چرا شترمرغ نمی تواند پرواز کند؟

جدول یاب ، محمد سیمری : در هوا، نیروی جاذبه حتی از موقعی که ما روی زمین می ایستیم، بیشتر احساس می شود! این بدان جهت است که هوا هیچ گونه تکیه گاهی برای نگه داشتن وزن موجود زنده ندارد. فقط پرندگان کوچک می توانند با بر هم زدن بال های شان پرواز نمایند؛ چون برای به پرواز درآمدن پرندگان بزرگ به عضلات بسیار نیرومندی در ناحیه ی سینه نیاز است!

پرنده ی بزرگ، جایی برای ساخته شدن چنین عضلاتی در بدنش ندارد. و به همین علت نیز، غول های واقعی در میان پرندگان، قادر به پرواز نیستند! این غول های عبارتند از شترمرغ آسیایی، آمریکایی جنوبی، استرالیایی و برخی نقاط دیگر. تمام این شترمرغ ها به قدری سنگین هستند که نمی توانند پرواز کنند! توجه داشته باشید هیچ پرنده ای نمی تواند هم غول پیکر باشد و هم پرواز نماید.

آیا شترمرغ به راستی یک پرنده ی غول پیکر است؟ بله! بدون تردید چنین است! شترمرغ، بزرگ ترین پرنده ی روی زمین است. بلندی شترمرغ بالغ گاهی به دو متر یا دو و نیم متر نیز می رسد! وزن آن از ۸۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در نوسان است!

ولی پرندگان که قادر به پرواز نیستند، این کمبود را با سرعت فوق العاده ای در دویدن جبران می کنند. به نظر برخی از کارشناسان، شترمرغ سریع ترین پرنده در میان پرندگان است! این پرنده پاهایی کشیده، قوی و همچنین ستبر دارد و در بیابان نیز می تواند از اسب تندتر بتازد! برخی ها گفته اند شترمرغ هایی را دیده اند که با سرعت هشتاد کیلومتر در ساعت می دویده اند! ولی زیست شناسان بر این عقیده هستند که آخرین سرعت شترمرغ، شصت کیلومتر در ساعت می باشد که این عدد، چندان هم کند نیست.

فاصله ی میان دو پای شترمرغ به هنگام دویدن، می تواند تا پانزده متر نیز برسد!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا