چرا صدای پسرها تغییر می کند؟

جدول یاب ، محمد سیمری : برای تولید صدا در بدن آدمی، به سه عامل نیاز هست. یکی تارهای صوتی است، که به ارتعاش در می آیند. دومی هوا است، که به طور معمول برای تنفس آدمی مورد استفاده قرار می گیرد و در نقش منبع نیروی مرتعش کننده ی تارهای صوتی عمل می کند. و سومی نیز حفره های گلو یا همان حنجره، دهان و بینی آدمی برای تقویت صدا می باشد.

تارهای صوتی در گلو قرار گرفته اند! صدا، حجم، طنین، دانگ و همچین کیفیت دارد. حجم به نیروی جریان هوا و نوع تقویت صدا بستگی دارد. ارتعاش تارها باعث تولید آهنگ صدا به کشیدگی، طول، و ضخامت تارهای صوتی بستگی دارد.

حال که فهمیدیم صدا چگونه تولید می شود، می توانیم دریابیم که صدای پسرها چگونه تغییر می کند! حنجره یا گلوی بچه، بسیار کوچک و تارهای صوتی اش نیز بسیار کوتاه است! وقتی تارهای صوتی مرتعش می شوند، امواج کوتاهی در هوا پدید می آورند، که نتیجه ی آن صدای زیر یا بلند است.

در سنین بلوغ، حنجره بزرگ تر و تارهای صوتی نیز درازتر می شوند. و همین عاملی است که به تغییر صدا می انجامد! یعنی صدای آدمی را عمیق تر می کند. در نزد پسرها، رشد چنان سریع و تفاوت ابعاد کل مکانیسم تولید صدا در حنجره چنان زیاد می شود که پسرها نمی توانند سریعا خود را به آن تطبیق دهند و در نتیجه اختیار صدای خود را از دست می دهند! این همان پدیده ای است که مردم گاهی آن را “شکستن صدا” می نامند. این تغییر فقط در صدای پسرها رخ می دهد، زیرا طول تارهای صوتی پسر، ۵۰ درصد بیش از طول تارهای صوتی دختر بالغ است. تارهای سوتی دخترها به سرعت تارهای صوتی پسرها رشد نمی کنند و مدت رشد آن ها نیز بسیار کوتاه تر است!

با آن که آهنگ کلی صدای شخص بالغ به طول تارهای صوتی وی بستگی دارد، هر صدا دامنه ای دارد که نشان می دهد صدای مزبور به کدام گروه یا طبقه تعلق دارد: باس، باریتون، تنور، سوپرانو و مانند این ها.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا