ویروس آنفلونزای h1n1 و h3n2 چیست؟ علائم آنفلونزا و راه های درمان

با آمدن فصل سرما بیشترین کسانی که نگران می شوند مادران و پدرانی هستند که فرزندان کوچک دارند ، هرساله با آمدن ویروس های جدید این نگرانی ها در بین خانواده ها بیشتر می شود و بالواقع چه کنیم تا کمتر در معرض خطر قرار بگیریم.

آنفلوانزای H1N1 نوعی عفونت است. این آنفولانزا، مشابه آنفلوآنزای فصلی نیست. اولین شیوع این نوع آنفولانزا در سال ۲۰۰۹ رخ داده است و افراد آلوده ای در سراسر جهان گزارش شدند.

علائم آنفلوانزا H1N1

۳ تا ۵ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، علائم خود را نشان می دهند. به طور متوسط ​​ بروز علائم حدود ۸ روز طول می کشد.

علائم رایج آن هم شبیه به علائم هر عفونت ویروسی هستند و شامل:

تب
گلو دردسرفه
سفتی عضلات شکم
سردرد
خستگی
سرگیجه یا گرفتگی بینی
استفراغ
اسهال

اگر علائم شما رو به بهبودی نرود، با پزشک خود مشورت کنید.H1N1  گاهی اوقات دارای علائم نادری نیز هست. به هرحال در کلیه شرایط، پزشک به بررسی تمام موارد پرداخته و درمان های فوری را در نظر می گیرد.

نوزادان و کودکان ممکن است نشانه های مختلفی  از این آنفولانزا داشته باشند:

• مشکل تنفس
• تب همراه با بثورات – سردرگمی و بی حوصلگی
• مشکل در بیدار شدن
• نوشیدن مایعات به میزان بالا

سرایتH1N1

کسی که حامل ویروس H1N1  است می تواند آن را به افراد دیگر انتقال دهد. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که سرایت و یا ابتلا به بیماری H1N1 در صورتی که شیوع H1N1 در منطقه شما وجود داشته باشد ، تعداد زیادی از افراد را آلوده خواهد کرد.

شما می توانید از طریق  مراقبت و رعایت کردن بهداشت فردی خود را در مقابلH1N1، محافظت کنید. مثلا:

هنگام سرفه کردن، جلوی بینی و دهان خود را بگیرید و پس از سرفه یا عطسه، دست های آلوده خود را به جایی نزنید. دستمال های مورد استفاده را در سطل زباله قرار دهید.

دست ها را اغلب با صابون و آب بشویید و یا از ضدعفونی کننده های الکلی مخصوص دست،استفاده کنید. چشم ها، بینی  و یا دهان را کاملا شستشو دهید. از نزدیک شدن به افراد مبتلا به این بیماری اجتناب کنید. اگر در حال مسافرت یا درمیان گروه های بزرگی از مردم هستید، از ماسک استفاده کنید.

در مورد استفاده از لوازم شخصی، مانند  لوازم آرایش، وسایل آشپزخانه، ورزشی و تجهیزات اداری، دقت کنید.

زمانی که بیمار هستید، بهتر است در منزل استراحت کرده و از حضور در اماکن عمومی و شلوغ پرهیز کنید تا خطر سرایت بیماری را افزایش ندهید. حداقل ۲۴ ساعت بعد از کاهش تب در منزل بمانید و استراحت کنید.

چگونه آنفلوآنزا H1N1 تشخیص داده می شود؟

پزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و علائم موجود را بررسی می کند. وجود برخی علائم می تواند نشان دهد که شما به H1N1  ، مبتلا شده اید.

پزشک ممکن است یک آزمایش سریع آنفلوانزا انجام دهد، اما در این آزمایش، چندین ویروس بررسی می شود.  طولانی شدن روند انجام آزمایشات تنها به دلیل بررسی وجود H1N1  ،بوده وبه دست آمدن نتایج، چند روز وقت خواهد برد.

پزشک شما ممکن است درمان را در شما شروع کرده و منتظر نتایج نباشد زیرا بهرحال بیماری آنفولانزا در هر حالتی سخت و گاه در برخی موارد نیز، خطرزا است.

معیارهای CDC برای مبتلایان به آنفلوآنزای H1N1 به شرح زیر است :

شروع بیماری با مشکلات تنفسی و تب شدید در طی ۷ روز است. بنابراین،  از تماس نزدیک با فردی که به این نوع آنفولانزا مبتلا شده است ، اجتناب کنید. بیماری حاد تنفسی معمولا در افراد مبتلا به آنفوالانزای H1N1 مشاهده می شود.

آیا می توان از آنفولانزای H1N1 جلوگیری یا اجتناب کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به H1N1  این است که واکسن آنفلوانزا دریافت کنید. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کنند که هر فردی بهتر است  ۶ ماه یک بار، واکسن آنفلوانزا دریافت کند. البته افرادی که در بخش های مراقبت های بهداشتی کار می کنند  نیز، باید این واکسن را دریافت کنند. بنابراین و به طور کلی هم به منظور محافظت از کودکان بهتر است واکسن آنفولانزا را تزریق کنید.

۲ نوع واکسن وجود دارد. واکسن آنفلوآنزای مرغی سه ساله  که شما را در برابر ۳ نوع  از شایع ترین نوع آنفلوآنزا محافظت می کند. واکسن چهارساله  نیز شما را به صورت ۴ سویه محافظت می کند.

واکسن آنفلوانزا از سال ۲۰۱۰ بهبود یافته و قادر است تا افراد را در برابر H1N1 محافظت  کند.

به طور کلی، تزریق واکسن ایمن است، اما احتمال دارد شما واکنش خاصی نسبت به واکسن داشته باشید.

بنابراین، در صورتی که نسبت به واکسن آنفولانزا در گذشته واکنش نشان داده اید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. گاهی اوقات میزان واکسن بیماری های خاص، کافی نبوده و پوشش دهی گسترده ای برای افراد ندارد و همین موضوع ،مشکل ایجاد می کند.

درمان H1N1 آنفلوانزا

درمان این نوع از آنفولانزا به طورخاصی هدایت شده و شامل بستری شدن و استراحت مطلق،  افزایش میزان مصرف مایعات، داروهای ضد سرفه ، داروهای ضد تب و ضد درد (مانند استامینوفن، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) است.
در موارد شدید این بیماری، ممکن است نیاز به هیدراتاسیون داخل وریدی و سایر اقدامات حمایتی  باشد. همچنین برای درمان این نوع آنفولانزا ، از داروهای ضد ویروسی نیز برای درمان یا پیشگیری استفاده می شود.

پزشک شما ممکن است یک داروی ضد ویروسی را برای درمان H1N1 تجویز کند. این دارو کمک می کند تا ویروس تقریبا از بین برود، بنابراین شما می توانید بهبودی یافته و نگران پیشرفت بیماری نباشید.

در صورت بروز تب بالا نیز،داروهای تب بر تجویز خواهد شد. این  تب برها می توانند شامل استامینوفن (تیلنول)،ایبوپروفن، یا ناپروکسن، باشند.

این داروها  باعث کاهش درد کلی و دل درد نیزمی شوند. البته توصیه می شود که در کودکان یا نوجوانان ۱۸ ساله به دلیل  خطر ابتلا به سندرم رید، آسپرین مصرف نشود. مصرف مایعات زیاد و استراحت زیاد در این زمان توصیه می شود زیرا استراحت به رفع عفونت بدن شما کمک می کند.

پزشک شما همچنین ممکن است نوعی  داروی ضد ویروسی دیگری را مانند oseltamivir یا zanamivir تجویز کند. داروهای ضد ویروسی، قدرت و توانایی گسترش ویروس آنفلوانزای H1N1 را کاهش می دهند.

آنها می توانند  مدت زمان بیماری و علائم  را کاهش داده و مشکلات ناشی از آنفولانزا را از بین ببرند. داروهای ضد ویروسی گزینه بسیار مناسبی در درمان آنفلوانزای H1N1 است، البته در صورتی که درست در زمان شروع علائم، مصرف شوند.

آسیب پذیری برخی افراد در ابتلا به آنفلوانزای H1N1 بالاتر است که شامل افراد زیر هستند:

_ زنان باردار

– کودکان و نوجوانان بین ۶ تا ۲۴ ساله و بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر

– افراد مبتلا به بیماری های شدید و افرادی که مرتب در محیط بیمارستان قرار دارند.

– افراد مبتلا به سیستم های ضعیف ایمنی یا مشکلات بهداشتی مزمن، مانند آسم یا بیماری های قلبی.

به منظور پیشگیری از بیماری های جدی، مراقبت های بهداشتی و توصیه های مراقبین بهداشتی، کمک موثری خواهد بود.

از ویروس آنفلوآنزای فصلی جدید، H3N2 چقدر می‌دانید؟

آنفلوآنزای جدید همچنان برای بیماران دیابتی، کلیوی، قلبی، ریوی، سرطانی، زنان باردار، کودکان و افراد مسن خطرناک است.

ویروس جدید آنفلوانزا همزمان با کشورهای دیگر در ایران هم دیده شده است. چندی پیش وزیر بهداشت درباره آنفلوآنزای جدید و مرگ و میر آن گفت: «ویروس جدید آنفلوانزا با نام H3N2 وارد کشور شده است که مانند دیگر انواع آنفلوانزا است. این ویروس تاکنون تعداد کمی از مردم را مبتلا کرده است. میزان بستری در این ویروس زیاد نیست و با آنفلوانزای سال گذشته تفاوت زیادی دارد.»

مقامات بهداشتی کانادا اعلام کردند در حالی که شماری از نسخه‌های ویروس آنفلوآنزا دائما در محیط زندگی انسان‌ها وجود دارند اما معمولا در هر فصل سرماخوردگی یکی از این نسخه‌ها غالب می‌شود.

هر سال ویروس‌های آنفلوآنزا به شیوه‌ای غیر قابل پیش بینی دچار جهش ژنتیکی می‌شوند و امسال نسخه ویروسی H3N2 که اخیرا در بیماران مبتلا به آنفلوآنزای فصلی مشاهده شده به قدری متفاوت از نسخه‌های قبلی است که به نظر می‌رسد هنوز سیستم ایمنی بدن انسان هیچ مقاومت طبیعی در برابر آن بوجود نیاورده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی کانادایی ۵۷۰ نیوز، در حالی که برخی از متخصصان هشدار داده‌اند نسخه جدید برای سالمندان بسیار خطرناکتر است اما تقریبا هنوز هیچ کس دقیقا از قدرت بیماری زایی ویروس H3N2 بویژه برای سالمندان مطلب زیادی نمی‌داند. با این حال وزیر بهداشت ایالتی کانادا به مردم تاکید کرده است که از مزیت واکسیناسیون رایگان در برابر آنفلوآنزا خود را محروم نکنند.

بنا براین گزارش، در حال حاضر این نسخه جدید ویروسی در بیشتر مبتلایان به آنفلوآنزا در کانادا مشاهده شده و به گفته متخصصان، کودکان زیر ۴ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال بیشتر در برابر ویروس جدید آسیب پذیر هستند.

دکتر وینیتا دیوبی، کارشناس سلامت و پزشکی در مرکز بهداشت عمومی تورنتو در این باره خاطرنشان کرد: امسال تعداد موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کانادا هم چنان رو به افزایش دارد. هم چنین دکتر نیکلا مرکر در گفت و گویی با روزنامه تورنتو سان خاطرنشان کرد: نسخه ویروسی H3N2 اندکی متفاوت از ترکیبات H1N1 است. همچنین از نظر شدت بیماری زایی نیز علائم دو ویروس با هم فرق دارد.

علائم بیماری در افراد آلوده به ویروس H3N2 شدیدتر از سایر نسخه‌های ویروس آنفلوآنزا است و به همین خاطر تاکید شده است که از کودکان خردسال، سالمندان و بیماران در برابر این نسخه جدید بیشتر مراقبت شود.

به هر حال آنفلوآنزای جدید همچنان برای بیماران دیابتی، کلیوی، قلبی، ریوی، سرطانی، زنان باردار، کودکان و افراد مسن خطرناک است و این افراد در اولویت تزیرق واکسن هستند.

مردانی, فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوانزا نیز در این رابطه گفت: واکسن آنفلوانزای موجود در بازار امسال هر ۳ نوع آنفلوانزای خوکی، نوع B و H3N2 را پوشش می‌دهد و علیه آنها مصونیت ایجاد می‌کند به همین علت به همه افراد در معرض خطر شامل سالمندان و افراد بالای ۵۰ سال، کودکان، بیماران مزمن کلیوی و دیالیزی، بیماران قلبی و عروقی، ریوی، افراد دچار نقص ایمنی، بیماران سرطانی و مبتلا به ایدز و افرادی که تحت رادیوتراپی هستند، ‌توصیه می‌شود این واکسن را تزریق کنند.

عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوانزا افزود: با توجه به اینکه امسال سرمای دیررس داشتیم اکنون همزمان با شیوع بیماری آنفلوانزای نوع B در کشور احتمالاً به زودی با موجی از بیماری آنفلوانزای H3N2 نیز در کشور مواجه می شویم بنابراین توصیه ما به مردم این است که از شست و شوی مداوم دست، پرهیز از روبوسی و استفاده از دستمال یکبار مصرف در صورت بیماری و انداختن آن در سطل دردار غافل نشوند.

 

منبع:  emedicine.medscape

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا