چرا مردم حمام آفتاب می گیرند؟

جدول یاب ، محمد سیمری : بیشتر مردم اصولا تصوری از راه های گوناگون تاثیر نور آفتاب بر خودشان ندارند و درباره ی این موضوع نیز آگاه نیستند! برای مثال نور آفتاب، انواع قارچ و میکروب هایی را که احتمالا بر پوستمان نشسته اند، نابود می کند. در اثر تابش آفتاب بر پوست بدن، ماده ای در بدن ما تولید می شود که باعث انقباض رگ های خونی سطح پوست می شود و در نتیجه فشار خون را بالا می برد. اشعه ی ماورای بنفشی که از نور خورشید به پوست ما می تابد، تولید ویتامین D می کند.

یکی دیگر از تاثیرات تابش آفتاب بر پوست بدن آدمی، پدیده ای است که ما آن را آفتاب سوختگی می نامیم. در پوست بدن ما، ماده ای به نام “هیستیدین” وجود دارد. اشعه ی ماورای بنفش نور خورشید، هیستیدین را به ماده ای تبدیل می کند که موجب اتساع رگ ها می شود و به سرخ شدن رنگ پوست آدمی می انجامد.

شاید این سوال برای تان پیش آید که ما چگونه آفتاب می گیریم؟ پوست بدن ما، ماده ی دیگری به نام “تیروین” دارد. نور ماوری بنفش بر تیروسین اثر می گذارد و آن را به رنگدانه ای قهوه ای به نام “ملانین” تبدیل می کند. این ملانین در لایه های بیرونی پوست انباشته می شود و آن را “سوخته” به نظر می رساند. ملانین می تواند در برابر تاثیرات شدید اشعه ی نور بر پوست بدن مقاومت نماید. چون نور خورشید به طرق گوناگون بر پوست و بدن ما اثر می گذارد، در مواقعی که حمام آفتاب می گیریم یا خودمان را آفتاب سوخته می کنیم، باید دقت بسیار به خرج دهیم. آیا می دانید که اگر فقط پاهای تان را در معرض تابش آفتاب قرار دهید، می توانید فشار خون خود را بالا ببرید و ویتامین D برای استخوان های بدن تان تولید کنید؟

بیشتر مردم دوست ندارند این کار را به راه درستش انجام دهند، ولی سالم ترین راه، آن است که حمام آفتاب به تدریج گرفته شود. بدین معنی که یک پنجم بدن را به مدت پنج دقیقه در روز اول، و یک پنجم دوم را به مدت ده دقیقه در روز دوم، و الی آخر در معرض تابش آفتاب قرار دهید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا