پیرسیمون لاپلاس ریاضیدان فرانسوی که بود؟ | بیوگرافی پیرسیمون لاپلاس

جدول یاب ، محمد سیمری : پیرسیمون لاپلاس در روز ۲۸ مارس سال ۱۷۴۹ میلادی در ولایت کالوادوس متولد شد. او در خانواده ای فقیر و تهی دست به دنیا آمد. آن ها آن قدر فقیر بودند که پدرش توانایی آن را نداشت که بتواند مخارج تحصیل فرزند خود را تامین نماید! بنابراین با کمک همسایگان به ادامه تحصیل پرداخت. لاپلاس برای ملاقات دالامبر، ریاضی دان مشهور به خانه ی او می رود و با وجود توصیه هایی که ارائه می دهد، کمکی از جانب دالامبر دریافت نمی کند! با این حال لاپلاس مایوس نمی شود و رساله ای در باب مکانیک تهیه می کند و در آن نظرات و افکار خویش را شرح می دهد. دالامبر به محض خواندن آن، نویسنده را احضار می کند و به او می گوید همان طور که می دانید من به توصیه و سفارش ترتیب اثر نمی دهم، اما قدر و ارزش شما برای من به اثبات رسیده است؛ بنابراین من شما را کمک و حمایت می کنم.

دالامبر فورا لاپلاس را به سمت استادی ریاضیات مدرسه ی نظامی پاریس منصوب می کند! دانشمندان از مدت های مدیدی به غیر عادی بودن حرکات سیارات پی برده بودند؛ یکی از کارهایی که لاپلاس آن را ادامه داد و دنبال کرد، کار نیوتون بود! نیوتون ترس از آن داشت که مبادا نظم منظومه ی شمسی بر هم بخورد و اختلالاتی به وجود آید! برای مثال ماه بر روی زمین سقوط کند و یا سیارات بر جرم خورشید پرتاب شوند. اولین موضوعی که لاپلاس به آن پرداخت موضوع ثابت بودن دستگاه منظومه ی شمسی بود که آیا در این حالت باقی می ماند یا ماه بر روی زمین می افتد! نیوتون هم این سوال را مطرح کرده بود و به این نتیجه رسیده بود که بایستی دست خداوند در کار باشد و این وضع را ثابت نگاه دارد! اما لاپلاس گفت تغییرات منظومه ی شمسی به صورت تناوبی است و از حد معینی تجاوز نمی کند؛ بدین ترتیب نگرانی در مورد تزلزل در وضع جهان موردی ندارد!

لاپلاس تمام اکتشافات خود را در کتابی به عنوان “مکانیک آسمانی” منتشر کرد. انتشار کتاب از سال ۱۷۹۹ میلادی تا ۱۸۲۵ میلادی به طول کشید و در این حین نیز حوادث سیاسی و اجتماعی که در فرانسه صورت می گرفت، در آن دوران خفقان و وحشت، هیچکدام مانع از چاپ این کتاب نشد!

لاپلاس که دانشمند برجسته ای بود، متاسفانه نسبت به تمام حکومت هایی که جایگزین یکدیگر می شدند، تملق می گفت! او در مقابل ناپلئون تعظیم می کرد، بنابراین ناپلئون وی به را به سمت وزرات کشور منصوب کرد! بعد از سقوط ناپلئون، به لوئی هجدهم پناه آورد و از جانب لوئی هجدهم، ریاست مدرسه ی پلی تکنیک را به دست آورد و روز به روز مقام و مرتبه ی این دانشمند بزرگ افزایش یافت!

لاپلاس جوانان را تشویق کرده و آن ها را در زمینه ی علمی، کمک و یاری می رساند. شهرت ویژه ی لاپلاس به جهت ارائه کردن فرضیه ی سحابی یا فرضیه ی لاپلاس می باشد، که مورد قبول بسیاری از منجمین می باشد و در آن چگونگی پیدایش مبدا منظومه ی شمسی بیان شده است. لاپلاس اواخر عمر را نزدیک شهر پاریس در عمارت ییلاقی خود گذارند و سرانجام در پنجم ماه مارس سال ۱۸۲۷ میلادی و در سن ۷۸ سالگی در گذشت.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا