چرا آب بخار می شود؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یابهمه ی ما دیده ایم که هر گاه لباس های خیس را روی طناب بیندازیم، پس از مدنی خشک می شوند. یا دیده ایم که زمین یا پیاده روی خیس در اثر بارندگی، پس از مدتی به تدریج خشک می شود.

 

تبخیر، به عمل تبدیل شدن یک مایع به بخار یا گاز در مجاورت هوا گفته می شود. همه ی مایعات با یک سرعت، تبخیر نمی شوند! برای مثال الکل، آمونیاک و همچنین گازولین سریع تز از آب تبخیر می شوند. دو نیرو وجود دارند که بر مولکول های تشکیل دهنده ی هر حسم تاثیر می گذارند. یکی جاذبه ی مولکولی است که مولکول ها را به یکدیگر نزدیک کرده و تشکیل قطره ها و لایه های نازک را ممکن می سازد. دیگری جنبش گرمایی مولکول ها است که باعث دوری و همچنین گریختن آن ها از یکدیگر می شود. وقتی میان این دو نیرو، تناسبی نسبی برقرار باشد، مایع تشکیل می شود.

در سطح هر مایع، مولکول های مایع در حال جنبش هستند. مولکول هایی که سریع تر از مولکول های مجاور خود رو به خارج در حرکت هستند؛ ممکن است وارد فضا شوند و از میدان نیروی جاذبه ی مولکولی بگریزند! تبخیر به همین گریز مولکول های گفته می شود.

هر گاه مایعی را حرارت دهیم، تبخیر سریع تر صورت می گیرد. علت این اتفاق نیز آن است که در مایع گرمتر، مولکول های بیشتری سرعت گریز به دست می آورند! در یک ظرف و بسته، تبخیر به سرعت متوقف می شود.

علتش آن است که وقتی تعداد مولکول های بخار به نقطه ی معینی می رسد، تعداد مولکلو های که به صورت مجدد به درون مایع بر می گردند با تعداد مولکول هایی که از آن می گریزند، برابر می شود. در چنین حالتی می گوییم بخار به نقطه ی اشباع رسیده است.

وقتی هوا در بالای مایعی حرکت کند، بر سرعت تبخیر می افزاید. و اگر سطح بیشتری از مایع در معرض هوا قرار گیرد، تبخیر نیز سریع تر صورت خواهد گرفت. آب داخل یک تشت کم عمق زودتر از آب یک کوزه یا سبوی دراز تبخیر می شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا