ویروس ها در مغز ما چه نقشی دارند؟

«یوهان یاکوبسن» محقق دانشگاه «لوند» سوئد و نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: «یاخته‌‌های مغزی در مقایسه با دیگر یاخته‌‌ های بدن بسیار پیچیده هستند.»

اگر خوب درباره میلیاردها باکتری فکر کنید که درون یا روی بدن شما زندگی می‌کنند، ممکن است عصبانی شوید و احتمالا خیلی با پذیرش این حقیقت که بدن انسان سرشار از ویروس‌ هاست، راحت کنار نخواهید آمد.
اما واقعیت این است که این میکروب‌ های بد، در تاروپود وجود ما درهم‌ تنیده شده‌اند. مطالعه‌ ای که اخیرا در نشریه Cell Reports به چاپ رسیده، ممکن است رابطه صمیمانه ما و «رترو ویروس‌ های درون‌ زاد» را دستخوش تغییر کند چون آن ها احتمالا با همکاری در توسعه مغز به افزایش قوای فکری ما کمک کرده‌اند.
با دستکاری ژنتیک موش‌ها محققان شواهدی یافتند که نشان می‌داد، برخی از این ویروس‌ های درون‌ زاد نقشی در بدن این جونده بر عهده دارند که برای توسعه مغز ضروری است.
«یوهان یاکوبسن» محقق دانشگاه «لوند» سوئد و نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: «یاخته‌‌های مغزی در مقایسه با دیگر یاخته‌‌های بدن بسیار پیچیده هستند.» او ادامه می‌دهد: «همکاری این رترو ویروس‌های درون‌زاد اجازه ایجاد پیچیدگی را می‌دهد، مخصوصا از زمانی که آن ها بخشی از محتوای ژنتیکی ما را تشکیل می‌دهند.»
بر خلاف دیگر ویروس ها، خانواده رترو ویروس‌ها برای تکثیر شدن تمام محتوای ژنتیکی‌‌ شان را وارد بدن میزبان‌ شان می‌کنند.
هنگامی‌که این سرقت مولکولی در یاخته‌‌های اسپرم یا تخم اتفاق می‌افتد، رترو ویروس به فرزند میزبانش منتقل می‌شود و این انتقال به نسل بعدی ادامه می‌یابد.
بسیاری از رترو ویروس‌های درون‌زاد چنین سرنوشتی دارند و طی فرآیند خاموش سازی ژن‌ها که به آن «متیلاسیون دی‌ان‌‌ای» می‌گویند برای همیشه محکوم به حبس ابد می‌شوند.
اما مطالعه انجام شده توسط یاکوبسن و همکارانش می‌گوید که برخی رتروویروس‌های درون‌زاد ممکن است آزادی مشروط و موقت دریافت کنند تا ژنتیک آن ها بیان شده و وظایف مهمی در توسعه جنین مغز موش‌ها بر عهده بگیرند.
افسر آزادی مشروط در این شرایط پروتئینی است که TRIM28 نامیده می‌شود و می‌تواند با معکوس کردن فرآیند خاموش‌ سازی ژنتیکی به رتروویروس درون‌زاد آزادی مشروط بدهد (این فرآیند اصلاح هسیتون نام دارد.) هیستون نوعی پروتئین در هسته یاخته‌ است و دی‌ان‌ای به دور آن تاب می‌خورد.
محققان با از کار انداختن پروتئین TRIM28 در بخش‌های مختلف بدن موش‌ها، دریافتند این کار فقط باعث ایجاد تغییر در ژنتیک مغز موش‌ها می‌شود. نتیجه این تغییر تولد موش‌های بیش‌ فعال بود که در شرایط عادی متولد نمی‌شدند.
در حقیقت این ها شواهدی هستند که نشان می‌دهد این رترو ویروس‌ های خطرناک نقش مهمی در شکل‌گیری مغز ما دارند.
اما بررسی این که آن ها در طول دوره آزادی مشروط‌ شان دقیقا دست به چه کاری می‌ زنند و چه نقشی بر عهده دارند نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.
پیش از این می‌ دانستیم که باکتری‌ ها نقشی اساسی در شکل‌ گیری حیات موجودات با یوکاریوتی دارند و میتوکوندریال دی‌ ان‌ ای منشاء جداگانه تکاملی دارد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا