چرا جاذبه در فضا با جاذبه در کره زمین برابر نیست؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : هر شی یا جسمی در سراسر کائنات، هر جسم دیگر را به سوی خود می کشد! این حالت را جاذبه یا گرانش می نامند. ولی قدرت این کشش یا جاذبه به دو عامل بستگی دارد.

 

نخست، بستگی دارد به اینکه هر جسمی حاوی چه مقدار ماده است. هر جسم یا شی، که حاوی مقدار زیادی ماده باشد، مقدار جاذبه اش نیز زیاد است! جسمی که مقدار کمی ماده دارد، مقدار جاذبه ی آن نیز هم مقدار بسیار کمی است. برای مثال ماده ی کره ی زمین از ماده ی کره ی ماه بیشتر است! به همین علت، نیروی کشش یا جاذبه ی کره ی زمین، از کره ی ماده شدیدتر است.

دوم، نیرو یا قدرت جاذبه به فاصله ی میان اجسام بستگی دارد. این نیرو بین اجسام نزدیک به یکدیگر زیاد است، و بین اجسام دور از یکدیگر، کم است.

حال بیایید به عنوان نمونه، نگاهی به یک انسان در کره ی زمین داشته باشیم؛ کره ی زمین حاوی ماده ای بیش از انسان مزبور است و به همین علت نیز، جاذبه اش او را به سوی خود می کشد! ولی رفتار زمین چنان است که گویی تمام ماده اش در مرکزش قرار گرفته است! بنابراین، قدرت جاذبه از هر نقطه ای که باشد، به فاصله ی آن نقطه با مرکز زمین بستگی دارد.

قدرت جاذبه در ساحل دریا، در مقایسه با قله ی کوه بیشتر است. حال فرض کنیم یک انسانی توانسته است از کره ی زمین برخیزد و در آسمان بالا برود. در این حالت، کشش جاذبه ی زمین باز هم کمتر خواهد شد.

وقتی انسان به فضای کیهانی گام می نهد، از میدان جاذبه ی کره ی زمین خارج می شود. در این حالت، هیچ کششی بر او وارد نمی شود. انسان در حالت بی وزنی به سر می برد. و به همین علت نیز است که در موشک ها و همچنین کپسول های فضایی، فضانوردان و اشیاء بی وزن می شوند و در هوا شناور می مانند!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا