پیشینه تاریخی اصطلاح ستون پنجم به چه زمانی بر می گردد؟

در این مطلب از جدول یاب به بررسی پیشینه تاریخی اصطلاح ستون پنجم می پردازیم . امیدواریم تا این مطلب برای شما خواننده عزیز مفید واقع شود.

اصطلاح ستون پنجم

اصطلاح ستون پنجم

مبالغه آمیز نیست اگر بگوییم ستون پنجم اصطلاحی است که به طور گسترده توسط رسانه‌ها و احزاب سیاسی جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای هیچ کس پنهانی نیست که این اصطلاح برای بیان خائنان و دست‌های نامرئی به کار می‌رود که درصدد ایجاد فساد در کشور‌ها برمی‌آیند.

این اصطلاح از کجا آمده است؟ چه کسی و به چه مناسبت گفته است؟

ستون پنجم (Fifth Column) گروه کوچکی از مردم هستند که گروه بزرگی مانند یک ملت یا شهر محاصره شده را ویران و یا تضعیف نموده و برای گروهی از دشمنان کار می‌کنند. فعالیت‌های آنان ممکن است آشکار یا پنهان باشد. اقدامات پنهانی ستون پنجم می‌تواند شامل خرابکاری، اطلاعات غلط و جاسوسی در خطوط دفاعی به هواداری از یک نیروی خارجی باشد.

اولین کسی که از اصطلاح ستون پنجم استفاده کرد ژنرال ملی اسپانیا امیلیو مولا ویدال، در طول جنگ داخلی اسپانیا بود. در اکتبر سال ۱۹۳۶، هواداران او مادرید را با چهار ستون نیرو محاصره کرده بودند، وی ادعا کرد که ستون پنجم نیروهایش نیز در داخل شهر حضور دارند. این بیانیه برای نخستین بار در نیویورک تایمز علنی شد و متن به شرح زیر است.

اصطلاح ستون پنجم
امیلیو مولا

اخیرا پلیس در جستجوی شورشیان در مادرید، یک کارزار جستجوی خانه به خانه آغاز کرد. ژنرال مولا با چهار ستون نیرو در خارج از مادرید امور را در دست داشت، تعداد دیگری از نیرو‌های او در این شهر پنهان شده اند که با ورود نیرو‌های مولا به مادرید، به یکدیگر خواهند پیوست.

منظور از ستون اضافی (پنجم) ژنرال مولا، در واقع یاران ژنرال فرانسیسکو فرانکو بودند که با او همکاری می‌کردند، که یک طرف جنگ داخلی اسپانیا بود و سرانجام هم پیروز شد و از سال ۱۹۳۹- ۱۹۷۵ به تخت سلطنت اسپانیا رسید. ژنرال فرانکو با کمک ستون پنجم و خرابکاری آن‌ها توانست پایتخت اسپانیا را تصرف کند و سلطه و سیطره کمونیست‌ها و جمهوری خواهان را از سراسر خاک اسپانیا براندازد.

اولین ذکر صریح ستون پنجم برای بیان نیرو‌های پنهان در روزنامه فیچبرگ استنل در ۱۴ اکتبر ۱۹۳۶ بود. از این روی، اصطلاح ستون پنجم در تمام زبان‌های جهان به کار گرفته شد و به طور کلی از آن مفهوم خائن و جاسوس استنباط می‌شود.

اصطلاح ستون پنجم

چندی پیش هم لو رفتن چت‌های یکی از مجریان رسانه ضد انقلاب با برخی بازیگران داخلی، مفهوم ستون پنجم را در ذهن بسیاری متبادر کرد که البته با تکذیب شمار زیادی از آن بازیگران همراه بود و سر و ته قضیه با مصاحبه‌های بازیگران با خبرگزاری‌های داخلی و توجیهات مختلف بازیگران هم آمد.

حالا به نظر شما با کنار هم چیدن این اتفاقات می‌توان نظریه حضور یک ستون پنجم را اثبات کرد؟!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا