل توجه آمریکا به حساب می آید. ناگفته  نباشد که ایالت تگزاس اولین باشگاه کوه نوردی را در آمریکا دارد که در آپریل  ۱۹۶۵ به بهره برداری رسید.

نکات جالب درباره تگزاس

– تگزاس دارای بزرگترین گله ی گوزن دم سفید است که در دیگر ایالات کمتر دیده شده است.

– غار برکین بزرگترین منطقه ی خفاش ها می باشد که حدود بیست میلیون خفاش در آن زندگی می کنند و بیشترین نوع خفاش در این ایالت وجود دارد.

– گونه ای قارچ در تگزاس وجود دارد که پژوهشگران معتقد هستند که وجود این نوع قارچ نوزده میلیون سال در تگزاس قدمت دارد که البته نمونه ی آن فقط در روستایی در کشور ژاپن موجود می باشد.

– در تگزاس پیدا کننده ی گوریل پاگنده، مجوز قانونی برای کشتن آن را دارد.

– بزرگترین محاکمه اشتباه در آمریکا در این ایالت رخ داده است که شخصی بی گناه به دلیل تشابه اسمی ، قدی و چهره به اعدام محکوم شد.

– کلمه تگزاس در زبان نروژی به معنی دیوانه می باشد.

– مردم آمریکا هزاران دلار خرج می کنند تا بتوانند در مزرعه های بزرگ، گورخر و حیوانات دیگر آفریقایی شکار کنند. – تگزاس بیش از هفتصد فرودگاه دارد که از نظر رتبه در کل ایالت های آمریکا در رتبه ی دوم قرار گرفته است.

– هولناک ترین فاجعه ی طبیعی در تگزاس طوفان گالستون بوده است که تا آن تاریخ بزرگترین و مرگبار ترین فاجعه ی طبیعی آمریکا بوده است که حدود ده هزار کشته بر جا گذاشت.

– بر اساس قانون اساسی آمریکا، هفت ایالت این کشور، از جمله تگزاس افراد بی دین نمی توانند به شغل های دولتی مشغول شوند.

– اگر تگزاس کشور بود، هفتمین کشور نفتی جهان شناخته می شد.

– طی صد سال گذشته تگزاس ۴۰ بار از دولت فدرال شکایت کرد.

– دویست شهر به نام شهر ارواح در تگزاس موجود می باشند.

– سلنا گومز خواننده مشهور آمریکایی اهل ایالت تگزاس است.

– بیشتر مردمی که در غرب ایالت تگزاس زندگی می کنند به زبان مکزیکی مسلط هستند.

منبع:

Texas book/ 50state/ wikipedia

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا