هک شدن موبایل و رایانه چه نشانه هایی دارد؟ + جرم تجاوز به حریم خصوصی

در گفتگوهای امروزی هک به معنی نفوذ به یک سیستم رایانه‌ای است؛ و کرک نیز به معنی رمزگشایی است و کراکر (به انگلیسی: Cracker) به فرد گشاینده رمز می‌گویند. با گسترش روز افزون فناوری­‌های دیجیتال گاهی حریم خصوصی اشخاص تحت‌تاثیر قرار می­‌گیرد. امروزه بسیاری از اطلاعات شخصی، خانوادگی، شغلی و … در وسایل الکترونیکی مثل گوشی موبایل، تبلت، رایانه و… نگهداری می­­‌شود که دسترسی سایر افراد به این اطلاعات مصداق نقض حریم خصوصی افراد به‌حساب می­‌آید؛

حریم خصوصی

لذا قانون‌گذار در سال ۱۳۸۸ قانونی به نام «قانون جرایم رایانه­‌ای» تصویب کرد که در ماده ۱ آن از حق محرمانگی داده‌ها را حمایت کرد.

ماده ۱ قانون جرایم رایانه­‌ای بیان می­‌دارد: «هر کس به‌طور غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه­‌های رایانه­‌ای یا مخابراتی که به‌ وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریالیا هر دو مجازات محکوم خواهد شد»

همان­طور که مشاهده می‌کنید قانون‌گذار دسترسی غیرمجاز به سامانه رایانه­‌ای یا مخابراتی یا داده‌ها را در صورت وجود شرایط زیر جرم می­‌داند:

  • این دسترسی بدون اجازه شخص باشد؛ بنابراین درمواردی‌که خود شخص، اذن به مشاهده داده یا ورود به سامانه را می­‌دهد، جرمی رخ نمی­‌دهد.
  • داده‌ها یا سامانه برخوردار از تدابیر امنیتی باشند، چرا که حمایت قانونی شامل افرادی می­‌شود که خودشان حداقلی از امنیت را برای حریم خصوصی­‌شان قائل­‌اند؛ برای مثال اگر سامانه مدنظر گوشی همراه یا رایانه شخصی است، دارای رمز عبور باشد که مرتکب با گذر از این تدابیر امنیتی مجرم شناخته خواهد شد.

این ماده به‌طور گسترده هم شامل زمانی می­‌شود که شخصی در دنیای واقعی رمز عبور شما را به‌نحوی بشکند و به اطلاعات سامانه دسترسی پیدا کند و هم زمانی‌که در فضای مجازی از طرقی مثل هک و عبور از تدابیر امنیتی­‌تان به اطلاعات دسترسی پیدا کند.

حال گذر از این تدابیر امنیتی می­‌تواند از طرق مختلف صورت‌بگیرد؛ چه به‌صورت فنی و با استفاده از نرم­‌افزار، چه به‌صورت غیر فنی مثل فریب‌دادن شخص برای در اختیار گذاشتن نام کاربری و رمز عبور که قانون‌گذار بین این دو مورد تفاوتی قائل نشده‌­است.

همان­طورکه از ماده فوق پیداست، هم دسترسی به سامانه و هم دسترسی به داده­‌ها (در صورت وجود سایر شرایط) جرم می‌­باشد؛ بنابراین اگر فردی از تدابیر امنیتی شما عبور کند و وارد سیستم شود، حتی بدون این که اطلاعاتی را مشاهده کند، عمل وی جرم و قابل مجازات می­‌باشد.

هک یا دسترسی غیر مجاز چیست ؟

در مورد اولین هک در ایران و جهان صحبت های متعددی شده که هیچ یک قطعی نیست. حتی گفته شده اولین هک مربوط به قبل از اختراع کامپیوتر و با هک تلفن یا تلگراف آغاز شد.

صرف نظر از تاریخچه هک می توان گفت دسترسی غیر مجاز یا همان هک از نظر قانون جرایم رایانه ای مهمترین جرم است و از این روست که این قانون اولین ماده را به آن اختصاص داده و قید کرده است: «دسترسی غیر مجاز هر کس به داده ها یا سامانه های رایانه ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است قابل مجازات است.»

البته باید در نظر داشت اگر داده ها، سامانه رایانه ای و یا مخابراتی که جرم دسترسی غیر مجاز علیه آن واقع شده سری باشند، موضوع از شمول این ماده خارج است و مطابق ماده ۳ قانون جرایم رایانه ای( جاسوسی) برای آن مجازات تعیین خواهد شد.

در صورتی که خبر های دیجیتالی را دنبال کنید به طور مرتب با اخباری مربوط به حمله هکر ها به شبکه سیستم های بانکی، شرکت های بزرگ خودرو و … در ایران و جهان مواجه می شوید که در اغلب موارد خسارات هنگفتی نیز به بانک یا شرکت و به تبع آن به افراد وارد شده است.

هک

برای مثال، خبری در مورد هک شدن تپسی منتشر شده که به تایید این شرکت تاکسیرانی آنلاین نیز رسیده است. در این مورد فاکتورهای رانندگان هدف بوده و هنوز کاملا مشخص نیست چه خساراتی از این بابت وارد شده است.

در مورد شرکت ها و موسساتی که از شبکه های بزرگ استفاده می کنند بهتر است همواره از متخصصین امنیت راهنمایی بگیرند و ضعف های شبکه خود را شناسایی و آنها را مرتبا بر طرف نمایند.

به علاوه، متاسفانه هک شدن حساب های کاربری افراد به ویژه هنرمندان اعم از بازیگران، نویسندگان، و روزنامه نگاران و اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی مانند هک تلگرام، هک اینستاگرام و هم چنین هک فیسبوک امری شایع است.

بنابراین بهتر است نشانه های هک شدن هر یک را به طور مختصر بشناسیم.

نشانه های هک شدن کامپیوتر و تلفن همراه:

  1. ظاهر شدن پیام های pop up به صورت پیوسته
  2. غیر فعال شدن آنتی ویروس.
  3. وجود برنامه هایی که نصب نکرده اید روی دستکتاپ یا صفحه تلفن همراه.
  4. ارسال ایمیل از جانب شما برای مخاطبین تان بدون اطلاع شما.
  5. غیر فعال شدن کلمه عبور.
  6. ترافیک بالای اینترنت.
  7. برداشت یا خرید اینترنتی مشکوک از کارت بانکی تان.

مجازات جرم هک یا دسترسی غیر مجاز چیست ؟

این جرم که در تاریخ قانون گذاری ایران بی سابقه بوده و هم زمان با رشد تکنولوژی و استفاده از سیستم های رایانه ای و مخابراتی به وجود آمده حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات را برای مرتکب در پی دارد.

البته معمولا این جرم مقدمه جرایم دیگریست و می تواند از بابت اقدامات مجرمانه بعدی مجازات بیشتری را برای مجرم به دنبال داشته باشد.

نمونه رای قضایی در مورد هک یا دسترسی غیر مجاز

شاکی: م.ش

متهم:ش.ش

اتهام: دسترسی غیر مجاز به ایمیل شاکی (و هک آن)

گردشکار: پس از ارجاع پرونده به این دادگاه و وصول به شعبه ثبت و پس از جری تشریفات قانونی دادگاه در وقت مقرر/ فوق العاده بتصدی امضاءکننده ذیل تشکیل است با بررسی پرونده ختم رسیدگی را اعلام و با استعانت از خداوند متعال به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.

«رای دادگاه»

در خصوص اتهام آقای ش.ش ۳۷ ساله و فاقد سابقه محکومیت کیفری دایر بر دسترسی غیر مجاز به ایمیل شاکی ( و هک آن) موضوع کیفر خواست دادسرای عمومی و انقلاب تهران،
با عنایت به اوراق و محتویات پرونده و مفاد کیفرخواست و دلایل احصایی در آن و شکایت اولیه شاکی و گزارش و تحقیقات ضابطین از جمله نظریه مرکز فنی دیجیتال از پلیس فتا و مستندات پیوست

و اقاریر صریح و مقرون به واقع از متهم و سایر قراین و امارات موجود بزهکاریش محرز و مسلم بوده و با استناد به ماده یک از قانون جرایم رایانه ای و با رعایت ماده ۲۲ قانون مجازات اسلامی به لحاظ اعلام رضایت شاکی خصوصی به پرداخت پنجاه میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس در حق صندوق دولت محکوم می گردد. ضمنا با توجه به ماده ۱۰ قانون مجازات اسلامی تجهیزات توقیفی به ذینفع مسترد گردد.
رای صادره حضوری محسوب و ظرف مهلت بیست روز
پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم محترم تجدید نظر استان تهران می باشد.

صدیقی- رئیس شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی جزایی تهران- ویژه کارکنان دولت

هک

چگونه می توان از جرم هک (دسترسی غیر مجاز ) شکایت کرد؟

جرم دسترسی غیر مجاز به داده ها یا سامانه های رایانه ای و مخابراتی از جمله مهمترین جرایم رایانه ای است که در دادسرای جرایم رایانه ای و پلیس فتا تحقیقات مقدماتی در مورد آن صورت می گیرد و سپس به دادگاه صالح ارجاع می گردد.

برای شکایت از این قبیل جرایم باید سریعا با مسدود کردن حساب بانکی خود سریعا با به همراه داشتن کارت شناسایی و کلیه مدارک و دلایل قانونی اقدام به تنظیم، ثبت شکواییه و ضمیمه نمودن دلایل در دادسرای جرایم رایانه ای نمود.

پلیس فتا پس از اخذ دستورات قانونی از دادسرا اقدام به انجام تحقیقات فنی دیجیتالی و پلیسی نموده و نتایج را در اختیار دادسرا قرار می دهد تا قرار مقتضی صادر شده و در نهایت پرونده در دادگاه صالح تحت رسیدگی قرار گیرد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا