پنج امپراطور ظالم و بدنام امپراطوری روم باستان

امپراطوری روم تاریخ طولانی با فراز و نشیب های زیاد دارد و در طول تاریخ ، شاهد تحولات مالی و اجتماعی زیادی بوده است. جمهوری روم بیش از ۵۰۰ سال، قبل از آغاز امپراطوری روم (زمانی که آگوستوس سزار در ۲۷ ق.م خود را اولین امپراطور روم اعلام کرد) تداوم یافت.

این امپراطوری با سقوط قسطنتنیه در ۱۴۵۳ پایان یافت. امپراتوری روم تاثیر ماندگاری بر هنر، تئاتر، زبان، و مذهب در سراسر اروپا داشت. این امپراتوری به خاطر حاکمان خودکامه معروف بود. آنها به جای پرداختن به مشکلات مردم، از موقعیتشان برای منافع شخصی استفاده می کردند و از منابع مالی روم سوءاستفاده می کردند.

۱.کومودوس

کومودوس در ۶۱ ب.م در نزدیکی روم متولد شد و در طول سالهای اول سلطنتش، با پدرش، مارکوس اورلیوس به طور مشترک حکومت می کرد. او یک شخصیت متکبر و خودخواه داشت که به مسائل سیاسی و نظامی روم توجه نمی کرد و به جای مدیریت امور دولتی ، ترجیح می داد به شکار برود! او از ۱۷۷ ب.م، حدود ۱۵ سال حکومت کرد و در دوران سلطنتش کاملا ظالم و بی تفاوت بود. او به فقرا، مجروحان جنگی و حیوانات ظلم می کرد. او آنقدر خودخواه بود که نام خود را به هرکول تغییر داد  و خود را یک خدای زنده اعلام کرد. او منابع مالی دولت را برای ساخت مجسمه های خودش در سراسر امپراطوری، هدر می داد که منجر به یک بحران اقتصادی و کاهش ارزش پول روم شد. در طول سلطنت او در کشور جنگ داخلی رخ داد و در نهایت در ۱۹۲ب.م به قتل رسید.

۲.نرو

نرو در ۳۷ ب.م در ایتالیا متولد شد و نام او را لوسیوس دومیتیوس آهنوباربوس نامیدند. او در سن ۱۶ سالگی در ۵۴ ب.م به تاج و تخت رسید. نرو منابع مالی مهمی را هدر داد و در طول سلطنت او ، بیشتر استان های امپراطوری از دست رفتند. او یکی از منفورترین امپراطورهای روم باستان بود، کسی که طرح قتل مادرش را چید، روم را سوزاند تا شهر جدیدی بنا کند و همسر اول و دومش را کشت. سلطنت او با بی نظمی و قتل عام همراه بود و سوء مدیریت منابع مالی روم، منجر به افزایش مالیات و تصرف بسیاری از گنجینه های مالی شد.

۳.کالیگولا

کالیگولا یک آلمانی بود که بعد از جولیوس سزار، گایوس سزار نامیده شد. او سومین حاکم امپراطوری روم بود. در آغاز کالیگولا، یک حاکم خردمند و سخاوتمند بود ولی به زودی شروع به هدر دادن منابع گرانبهای روم کرد و به خاطر خونریزی و خشونت گسترده اش معروف شد. او سادیسم داشت و از رنج مردم لذت می برد. او روابط نامشروعی با خواهرانش و همسران متحدانش داشت. کالیگولا دستور اعدام های تصادفی را می داد و بسیاری از بستگان خودش را کشت. همچنین تصور می شود که او در مرگ امپراطور تیبریوس نقش داشته است.

۴.ماکسیمینوس تراکس

ماکسیمینوس تراکس برای یک دوره کوتاه از ۲۳۵ ب.م تا مرگش در ۲۳۸ ب.م، سلطنت کرد. او اولین سربازی بود که امپراطور شد و به خاطر ویرانی اموال عمومی و آتش زدن روستاها معروف بود. او بسیاری از بستگان خود را هم کشت و این باعث بی ثباتی اجتماعی در روم شد. گسترش قلمرو آلمانی ها، تاثیر منفی بر اقتصاد روم باستان گذاشت. جنگ داخلی رخ داد و این امپراطوری به زودی سرنگون شد.

۵.دیوکلتیان

دیوکلتیان در ۲۴۴ ب.م، به عنوان دیوکلس متولد شد و در ۳۱۱ ب.م مرد. بسیاری از برنامه های او ناموفق بود: مثل طرحی که برای ایجاد سیستم قیمت گذاری حداکثر برای کنترل تورم ارائه کرد و نادیده گرفته شد. سلطنت او وحشیانه بود و حقوق مسیحیان را نادیده می گرفت، مگراینکه به آیین بت پرستی او روی می اوردند! و در همین راستا افراد زیادی را اعدام کرد. کلیساها ویران شدند، کتابهای مقدس خراب شدند و کشیش ها شکنجه ، زندانی و اعدام شدند. از نظر دیوکلتیان، مسیحیت تهدیدی برای دین رومی بود و نمیتوانست از آن ساده بگذرد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا