پس از مرگ ، چه بر سر بدن انسان می آید؟

جدول یاب، محمد سیمری : مرگ چیزی نیست که بتوان با آن مبارزه کرد و یا آن را شکست داد! در واقع مرگ، امری طبیعی است که در زندگی هر کسی، چه زود و یا دیر اتفاق خواهد افتاد. در حقیقت بدن ما به شکلی است که پس از سال‌ ها فعالیت، از کار می افتد و به پوسیدگی نزدیک می‌ شود.

پایان زندگی

جالب است بدانید تا میانه های قرن بیستم مرگ تعریف ساده ای داشت:

“یک فرد در صورتی مرده قلمداد می شد که  واکنشی به محرک ها نداشته باشد و نبض و تنفس غیرارادی نداشته باشد.” یا در توصیفی دیگر مرگ زمانی اتفاق می‌ افتد که با نرسیدن اکسیژن به مغز، این عضو کارایی خود را از دست بدهد (به همین دلیل است که یک سکته می‌ تواند فورا فرد را از پا در بیاورد).

زمانی که قلب از تپیدن باز می‌ ایستد، فرد از نظر بیولوژیک مرده است. به بیان ساده تر می توان گفت قلب خون را پمپاژ نمی‌ کند و از همان زمان است که بین ۳ تا ۷ دقیقه طول می‌ کشد تا ” مرگ کلینیکی ” اتفاق می‌ افتد؛ مرگ کلینیکی همان مردن سلول‌ ها بر اثر کمبود اکسیژن است.

دقت داشته باشید به طور کلی علت مرگ و میرها از سه نوع خارج نیستند؛ یا اتفاقی هستند، همچون تصادفات و غرق شدن‌ ها، یا خشن هستند، همچون قتل و یا خودکشی و یا اینکه طبیعی هستند، که بیماری‌ ها و مرگ و میرها بر اثر کهولت سن در آن دسته قرار می‌ گیرند.

شاید این سوال برای تان پیش آید که پس از مرگ چه بر سر بدن انسان می آید؟ در پاسخ بایستی گفت بدن پس از مرگ، درگیر فرآیندهایی می شود. به نقل از ایندیپندنت، فرآیندهای پس از مرگ بدن انسان را می توان در شش مرحله یا اتفاق دسته بندی کرد.

وقتی که قلب از تپیدن بایستد، بدن فورا شروع به سرد شدن می‌ کند. هر ساعت دمای بدن، چیزی در حدود ۰٫۸۳ درجه سیلسیوس کاهش می‌ یابد تا جایی که به دمای اتاق برسد.

مرحله یا اتفاق اول

پس از مرگ انسان، آخرین ذخایر اکسیژن موجود در بدن تمام می شود و فعالیت مغز، همزمان با غیرفعال شدن اعصاب مغزی، افزایش چشمگیری پیدا می‌ کند! سپس ترشح هورمون‌ هایی که عملکرد بدن را تنظیم می‌ کنند، توسط مغز متوقف می‌ شود. آخرین منابع انرژی بدن نیز استفاده می شود و اسفنکتر یا همان عضله‌ تنگ‌ کننده‌، آزاد می‌ شود. پس از آن، بدن ادرار و مدفوع داخلی را تخلیه می‌ کند.

مرحله یا اتفاق دوم

در ۱۵ تا ۲۵ دقیقه پس از مرگ انسان، ضربان قلب نیز متوقف شده است و به همین دلیل، خون در بدن پمپاژ نمی‌ شود؛ فقدان گردش خون موجب رنگ‌ پریدگی پوست فرد می‌ شود. همچنین خون موجود در بدن در قسمت‌ های پایینیِ بدن تجمع پیدا می‌ کند! در طول ۱۲ ساعت پس از آن، پوست به بالاترین میزان رنگ زدایی یعنی رنگ بنفش مایل به قرمز می‌ رسد.

مرحله یا اتفاق سوم

کلسیم به سلول‌ های عضلانی رخنه کرده است و با پروتئین‌ ها واکنش نشان می‌ دهد که این اتفاق، موجب انقباض ماهیچه‌ ای در بدن انسان می‌ شود. این کوفتگى‌ عضلانى که به آن “جمود نعشی” یا “ریگور مورتیس” نیز گفته می‌ شود، در بین ۳ تا ۶ ساعت پس از مرگ آغاز می شود و تا ۲۴ یا ۴۸ ساعت پس از آن ادامه پیدا می‌ کند.

مرحله یا اتفاق چهارم

سلول‌ های مرده و دی اکسید کربن موجب افزایش سطح PH بافت پوستی می‌ شود. این مسئله موجب تضعیف غشا سلولی و باز شدن آن می‌ شود. متعاقبا پروتئین‌ ها و آنزیم‌ های آزاد شده نیز باعث تخریب بافت‌ های مجاور خواهند شد.

دقت داشته باشید این در واقع همان فرآیند تجزیه است.

مرحله یا اتفاق پنجم

میکروارگانیسم‌ ها شروع به تجزیه بدن انسان می‌ کنند. باکتری‌ های موجود در معده و روده، اندام‌ های داخلی را می‌ خورند! این فرآیند “گندیدگی” نام دارد که «بوی تعفن» نیز به همان مربوط است. تجزیه آمینواسیدهای موجود در بدن نیز موجب پدید آمدن اسیدهای بدبوی دیگری می‌ شود!

برخی از حشرات که تمایل به تخم‌ گذاری در بافت‌ های فاسد شده را دارند، جذب این اندام‌ ها می‌ شوند. کرم حشره ظرف ۲۴ ساعت از تخم‌ ها خارج می شود و به تدریج ۶۰ درصد از بافت‌ های بدن را در طول چند هفته مصرف می‌ کنند.

مرحله یا اتفاق ششم

سرانجام کرم حشره در گوشت فاسد شده بدن سوراخ ایجاد می نماید؛ که این سوراخ باعث تخلیه ی مایعات و گازهای ناشی از تجزیه می‌ شود. در طول یک ماه و نیم پس از آن، سوسک‌ ها و قارچ‌ ها بقایای بدن را می‌ خورند. دقت داشته باشید این فرآیند “پوسیدگی خشک” نامیده می‌ شود و می‌ تواند تا یک سال به طول انجامد! یک ماه بعد از مرگ موها، ناخن‌ ها و دندان‌ ها می‌ افتند و بر خلاف آنچه شایع است ناخن‌ ها و مو ها در زمان مرگ هیچ رشدی نمی‌ کنند!

در نهایت، پس از مرگ ، تمام بدن به تدریج تجزیه می شود و چیزی از آن باقی نمی‌ ماند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا