چرا به چین، چین گفته می شود؟

در واقع به لطف سلسله شین، این کشور چین نامیده شد. هرچند دودمان شین عمر کوتاهی داشت ولی همیشه به خاطر متحد ساختن کشور و ایجاد یک سیستم امپریالیستی پایدار تا ۱۹۱۱، جاودانه شد.

قبل از سال ۲۲۱ ق.م، چین تنها چند ایالت انگشت شمار بود که بر سر قدرت می جنگیدند. شین، یکی از آن ایالات بود که به خاطر فتوحات نظامی و استراتژی های قانونی ، حدود ۱۰۰ سال در اوج بود و به برتری رسیده بود. شین شی هوانگ که با نام یینگ ژنگ به دنیا آمد، کسی بود که در مرکز این دودمان شین قرار داشت و به خودش عنوان امپراطور داد و کنترل کل کشور چین امروزی را به دست گرفت. او به تمام ایالات مخالف دستور داد تا سلاح های خود را تحویل دهند و آنها را ذوب کرد و ۱۲ مجسمه بزرگ در پایتخت جدید، شیان یانگ، شانگهای امروزی ساخت.

این سلسله تا زمانی که شین شی هوانگ زنده بود، قدرتمند باقی ماند. امپراطور رهبری قوی اما مستبد بود. او کتاب ها را می سوزاند تا مبادا زیر دستانش چیزی یاد بگیرند و بر علم آنها افزوده شود و قیام کنند و یکی دیگر از اقدامت ظالمانه او دفن ۴۶۰ دانشمند به صورت زنده بود!

با این وجود تحت رهبری شین شی هوانگ، این سلسله یک سیستم نوشتن ملی استاندارد و همچنین واحدهای اندازه گیری استاندارد،  ایجاد کرد و فئودالیسم را لغو کرد و ساخت و ساز دیوار بزرگ چین را آغاز کرد.

بعد از مرگ شین شی هوانگ در ۲۱۰ ق.م، که در پی اکسیر جاودانگی بود، دوباره بی نظمی بر چین حاکم شد. خواجه حرمسرا، ژائو گائو و نخست وزیر، لی سی، وصیت نامه امپراطور را تغییر دادند تا ساده لوح ترین پسر شین، هوهای به تخت بنشیند. امپراطور جدید چین، پروژه های منفور پدرش مثل مالیات زیاد، ادامه داد. وقتی حیله آنها لو رفت، لی سی اعدام شد و ژائو گائو ، هوهای را مجبور به خودکشی کرد و برادرزاده هوهای، امپراطور شد. در آن زمان یک شورش تمام عیار آغاز شد، پایتخت ویران شد و سلسله سقوط کرد.

میراث سلسله شین

شین یکی از سلسله های بزرگ چین بود که عمر کوتاهی داشت. میراث این دودمان شین هنوز در آثار باستانی که به جا گذاشته مشهود است که مهمترین آنها لشکر سفالین می باشد. این لشکر ۸۰۰۰ نفری ، وقتی شین شی هوانگ زنده بود، ساخته شد تا از مقبره او بعد از مرگ محافظت کند. مقبره او همچنان دست نخورده باقی مانده چرا که با یک رود جیوه محاصره شده و امکان دسترسی به آن نیست.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا