چرا شوبرت سنفونی ناتمام خود را به پایان نرساند؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : بسیاری از مردم، گاهی سر در نمی آورند که چرا نابغه ای خلاق همچون یک نویسنده، یک آهنگساز یا حتی یک نقاش، زندگی مرتب و آرامی ندارد! کاری که او می آفریند، با آنچه در کارخانه های صنعتی تولید می شود، بی شک تفاوت دارد.

 

“فرانتس شوبرت” یکی از پرکارترین آهنگسازهای عصر خویش بود. او فقط سی و یک سال عمر کرد! اما با این حال بیش از ۶۰۰ آواز، بسیاری از سنفونی ها و همچنین سونات های زیبا و بیش از آن موسیقی کر و موسیقی مجلسی را تصنیف کرد! او تمام این کارها را در جریان زندگی بسیار ناگوار خود انجام می داد!

تصنیف موسیقی، مشکل او نبود! شوبرت نمی توانست شغلی دائمی پیدا کند تا با استفاده از درآمد آن، به کارها و فعالیت های هنری خود بپردازد. ناشران آثار شوبرت، حق او را چنان که باید و شاید، نمی پرداختند! شوبرت به طور معمول بی پول بود. به همین علت، می توان فهمید که چگونه ممکن است هنرمندی چون او کاری را آغاز کند و به پایان نرساند!

تاریخ دقیق آغاز تصنیف “سنفونی هشتم در بی مینور” یا همان سنفونی ناتمام او بر کسی دانسته نیست! او این سنفونی را به یک انجمن موسیقی در کشور اتریش اهدا کرده بود؛ و دوموومان نخستن آن را در سال ۱۸۲۴ میلادی به انجمن یاد شده، تحویل داد.

دست نوشت شوبرت بیش از ۴۰ سال گرد و خاک می خورد! تا آنکه سرانجام در سال ۱۸۶۵ میلادی یک آهنگساز اهل وین آن را یافت و نخستین اجرای آن را رهبری کرد.

دلایل شوبرت برای ناتمام گذاشتن سنفونی هشتم، در پرده ای از اسرار مانده است. عده ای استدلال می کنند که او در نظر داشته است این اثر را تکمیل کند، زیرا نخستین ۹ خطمیزان یک موومان اسکرتزو را کاملا نوشته بوده است و طرح بقیه ی موومان را نیز آماده داشته است! ولی علتی پیش آمده و مانع تکمیل آن شده است! با این حال، سنفونی هشتم با وجود ناتمام بودن خود، یکی از شاهکارهای موسیقی جهان به شمار می آید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا