یوگا چیست؟ | چگونگی پیدایش ورزش یوگا

جدول یاب ، ترجمه: پردیس کیانییوگا یک نظم روحانی بر اساس یک علم بسیار ظریف است که بر سازگاری ذهن و بدن تمرکز دارد. یوگا نوعی هنر و احیای زندگی سالم محسوب می شود. واژه یوگا از ریشه ی سانسکریت “Yuj” گرفته شده است و به معنی ” پیوستن به یوغ” یا “اتحاد” است. همانطور که در کتاب مقدس، عمل یوگا منجر به اتحاد خودآگاه فردی با آگاهی جهانی می شود، هماهنگی کامل بین ذهن و بدن، انسان و طبیعت را نشان می دهد. بنا به گفته ی دانشمندان مدرن، همه چیز در جهان فقط تجلی یک کهکشان کوانتمی است.

گفته می شود که یکی از راه هایی که می توان از طریق آن این وحدت وجودی را تجربه کرد، یوگا است. بنابراین هدف از یوگا، درک خود، غلبه بر رنج های درونی و رسیدن به آزادی است. یوگا همچنین متشکل از روش های گوناگونی است که از طریق آنها انسان می تواند این اتحاد را درک کند و به تسلط بر اهدافش برسد.

تاریخ مختصر و توسعه یوگا

عقاید بر این است که یوگا با ظهور تمدن آغاز شده است. علم یوگا به هزاران سال پیش از تولد اولین ادیان یا باورهای دینی و اعتقادی برمی گردد. در فرهنگ عامه شیوا (یکی از مهمترین خدایان هندو) به عنوان اولین یوگیست شناخته شده است. یوگا توسط افراد مختلف به بخش های مختلف جهان از جمله: آسیا، خاورمیانه، آفریقای شمالی و آمریکای جنوبی منتقل شد. با این حال در هند بود که یوگا به بهترین حالت شکل گرفت. تعدادی از شیرها و سنگواره های مربوط به تمدنِ دره ی ساراسواتی، با اشکال مربوط به یوگا، حضور یوگا را در هند اثبات می کند.

 

شواهد تاریخی ظهور یوگا را در دوره ی ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح نشان می دهد. منابع اصلی که ما اطلاعات مربوط به روش های یوگا را از آنها دریافت می کنیم، در Vedas، Epics، Panini، Puranas و آموزه های بودایی در دسترس هستند.  به طور احتمالی، دوره ی بین ۵۰۰ سال قبل از میلاد تا ۸۰۰ میلادی به عنوان دوران کلاسیک در نظر گرفته می شود که آن را برجسته ترین دوران تاریخ و توسعه ی یوگا می نامند. به طور عمده هشت مسیر در یوگا شناخته شده است. تفسیر بسیار مهم آن توسط Vyasa نوشته شده است. در طول این دوره، به جنبه ی ذهنی اهمیت داده شده و انسان کنترل بین ذهن و بدن خود را به دست می گیرد. دوره ی بین ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی دوره ی معاصر یوگا نام دارد که در آن  دوران Ramakrishna Paramhansa، Ramana Maharshi، Yogananda وVivekananda  به توسعه ی یوگا در سراسر جهان کمک کردند. در دوران معاصر و در حال حاضر همه به روش های یوگا نسبت به حفظ، نگهداری و ارتقای سلامتی اعتقاد دارند. یوگا توسط آموزگاران برجسته ای چون: Shivananda Swami، Yogendara Shri، Rama Swami، Sarasvati Satyananda Swami و غیره در جهان گسترش پیدا کرده است و مورد توجه اکثریت قرار گرفت.

بیشتر بدانیم

اساسا یوگا می تواند یک فرآیند مقدماتی باشد تا بدن انسان بتواند سطوح بالاتری از انرژی را حفظ کند. این فرآیند ابتدا با بدن شروع می شود، سپس ذهن و نفس درونی را درگیر می کند. یوگا عموما یک درمان یا سیستم ورزشی برای سلامتی و تناسب اندام شناخته می شود. در حالی که سلامت جسمی و روانی پیامد های طبیعی یوگا هستند، اما هدف یوگا به مراتب بالاتر است. یوگا هماهنگ کردن خود با جهان بیرون است. فن آوری همتراز کردن هندسه ی فردی با کیهان است تا به بالاترین سطح ادراک و هماهنگی دست پیدا کند. یوگا به هیچ مذهب خاصی، نظام اعتقادی یا حذبی پایبند نیست. همیشه به عنوان تکنولوژی برای رفاه باطنی پیش رفته است. هر کسی که یوگا را با مشارکت انجام دهد، می تواند منافع خود را بدون توجه به ایمان فردی، قومیت و غیره به دست آورد.

نتیجه گیری: در حال حاضر میلیون ها نفر از عمل یوگا بهره مند می شوند. اساتید بزرگ در سراسر جهان، قرن ها است که با آموزش مهارت های یوگا لبخند را به لبان انسان ها می نشانند. با یوگا می توان به اعصاب خود مسلط بود و در شرایط بحران آرامش خود را به وسیله ی تمرینات یوگا حفظ کرد.

منبع: Mea.gov.in

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا