پل مایکل رومر برنده نوبل اقتصاد ۲۰۱۸ کیست؟

مترجم : پردیس کیانی ، اختصاصی جدول یاب

پل مایکل رومر متولد ۷ نوامبر ۱۹۵۵ یک اقتصاد دان آمریکاییست. او یکی از پیشگامان نظریه رشد درونیست و به تازگی برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۸ شده است.

پل مایکل رومر

 

 

او تا ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸ مشاور اقتصادی و معاون ارشد بانک جهانی بود و به همین جهت او سمت استادی رشته اقتصاد در دانشکده تجارت استرن را رها کرد. پل رومر پیش از این، استاد اقتصاد در دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه برکلی، دانشگاه استنفورد و عضو ارشد مرکز توسعه بین المللی استنفورد، موسسه تحقیقات سیاست اقتصادی استنفورد و موسس هوور بود و همچنین یکی از فعالان مرکز توسعه جهانی به شمار می رفت.

سنین جوانی و تحصیل پل مایکل رومر

پل رومر در کلرادو متولد شد. او چهار برادر و دو خواهر دارد. یکی از برادرانش کریس رومر، سابقا سناتور کلرادو بود. رومر فارغ التحصیل از آکادمی فیلیپس اکستر بود و در سال ۱۹۷۸ مدرک کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد را کسب نمود. همچنین مدرک دکترای اقتصاد را در سال ۱۹۸۳ از دانشگاه شیکاگو گرفت و پس از آن برای تحصیلات تکمیلی به موسسه تکنولوژی ماساچوست و دانشگاه کوئین رفت.

حرفه

پل رومر در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، شیکاگو، راچستر و دانشگاه نیویورک شانگهای درس خوانده است اما موقتا در سال ۲۰۰۱ تحصیل را ترک کرد تا به موسسه ای به نام اپلیا که مشکلات دانشجویان را به طور آنلاین برطرف می کرد، بپیوندد.

رومر به عنوان یکی از ۲۵ فرد پر نفوذ آمریکایی در سال ۱۹۹۷ توسط مجله تایم انتخاب شد. او در سال ۲۰۰۲ جایزه معتبر هورست کلاس را در زمینه اقتصاد دریافت کرد.

رومر جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۸ را به خاطر نوآوری های تکنولوژیک و آنالیز اقتصاد کلان در دراز مدت به طور مشترک با ویلیام نوردهاوس دریافت نمود.

 

فعالیت های علمی پل رومر

مهمترین کار رومر در زمینه رشد اقتصادی است. اقتصاددانان بین سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ عمدتا رشد اقتصادی طولانی مدت را مورد بررسی قرار دادند. او نظریه ای ارائه داد که عنوان می کرد تغییرات تکنولوژیکی نتیجه اعمال عمدی مردم، مانند تحقیق و توسعه است. انتشار این مطلب در سال های ۱۹۸۶ و ۱۹۹۰ منجر شد که نظریه رشد درونی آغاز گردد.

او در نشست سرمایه داری نوامبر سال ۲۰۰۴ در کالیفرنیا سخنرانی کرد و نقل قول او تبدیل به یک مفهوم تلفیقی برای اقتصاددانان و مشاوران جهت یافتن فرصت های سازنده در میان رکود شدید شد.

آخرین مشارکت او تلاش برای تکثیر موفقیت شهرها و ایجاد موتور رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه است. استدلال رومر این است که با وضع قوانین و نهادهای بهتر، کشورهای کمتر توسعه یافته می توانند در مسیر رشد، موفقیت و پیشرفت قرار بگیرند.

رومر بر مفهوم سرمایه داری مردمی تاکید کرده که مسلما یک نوع تضمین درآمد محسوب می شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا