چرا موی بعضی افراد فردار است؟

جدول یاب ، محمد سیمری : مو، رشته ی باریک و ظریفی است که بر سطح پوست بدن آدمی می روید. موی آدمی بر چندین نوع است؛ مو ممکن است ضخیم و یا ظریف و دراز یا کوتاه باشد. ممکن است سفید یا رنگی باشد! ممکن است صاف، مجعد و یا حتی فردار باشد!

موی سر مردم در سراسر نقاط جهان، یکنواخت و از یک نوع ثابت نیست! موی ملت های شرقی به طور معمول صاف است. موی سیاهان به طور معمول فردار و همچنین زبر است. موی قفقازی ها یا مردم سفید پوست ممکن است صاف، کمی فردار و یا حتی خیلی فردار باشد.

بنابراین، رنگ مو، فر داشتن مو و همچنین زبری مو همگی ارثی هستند. هر شخص با ترکیب و نوع و رنگ و موی خاصی به دنیا می آید. ولی در ساختمان موی سر، عنصری است که فردار یا صاف بودن آن را تعیین می کند.

تصور کنید که یک تار موی صاف و یک تار موی فردار را همچنان که دو تنه ی درخت را قطع می کنید، قطع کرده اید! اگر بخش قطع شده ی موی صاف را زیر میکروسکوپ بگذارید و آن را نگاه کنید، خواهید دید که شکل مقطع مزبور گرد و یا دایره وار است! مقطع موی فردار، بیضوی و یا تخت است! هر قدر مو تخت تر باشد، آسان تر خم بر می دارد و فردارتر نیز می شود.

رنگ موی هر کس تا حد زیاد به عاملی بستگی دارد که ملانین نامیده می شود. ملانین یک رنگدانه یا ماده ی رنگ کننده است! این ماده به هنگام تشکیل سلول های مو در ریشه، در درون آن ها وجود دارد. مقدار این ماده ی رنگ کننده در سلول های آدمی است که باعث روشنی یا تیرگی رنگ مو می شود. همزمان با بالا رفتن سن اشخاص، به تدریج از مقدار ملانین در سلول های جدید کاسته می شود. به همین علت است که موی ما به تدریج خاکستری یا سفید می شود!

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا