چرا برخی  عطرها زنانه و برخی، مردانه هستند؟

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

وابستگی‌های جنسیتی فرا گرفته شده از طریق فرهنگ و  تجارب خود ما، نقش بسیار مهمی در تصور ما از زنانه یا مردانه بودن یک عطر دارند. ما از طریق فرهنگ و خاطرات گذشته‌مان درمورد عطرها نگاه خاص پیدا کرده‌ایم، درست مانند عطرهایی که پدر و مادرهایمان استفاده می‌کردند و یا عطری که یا بوی عطری که عشق زندگی‌تان برای اولین ملاقات شما داشته است.

به طور عمده صنعت عطرسازی تطابق‌های فرهنگی را برای تولید عطر درنظر می گیرد؛ معمولا از رایحه‌های گل دار و بوهای میوه‌ای در ساخت عطرهای زنانه استفاده می‌شود درحالیکه برای تولید عطرهای مردانه از بو و اسانس‌های تند و مشک‌دار استفاده می‌شود. اما این رویه از کجا شروع شده است؟ برای بوی عطرهای “زنانه” یک احتمال وجود دارد و آن این است که را با گلها از دوران باستان به عنوان استعاره برای باروری خانم‌ها مورد استفاده بوده است. درحالیکه ارتباط میان مردان و رایحه‌های مشک‌دار برگرفته از این واقعیت است که بوی بدن مردان، معمولا مشکبارتر از خانم‌ها است.

با این همه هویت جنسیتی یک رایحه و بوی عطر اغلب آنقدر واضح نیست. یک مطالعه کوچک در دانشگاه استکهلم در این خصوص انجام شده،  که داوطلبان در حال بوییدن عطرهای مختلف تجاری در یک بطری ساده  شدند تا مردانه یا زنانه بودن آنها را دسته بندی کنند. به استثنای رایحه های گل و گیاهان رایج، رتبه بندی آنها ارتباط کمی با دسته بندی های جنسیتی تجاری نشان داد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا