چرا سرخ پوست ها، پوست سر خود را می کندند؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : بومیان آمریکایی در حدود ۱۲ هزار سال پیش از میلاد، در قاره ی آمریکا زندگی می کرده اند. جالب است بدانید آن ها تنها یک ملت نبوده اند و دارای فرهنگ و زبانی غنی بوده اند. برخی از مورخان معتقد اند که مردم در بیش از ۳۰ هزار سال پیش در آمریکای جنوبی زندگی می کرده اند!

 

در کشورهای غربی، به خصوص در ایالات متحده آمریکا، مردم گمان می کنند که سرخ پوست ها تنها مردمی هستند که پوست سر خود را می کندند! و سفید پوست ها با این گونه اعمال آشنا نبوده اند. ولی نکات جالب بسیاری درباره ی این رسم وجود دارد.

کندن پوست سر شامل بریدن بخشی از پوست و کندن آن به اضافه ی موی روی آن است! قربانی، یا کسی که پوست سرش کنده می شود، ممکن است مرده باشد یا زنده! این رسم، سابقه ای بسیار طولانی و همچنین تاریخی دارد. پیش از آنکه سرخ پوست ها دست به چنین کاری بزنند، قبایل وحشی آسیا و همچنین اروپا به آن عمل می کرده اند.

بسیاری از قبایل سرخ پوست، اصولا با این رسم آشنا نبوده اند. برای مثال سرخ پوست های ناحیه ی شمال غربی کانادا و همچنین سراسر ساحل اقیانوس آرام، هرگز پوست سر خود را نکنده اند!

کسانی که پوست سر خود را می کندند، آن را نشانه و یادگار پیروزی می دانستند! وجود این علامت، به معنی شجاعت و همچنین مهارت جنگی صاحبش بوده است. اعضای بعضی از قبایل، در مراسم مذهبی گوناگون، پوست سر خود را می کندند!

وقتی ایالت های آمریکا که مستعمره ی قاره ی اروپا بودند به پیکار با سرخ پوست ها برخاستند، فرمانداران بسیاری از آن ها به هر کس که می توانست پوست سر سرخ پوستی را بکند و به نزد آن ها بیاورد، پاداش های کلانی می دادند! در سال ۱۷۲۴ میلادی، فرماندار ایالت ماساچوست اعلام کرد که در مقابل پوست سر هر سرخ پوست، ۵۰۰ دلار جایزه می دهد! فرماندار همان ایالت در سال ۱۷۵۵ میلادی اعلام کرد به هر کس که پوست سر یک سرخ پوست مذکر بالای ۱۲ سال را بیاورد، ۲۰۰ دلار و به هر کس که پوست سر یک زن یا کودک سرخ پوست را بیاورد، ۱۰۰ دلار پاداش خواهد داد! این یکی از نقاط ننگ آور تاریخ ایالات متحده آمریکا است.

این اقدام رسمی و تشویق کننده، بسیاری از قبایل سرخ پوست را که تا آن زمان با رسم مزبور آشنا نبودند، تطمیع کرد و به تدریج کندن پوست سر در میان آنان رواج یافت. این کار در مراسم گوناگون ایشان، هیچ اهمیتی نداشت.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا