پستاندار چیست؟

جدول یاب ، محمد سیمری : پستانداران، پیشرفته ترین رده در میان تمام رده های موجود جانوران هستند. گذشته از این، انسان پستانداران را بهتر از بقیه ی جانوران می شناسد. جانورانی چون انواع سگ، گربه، خرگوش، اسب، گاو، خوک، فیل، خرس، موش و سرانجام خود آدمی همه و همه جزو پستانداران هستند. البته صدها و صدها نوع پستاندار دیگر نیز در جهان هستی وجود دارند.

مغز پستانداران دما و دستگاه گردش خون را که شامل یک قلب چهار حفره‌ ای است کنترل می‌ کند! دسته ی پستانداران شامل ۵۵۰۰ گونه (از جمله انسان) است که در ۱۲۰۰ تیره، ۱۵۲ خانواده و ۴۶ راسته توزیع شده‌ اند، هر چند این به گونه رده‌ بندی علمی نیز بستگی دارد.

پستانداران مشخصات ویژه ای دارند! برخی از این مشخصات در موجودات دیگر دیده می شود و برخی دیگر از آن ها دیده نمی شود. پستانداران، مهره دار هستند! لازم به ذکر است ماهی ها، خزندگان و همچنین پرندگان نیز جزو مهره داران می باشند. همه ی پستانداران شش دارند و در خشکی تنفس می نمایند! پرندگان و خزندگان و بسیاری از دوزیستان نیز این مشخصات را دارند. علاوه بر این تمام پستانداران گرم خون هستند؛ دقت داشته باشید پرندگان نیز چنین هستند!

همه ی پستانداران، جز دو نوع پستاندار اولیه که تخم می گذارند، بچه زا هستند! بسیاری از ماهی ها، خزندگان، حشرات و همچنین جانوران دیگر نیز بچه زا هستند. دو خصوصیت بزرگ، پستانداران را از دیگر جانوران متمایز می نماید؛  پستانداران تنها جانورانی هستند که مو یا خز واقعی دارند! و تنها جانورانی نیز هستند که در بدن آن ها شیر تولید می شود. تمام پستانداران ماده، نوزادان خود را با شیری که از غده هایی در بدن شان ترشح می شود، سیر و بزرگ می کنند. این غده ها را پستان می نامند و نام این رده از جانوران نیز از همین واژه گرفته شده است.

پستانداران برخی خصوصیات دیگر نیز دارند. شش ها و قلب جانور پستاندار به وسیله ی یک جدار عضلانی به نام دیافراگم از معده و مجرای روده جدا می شوند. فک پایین پستانداران از یک استخوان یکپارچه در هر طرف تشکیل می شود. و مهم تر از همه اینکه مغز پستانداران از مغز تمام دیگر جانوران تکامل یافته تر است.

در انتها بد نیست بدانید به دلیل خطرات و آلودگی‌ های زیست‌ محیطی، بسیاری از پستانداران در معرض خطر انقراض هستند. اتحادیه ی بین‌ المللی حفاظت از محیط زیست در گزارش سال ۲۰۱۱ میلادی خود اعلام کرد که ۲۵٪ از پستانداران زمین در شرف نابودی هستند!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا