چرا زنبورها می رقصند؟

جدول یاب ، محمد سیمری : چون تمام زنبورهایی که در یک کندو به سر می برند، غذای شان را با هم تقسیم می کنند، برای شان بسیار ضرورت دارد که هر چه بیشتر غذا گردآوری کنند. به همین علت وقتی زنبورها پس از گردآوری خوراک به کندو باز می گردند، بقیه ی زنبورهای کندو را نیز با خود می برند تا شهد تازه و گرده های گل های پر طراوت و تازه را بمکند و گردآوری نمایند!

زنبورها این کار را با اجرای رقص هایی بر روی شانه ی عسل در کندو انجام می دهند. زنبورهایی که در اطراف زنبورهای رقصنده گرده آمده اند، به هیجان می آیند و پشت سر یک زنبور رقصنده به راه می افتند و حرکات او را تقلید می کنند. آن گاه گروهی از کندو خارج می شوند، البته بدون زنبور رقصنده در پیشاپیش شان، و به صورت مستقیم به سوی منبع غذا پرواز می کنند.

زنبورهای رقصنده به کمک این رقص ها می توانند جهت و محل غذا را به زنبورهای دیگر نشان دهند. اگر زنبورها رقص حمله وار انجام دهند، از کندو خارج می شوند و به منبع غذایی نزدیک یا مجاور کندو می روند! بدن زنبورهای رقصنده به بوی شهدی آغشته است که گل مربوط به آن، سرشار از غذا است.

اگر زنبورهای بازگشته به رقصی پر جنب و جوش بپردازند، معنی این اتفاق آن است که محل غذا در فاصله ی یک صد متری آن ها قرار دارد. در جریان این رقص، زنبور رقصنده بخشی از راه را به صورت مستقیم طی می کند و بدین ترتیب به بقیه می گوید که برای پیدا کردن غذا در کدام جهت بایستی به پرواز خود ادامه دهند!

اگر پرواز مستقیم، رو به بالا باشد معنی این پرواز این است که محل غذا در سمت خورشید قرار دارد و اگر رو به پایین باشد، معنی آن این است که محل غذا در نقطه ی مقابل خورشید واقع شده است.

سرعت رقص، فاصله ی کندو تا محل غذا را مشخص می سازد. اگر رقص تند باشد، محل غذا در همان نزدیکی ها می باشد. هر قدر فاصله بیشتر باشد، رقص نیز کندتر می شود! هر گاه مقدار غذای باقی مانده در محل غذا اندک باشد، زنبور بازگشته به هیچ رقصی نمی پردازد! و زنبورهای دیگر نیز در جست و جوی غذا به آنجا نمی روند.

بد نیست بدانید برای انجام دادن کارهای یک لانه زنبور عسل، بایستی زنبورهای بسیار زیادی در این کلونی حضور داشته باشند! زنبورهای پرستار از نوزادان مواظبت می کنند و زنبورهای کارگر نیز به امور مربوط به ملکه رسیدگی کرده و به او غذا داده و او را تمیز می کنند. زنبورهای نگهبان نیز از لانه محافظت می کنند. زنبورهای کارگر ساختمانی نیز موم لازم برای قرار دادن تخم های ملکه و عسل تولیدی توسط زنبورهای کارگر را تولید کرده و کندو را می سازند. زنبورهایی نیز مسئولیت خارج کردن اجساد از کندو را بر عهده دارند. برخی دیگر نیز باید گرده و شهد کافی برای تغذیه ی تمامی کلونی را فراهم کنند!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا