پیر فرما که بود؟ | بیوگرافی پیر فرما

جدول یاب ، محمد سیمری : پیر فرما، ریاضی دان نابغه ی فرانسوی در سال ۱۶۰۱ میلادی دیده به جهان گشود. تحصیلات خود را در رشته ی حقوق انجام داد و در سال ۱۶۲۱ میلادی موفق به دریافت درجه ی لیسانس گردید و بلافاصله با سمت حقوق دان و کارشناس امور مجلس مشغول به کار شد!

اما روح بزرگ و ذهن پویای وی در جستجوی دانش و آگاهی بیشتر بود، پس مطالعات عمیق و بسیاری را آغاز نمود. از میان شاخه های مختلف علوم، ریاضیات وی را مجذوب خود ساخت. جبر، نظریه های معادلات، هندسه و همچنین حساب فرقی نداشت! همه ی مباحث برای وی جذابیت داشت. همزمان با خواندن کتاب ها و مقالات، آنچه به ذهن خود می رسید را در حاشیه ی آن یادداشت می کرد. شروع به محاسبه و حل مسائل نمود. نتایج تلاش خود را در مقالات و دست نوشته های خود ثبت می کرد و آن ها را بدون نسخه برداری در اختیار دیگران قرار می داد؛ وی هرگز نوشته ای به قصد چاپ ننوشت.

آثار وی به همت پسرش و یا دوستان جمع آوری و منتشر می شد. وی مبدع نظریه های اعداد به عنوان شاخه ای مستقل از ریاضیات بود. در اصول هندسه تحلیلی، مباحث تازه و عمیقی را مطرح کرده است و با دلایل و تبحر بسیار، مسائل را در قلمروی اعداد صحیح حل نمود. فرما در حساب نابغه بود، به طوری که استدلال های او یک قرن بعد، توسط بزرگ ترین ریاضی دانان فهمیده شد!

آخرین مسئله ی فرما، سدی در برابر هوش و استعداد آدمی نامیده شده است و از سال ۱۹۰۷ میلادی دانشگاه گوتیگن در کشور آلمان مبلغ صد هزار مارک جایزه برای شخصی که موفق به حل آن شود، اختصاص داده است که البته امروز چتین اتفاقی افتاده است! این ریاضی دان بزرگ سرانجام در سال ۱۶۶۵ میلادی دیده از جهان فروبست.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا