چالز ببیج ریاضیدان انگلیسی که بود؟ | بیوگرافی چالز ببیج

جدول یاب ، محمد سیمری : چالز ببیج در سال ۱۷۹۲ میلادی در جنوب کشور انگلستان در تار نیماوث به دنیا آمد. او در خانواده ای متمول و ثروتمند متولد شد. او از همان اوان کودکی استعداد زیادی در زمینه ی ریاضیات داشت و به ریاضیات علاقمند بود! در سال ۱۸۱۰ میلادی وارد دانشگاه کمبریج شد و در کالج، معلم وی متوجه شد که اطلاعات او در زمینه ی ریاضیات بیشتر از معلم خود می باشد!

در سال ۱۸۱۳ میلادی او به کمک “جان هرشل” انجمن تحلیلی را تاسیس کردند تا اصول ریاضی نیوتونی را به اصول لایب نیتزی که در سراسر قاره ی اروپا متداول و رایج شده بود، تبدیل کنند. ببیج در سال ۱۸۱۶ میلادی عضو انجمن سلطنتی شد! وی فوق لیسانس خود را در سال ۱۸۱۷ میلادی دریافت کرد. او اولین کسی است که جدول هایی در زمینه ی بیمه ی عمر برای اشخاص در مشاغل و حرفه های مختلف تهیه کرد! همچنین سپر جلوی لوکوموتیو را نیز او ساخت! او تلاش و کوشش بسیار خود را صرف درست کردن ماشین حساب کرد! می گویند روزی که با دوست خود هرشل، به محاسبه ارقام نجومی پرداخت و متوجه اشباهاتی شد! و بیان کرد که چه خوب می شد این محاسبه ها توسط ماشین بخار انجام می گرفت! بنابراین بیش از پیش شروع به فعالیت و ساخت ماشین حساب کرد. هر چند اشخاص دیگری مانند پاسکال و لایب نیتز ماشین هایی ساخته بودند اما ببیج تصمیم گرفت دستگاهی کامل تر را بسازد که از عهده ی تمام محاسبات ریاضی برآید!

ماشین حسابی که ببیج ساخت به شکل مکانیکی بود و در طرحی که وی ارائه داده بود از جریان برق استفاده نمی شد! او اسباب و وسایل مکانیکی زیادی ساخت که با تسمه و چرخ کار می کرد؛ سرانجام وی در سال ۱۸۷۱ میلادی در شهر لندن فوت کرد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا