چرا مردم سیگار می کشند؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : میلیون ها میلیون انسان می دانند که سیگار کشیدن و همچنین دود کردن، زیانبار است و حتی برای سلامت ایشان نیز خطر دارد. ولی همین میلیون ها نفر به دود کردن ادامه می دهند و میلیون ها نفر دیگر به جمع دودی ها می پیوندند؛ چرا؟

 

کارشناسان معتقد هستند که شروع دود کردن و تبدیل آن به یک عادت، پدیده ی پیچیده ای است و تاکنون نیز به طور کامل شناخته نشده است! البته برخی نکات را می توان روشن کرد. مانند عواملی که مردم به سوی دخانیات می کشاند و یا عواملی که این کار را در ایشان به یک عادت تبدیل می کند. ولی خود این مسئله آنقدرها هم ساده نیست! برای مثال ما می دانیم که بسیاری از مردم به این علت به دود روی می آورند که در اطراف شان به هر کسی که نگاه می کنند، سیگاری است! در ایالات متحده آمریکا، ۴۰ تا ۵۰ درصد جوانانی که در کلاس دوازدهم درس می خوانند، سیگاری هستند! نوجوانان خیال می کنند اگر سیگار بکشند، بزرگ می شوند. حتی بعضی بچه ها همدیگر را به سیگار کشیدن تشویق می کنند! وقتی پدران و مادران سیگاری باشند، بچه های نیز به راحتی سیگاری می شوند.

بنابراین، تاثیر سیگار کشیدن بر هر شخص، تقویت عادت به سیگار کشیدن است. برای مثال نیکوتین بر قلب و همچنین سلسله ی اعصاب اثر می گذارد. کشیدن یک یا دو نخ سیگار باعث افزایش سرعت ضربان قلب و همچنین بالا رفتن فشار خون آدمی می شود. تاثیری که این سیگارها بر سلسله ی اعصاب می گذارد، آرامش بخش است. مردم از این تاثیر بدشان نمی آید یا احساس می کنند که به آن نیاز دارند؛ و به همین علت نیز، در زمان ها و موقعیت های خاصی احساس می کنند که بایستی سیگار بکشند! بدین ترتیب است که به سیگار کشیدن عادت می کنند.

و چون سیگار کشیدن علت های بسیار پیچیده و گوناگونی دارد، برای ترک سیگار نیز یک راه ثابت وجود ندارد!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا