ویلیام نوردهاوس برنده نوبل اقتصاد ۲۰۱۸ کیست؟

مترجم : پردیس کیانی ، اختصاصی جدول یاب

ویلیام داوبنی بیل نوردهاوس مشهور به ویلیام دی نوردهاوس متولد ۳۱ می ۱۹۴۱ است. او به خاطر تجزیه و تحلیل ادغام تغییرات اقلیمی با اقتصاد کلان دراز مدت توانست جایزه نوبل سال ۲۰۱۸ را از آن خود کند.

 نوردهاوس

مدلسازی اقتصادی یکی از علاقه مندی های جذاب برای اوست. او نقش خود را به عنوان یک اقتصاد دان و کسی که می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی به ویژه از طریق درک و طراحی سیاست ها و عملکرد مناسب کمک کند، خوب ایفا کرده است. این سیاست ها در تحقیقات او در زمینه گرم شدن کره زمین، سیستم های ضعیف در علوم طبیعی و علوم اجتماعی بسیار شگفت انگیز بررسی شده است.

دیگر زمینه های مورد علاقه : اقتصاد کلان، اقتصاد محیطی و اقتصاد منابع

بیوگرافی نوردهاوس

او در آلبوکرک، نیومکزیکو (بخشی از ایالات متحده آمریکا) متولد شد. خانواده او ریشه های عمیق آلمانی یهودی دارند که با شروع موج مهاجرت، آنها نیز هجرت کردند. نوردهاوس می گوید من در زمان تحصیل بیشتر وقتم را به ورزش اسکی می گذراندم اما به یکباره به خودم آمدم و تصمیم گرفتم مطالعات بیشتری داشته باشم. او چندی بعد به یادگیری زبان فرانسه پرداخت و تاریخ اروپا را مطالعه کرد. با گذشت سن او به چگونگی تاثیر سیاست های اقتصادی بر جوامع علاقه مند شد و دوره هایی را تحت نظر اقتصاددانان بزرگ دنیا گذراند.

او مدرک کارشناسی اش را از دانشگاه یِیل در سال ۱۹۶۳ دریافت کرد. و مدرک دکترای اقتصاد را در سال ۱۹۶۷ از موسسه فناوری ماساچوست کسب نمود. از سال ۱۹۷۳ به عنوان استاد اقتصاد و همچنین استاد دانشکده جنگلداری و محیط زیست در یِیل شروع به فعالیت کرد. او در مرکز شهر نیو هاون با همسرش باربارا که در قسمت مطالعات کودک ییل فعالیت دارد، زندگی می کند.

او عضو آکادمی ملی علوم و هیئت منتخب آکادمی هنر و علوم آمریکایی است. پروفسور نوردهاوس یکی از کارکنان پژوهشی اداره ملی تحقیقات اقتصادی است. او ویراستار چندین مجله علمی و در خدمت کمیته اجرایی انجمن اقتصادی آمریکا و انجمن اقتصادی شرقی است. او از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۸ معاون رئیس جمهور در امور مالی و اداری بود و از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۳ به عنوان نماینده خدمت کرد. دوران خدمت او به عنوان کوتاه ترین و موثرترین دوران خدمت در تاریخ ثبت شده است. نوردهاوس در طول دولت کارتر از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ هم عضو شورای مشاوران اقتصادی بود. او از سال ۱۹۹۹ عضو خارجی آکادمی علوم مهندسی سوئد بوده است.

 

ویلیام نوردهاوس در عرصه نویسندگی

پروفسور نوردهاوس نویسنده و ویراستار بیش از ۲۰ کتاب بوده است. او همچنین در نوشتن کتاب اقتصاد هم همکاری داشته که نسخه های اصلی آن توسط نوبل لارت پل ساموئلسون نوشته شده است. این کتاب در حال حاضر به چاپ نوزدهم رسیده و حداقل به ۱۷ زبان دیگر ترجمه شده است.

او همچنین کتاب دیگری درباره گرم شدن عمومی زمین و تغییرات آب و هوایی که یکی از زمینه های اصلی پژوهشش محسوب می شود، نوشته است. آخرین کتاب او ” کازینوی اقلیمی : خطر، بلاتکلیفی و اقتصاد برای یک جهان گرم ” است.

مشارکت در اقتصاد تغییرات اقلیمی

نوردهاوس درباره اقتصاد تغییرات اقلیمی زیاد نوشته است و توانسته بین اقتصاد و استفاده از انرژی و تغییرات اقلیمی تعامل ایجاد کند.

وی می گوید: انسان ها با مداخلاتشان، محیط طبیعی را به خطر می اندازند. آسیب رساندن به لایه اوزون با گازهای گلخانه ای و مواد شیمیایی، تغییرات منفی در زمین های عظیم مانند جنگل زدایی، حذف تعداد زیادی از گونه ها از زیستگاه طبیعی آنها، تغییر ژنتیک در آزمایشگاه ها و سلاح های هسته ای برای نابودی بشر همه و همه به محیط زیست آسیب های جدی وارد کرده اند.

 

او توانسته با طراحی مدل های اقلیمی از اکوسیستم های غیر منتظره مانند بارندگی، سیل و گرمای طبیعی نتایجی اقتصادی که به این تغییرات حساس هستند، دریافت کند. او کشاورزی، جنگلداری و تفریح در فضای باز و فعالیت های ساحلی را در این دسته قرار داده است.

او در سال ۲۰۰۴ بیانیه ای تحت عنوان “توانایی اندازه گیری رشد اقتصادی و رفاه و رفع مشکلات آن با دیدگاه های ساده اما خلاق” ارائه داد.

استفاده از داده های حساب های درآمد ملی برای تدوین اقدامات اقتصادی جهت سلامت بهتر، افزایش اوقات فراغت و امید به زندگی و ساخت مدل های اقتصادی و علمی برای تعیین مسیری موثر در مقابله با تغییرات اقلیمی و آب و هوایی در سال ۲۰۱۳ از جمله فعالیت های نوردهاوس بوده است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا