۱۰ پدیده‌ بی نظیر طبیعی که باور نمی‌کنید وجود دارند

جدول یاب: طبیعت زیبا و شگفت انگیز است. طبیعت گاهی خالق شگفتی‌هایی می‌شود که باور واقعی بودن آن‌ها واقعا دشوار است. در زندگی روزانه هم گاهی چیز‌هایی دیوانه‌کننده را تجربه می‌کنیم که ما را مجبور می‌کنند درباره آن‌ها کمی فکر کنیم. 

۱۰- آبشار خون در قطب جنوب

پدیده های طبیعی شگفت انگیزی که باور نمی کنید وجود دارند

قطب جنوب، سردترین مکان روی زمین است. آبشار خون یک جریان آب است که دریاچه غربی بونی در قسمت‌های شرقی قطب جنوب جریان دارد. این جریان قرمز رنگ اولین بار در سال ۱۹۱۱ میلادی توسط زمین شناسی به نام “گریفت تایلور” استرالیایی کشف شد. رنگ قرمز این آبشار تا سال‌ها یک راز ناشناخته محسوب می‌شد. اما امروزه به لطف تحقیقات دانشگاه “فیربنکس آلاسکا” این راز کشف شده است.

منشا این آب قرمز رنگ که از اعماق زمین به بیرون تراوش می‌شود، آهن اکسید شده در آب شور است، همان پدیده‌ای که موجب تغییر رنگ آهن هنگام زنگ‌زدن می‌شود. هنگامی که آب شور آهن‌دار با اکسیژن تماس می‌یابد، موجب اکسیدشدن آهن و در نتیجه قرمز شدن رنگ آب می‌شود.


۹- درختان اکالیپتوس رنگین‌کمان – هاوایی

پدیده های طبیعی شگفت انگیزی که باور نمی کنید وجود دارند

ممکن است در نگاه اول فکر کنید که این درختان نقاشی شده اند، اما رنگ‌هایی که روی تنه‌ آن‌ها وجود دارد، تماما طبیعی است. به این درخت‌ها، لقب درخت اکالیپتوس رنگین‌کمانی را داده اند. این درخت گونه‌ای از درخت اکالیپتوس است که به طور طبیعی فقط در قسمت‌های شمالی زمین مثل بریتانیا، گینه نو، سولاوسی و میندانو رشد می‌کند. این درختان در جنگل‌های استوایی که در آن‌ها باران زیادی می‌بارد، رشد می‌کنند. امروزه این درختان در همه جای جهان کاشته می‌شود و از خرده چوب‌های تنه‌ آن برای ساخت کاغذ و مصارف زینتی استفاده می‌شود.


۸- صخره‌های موج – آریزونا

پدیده های طبیعی شگفت انگیزی که باور نمی کنید وجود دارند

در صحرای آریزونا، صخره‌هایی وجود دارند که به صخره‌های موج مشهور هستند. طرح‌های «U» شکل زیبایی که بر روی سطح این صخره‌ها ایجاد شده است باعث زیبایی دو چندان آن‌ها شده است. زمانی که به این صخره‌ها خیره می‌شوید وارد دنیایی جادویی می‌شوید و بیرون آمدن از این دنیا کاری محال خواهد بود. صخره‌های موج از مجموعه سنگ‌هایی به اسم ماسه سنگ در دوران ژوراسیک به وجود آمده اند.

این سنگ‌ها در مناطق گرم به وجود می‌آیند و بیابان گرم آریزونا منطقه‌ی مناسبی به حساب می‌آید. این منطقه در میان زمین‌شناسان محبوبیت خاصی دارد و سال هاست که تحقیاتی گسترده‌ای در رابطه با این مکان شگفت آور صورت می‌گیرد. این صخره‌ها در منطقه‌ای به نام تپه‌های کایوت‌ها در شمال صحرای آریزونا قرار دارند.


۷- ساحل درخشان وادهو – مالدیو

پدیده های طبیعی شگفت انگیزی که باور نمی کنید وجود دارند

جزیره وادهو در مالدیو به عنوان بهشتی روی زمین شناخته می‌شود. این جزیره شگفتی‌های فراوانی را برای بازدیدکنندگان و مسافران خواهد داشت که در طول شب نمایان می‌شوند. یکی از شگفت انگیزترین پدیده‌ها در این جزیره، ساحل درخشان آن در طول شب است. این ساحل درخشان یکی از پدیده‌های طبیعی نادر در جهان است، درخشش آن در شب منظره‌ای بی‌نظیر را خلق می‌کند که سبب شده است بومیان این دریا را “دریای ستارگان” بنامند.

علت این درخشش وجود میکروب‌های دریایی به نام فیتوپلانکتون‌ها است؛ این موجودات کوچک زمانی که درهم می‌تابند از خود نور ساطع می‌کنند و هنگامی که به سواحل برخورد می‌کنند، موجب به وجود آمدن این منظره خارق العاده می‌شوند.


۶- ستون‌های نور بر فراز مسکو

پدیده های طبیعی شگفت انگیزی که باور نمی کنید وجود دارند
این پدیده در اثر انعکاس نور از سطح کریستال‌های یخی ایجاد می‌شود. منبع این نور می‌تواند نور خورشید، ماه و یا حتی لامپ‌های روشنایی خیابان باشد که موجب یک پدیده طبیعی نادر در آسمان مسکو می‌شوند. این پیده به وسیله بازتاب نور از تعداد بی شماری کریستال‌های ریز یخی معلق در اتمسفر و یا ابر‌ها ایجاد می‌شود.


۵- دریاچه نمک بولیوی: بزرگترین آینه جهان

پدیده های طبیعی شگفت انگیزی که باور نمی کنید وجود دارند

در کشور بولیوی منطقه‌ای وجود دارد که در روز‌های خاصی از سال به پدیده‌ای شگفت انگیز تبدیل می‌شود. دریاچه نمک بولیوی که “سالار” نام دارد، جایی است که مرز بین آسمان و زمین از بین می‌رود و منظره‌ای باورنکردنی شکل می‌گیرد. این دریاچه بزرگترین دریاچه صاف نمکی در جهان با مساحت ۱۰۵۸۲ کیلومتر مربع است.

در این دریاچه آبی وجود ندارد و سطح دریاچه به طور کامل با لایه‌ای از نمک پوشانده شده است که موجب انعکاس تصویر آسمان در آن می‌شود. هنگامی که باران می‌بارد این سطح صاف به آیینه‌ای خارق‌العاده تبدیل می‌شود که آنچنان بزرگ و صیقلی است که کشور‌های مختلف از این دریاچه برای تنظیم ماهواره استفاده می‌کنند.


۴- “سنوت”، چشمه زیر زمینی طبیعی – مکزیک

پدیده های طبیعی شگفت انگیزی که باور نمی کنید وجود دارند

گاهی باور شگفتی‌هایی که طبیعت ایجاد می‌کند، سخت است، این چشمه زیر زمینی طبیعی در مکزیک یکی از آن‌ها است. ‏‏‏‏سنوت‌ها گودال‌های طبیعی عمیقی هستند که در مکزیک یافت می‌شوند و ناشی از تخریب سنگ بستر آهکی هستند. سنوت‌ها را بیشتر با شبه جزیره “یوکوتان” مکزیک می‌شناسند. در این شبه جزیره بیشتر از ۷۰۰۰ سنوت کشف شده است. سنوت‌ها از شگفت انگیز‌ترین مکان‌ها برای علاقه‌مندان به شنا هستند.


۳- طوفان‌های تندری کثیف

پدیده های طبیعی شگفت انگیزی که باور نمی کنید وجود دارند

صاعقه در آتشفشان پدیده‌ای طبیعی از ترکیب مذاب و خاکستر کوه‌های آتشفشانی و رعدوبرق است که با نام طوفان تندری کثیف شناخته می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که رعد و برق در یک آتشفشان تولید می‌شود. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که تکه‌های سنگ همچون خاکستر درون توده‌های آتشفشانی با قطعات یخ برخورد می‌کنند. این انفجار آتشفشانی اگر بزرگ باشد، گا‌ها همراه خود آب نیز آزاد می‌کند که به تشدید این تندر و رعد و برق عظیم کمک می‌کند.


۲- درختان ارواح – پاکستان

پدیده های طبیعی شگفت انگیزی که باور نمی کنید وجود دارند

پدیده‌ای چشم نواز که یک اثر جانبی غیر منتظره در اثر سیل در مناطقی از پاکستان ایجاد می‌شود. میلیون‌ها عنکبوت از درختان بالا می‌روند تا از بالا آمدن آب در اثر سیل فرار کنند و با ایجاد تار باعث می‌شوند تا یک شبکه عظیم از تار‌های عنکبوت در اطراف درختان ایجاد شود. به دلیل مقیاس عظیم سیلاب‌ها و این واقعیت که آب مدت طولانی را طول می‌کشد تا پایین برود، بسیاری از درختان در شبکه تار‌های عنکبوت، منظره‌ای شبح وار را ایجاد می‌کنند.


۱-جنگل زیر آب در دریاچه کایندی – قزاقستان

پدیده های طبیعی شگفت انگیزی که باور نمی کنید وجود دارند

جنگل زیر آب عجیب‌ترین دریاچه دنیاست. دریاچه کیندی قزاقستان یک ویژگی منحصر بفرد به نسبت دیگر دریاچه‌ها دارد و آن وجود یک جنگل در زیر آن است. این دریاچه به دنبال یک زلزله در سال ۱۹۱۱ میلادی به وجود آمده و در آن زمان درختان این منطقه بصورت برعکس در درون آب قرار گرفتند و از آن زمان تاکنون بدون خشک شدن در درون این دریاچه قرار دارند.

این ویژگی این دریاچه در جهان به صورت منحصر بفرد بوده و سالانه گردشگران بسیار زیادی را به این منطقه جذب می‌کند. طول دریاچه کیندی ۴۰۰ متر است که عمق آن در بعضی نقاط به ۳۰ متر هم میرسد. همچنین این دریاچه به خاطر رنگ آبی روشن غیر معمول خود نیز مشهور است.

منبع: WonderList

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا